Sähköautoilijan elämää: Matka sujuu ihmetellessä

28.08.2014 | Niko Rinta

Istutapa 4-vuotias Leafin kyytiin, niin saat tukun kysymyksiä.

"Mitä tuo tarkoittaa ja mitä tuosta tapahtuu?"

Kun olet vastannut, niin saat kuunnella loppumatkan, että "nyt moottori ei kuluta yhtään virtaa ja laita ilmastointi pois, niin saadaan kolme kilsaa lisää".

Sama ilmiö on nähtävissä aikuisten matkustajien kanssa. Vaikka kosketusnäytöt ovat monissa autoissa arkipäivää, vie näyttö sähköautossa huomion – ainakin, jos esillä on kulutuksesta kertova näkymä.

Puhutaan kilowateista ja latausajoista, tarkkaillaan sen hetkistä kulutusta ja halutaan vertailla kulutuksen historiatietoja.

Juttua riittää.

En varmaan edes tiedä kaikkia mahdollisuuksia tiedon kaivamiselle Leafin järjestelmän uumenista, mutta perusnäkymät ovat tavalliselle kuskille riittäviä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Yksi kertoo toimintasäteen, toinen latausasemat, kolmannessa voi tarkastella sen hetkistä energian käyttöä, neljännessä historiaa ja sitä seuraavassa energiatehokkuutta.

Tarpeeksi dataa vähän pahemmallekin nörtille – varsinkin kun katse pitäisi pitää tiessä.

Herää tietysti kysymys, mitä tuolla kaikella tiedolla tekee?

Käytännössä se lähinnä ohjaa reittivalintoja ja aavistuksen ajotyyliä. Syvällisemmässä mielessä se pistää pohtimaan autoilua yleisellä tasolla, ja henkisesti rukoilemaan akkutekniikan nopeampaa kehitystä, jotta ajomatkat pitenevät.

Sähköautoilijan elämää -blogissa seurataan Nissan Leafin sopeutumista perhe-elämään, suomalaisen perusautoilijan tarpeisiin ja Suomen olosuhteisiin eri vuodenaikoina. Lisätietoja Leafista löydät Tuulilasi.fi:n mallisivulta sekä Nissanin omilta nettisivuilta.

Kesä-joulukuun ajan pyörivän seurannan blogaajana toimin minä, Tuulilasi.fi:n tuottaja Niko Rinta. Kysymyksiä otetaan vastaan ilomielin, ja voit esittää ne postauksien kommenteissa, Twitterissä @nikorinta tai sähköpostitse niko.rinta@a-lehdet.fi.  Tervetuloa sähköauton kyytiin!

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.