Sähköautoilijan elämää: Nissan Leaf

26.05.2014 | Niko Rinta
Sähköautoilijan elämää: Nissan Leaf

Tervetuloa uuden blogimme pariin!

Sähköauton hankinta on yhä realistisempi vaihtoehto perusautoilijalle – ainakin jos puhutaan uuden auton ostajasta, joka on valmis laittamaan likoon yli 30 000 euroa auton hankintaan. Latausverkosto laajenee (1,2) ja toivottavasti lähitulevaisuudessa sähköautoilua tuetaan verokevennyksin.

Käytettynä moderneja sähkiksiä ei vielä juuri löydy ja halvimmillaan uuden sähköauton saa noin 32 000 eurolla. Sillä kaupasta mukaan lähtee pikkuauto, joko Citroën C-Zero Full Electric tai Peugeot iOn Active.

Mutta miten sähköauto sopii tavalliseen arkeen? Olisiko siitä perheen ykkösautoksi tai vaikkapa kakkosautoksi työmatkoja ja kauppareissua varten? Riittääkö virta tarvittaviin kilometreihin? Päätimme ottaa selvää arjen käyttökokeen merkeissä.

Autoksi Tuulilasin nettitoimitus valitsi Nissan Leafin, koska se tarjoaa edellä mainittuja malleja paremmat tilat ja suuremman määrän kilometrejä vain muutamaa tuhatta euroa kalliimmalla hinnalla. Toki olisimme himoinneet vaikkapa Tesla Model S -sähköihmettä, mutta hieman kansanautomaisempi kulkupelin tuli olla. Teslaa ei uutena paljoa alle 100 000 euron saa, ja edullisin Leaf-malli maksaa uutena veroineen 35 981 euroa. Sitä paitsi lankesihan Leafille Tuulilasin Ekoauto 2014 -palkintokin helmikuussa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ajossamme oleva Leaf-malli on 41 820 euroa maksava Tekna Solar Leather. Mukana on siis tukku lisävarusteita, joita ei edullisemmista malleista löydy, mutta arkikäytön osalta oleelliset ominaisuudet ovat samat.

Sähköautoilijan elämää -blogissa seurataan Leafin sopeutumista perhe-elämään, suomalaisen perusautoilijan tarpeisiin ja Suomen olosuhteisiin eri vuodenaikoina. Lisätietoja Leafista löydät Tuulilasi.fi:n mallisivulta sekä Nissanin omilta nettisivuilta.

Kesä-joulukuun ajan pyörivän seurannan blogaajana toimin minä, Tuulilasi.fi:n tuottaja Niko Rinta. Kysymyksiä otetaan vastaan ilomielin, ja voit esittää ne joko postauksien kommenteissa tai sähköpostitse niko.rinta@a-lehdet.fi.  Tervetuloa sähköauton kyytiin!

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.