Sähköautoilijan elämää: Tavara-autoissa on tekemisen tunnelmaa

28.10.2014 | Niko Rinta

Nissan Leafin vaihtaminen saman merkin e-NV200-sähköpakuun ei paljoa kuskin oloihin vaikuta. Toki pakettiautossa istutaan korkeammalla ja näkyvyys taakse on rajallisempi, mutta ympäristö tuntuu tutulta.

E-NV200:n ohjaamo on pelkistetty, vaikkakin moderni. Kojelaudan keskeltä löytyy Leafista tuttu kosketusnäyttö ja säätimet ovat tuttua kauraa ratin nappuloita myöten.

Tavara-autolle sopiva romuluisuus näkyy muutamissa seikoissa. Esimerkiksi Leafin ufomaisen pyöreän vaihteenvalitsimen sijaan e-NV200:ssa on varsin massiivinen vaihdekeppi, pakun käsijarru on perinteinen käsikäyttöinen vipu ja nokalla sijaitsevan latauspistokkeen suojaluukun avaaminen tapahtuu pakettiautossa samanlaista vipua vetämällä, kuin normiautossa konepellin avaaminen. Leafissa puolestaan luukku avataan auton avaimessa olevasta painikkeesta.

Nissanin sähköpakun kaksipaikkainen ohjaamo on varsin tilavan oloinen. Istuinten välissä on sopivasti väljyyttä, joskin kuskin penkki kaipaisi kyynärnojaa oikealle kädelle. Pakettiautosta kun on kyse, niin ohjaamon ja tavaratilan välissä on seinä.

Leaf ja e-NV200 ovat myös ajettavuudeltaan hyvin samankaltaisia. Jarrutusenergian talteenottoa voi halutessaan tehostaa, jolloin menosta tulee raskaamman tuntuista. Perusasetuksilla ajaminen ei tosin eroa oleellisesti tavallisesta pikkupakusta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

En ole kuljetusyrittäjä, mutta lienee varsin selvää, että rajallinen toimintasäde on yksi sähköllä käyvän pakettiauton kompastuskivistä. Jos noin 140 kilometrin matka yhdellä latauksella riittää tai jos kahvitauko ABC-asemalla tai muulla pikalatauspisteellä ei ole ongelma, niin sähköpaku on mitä mainion kuljetusväline. Valmistajan virallinen lukema yhdellä latauksella tehtävälle ajolle on 199 kilometriä.

Ajoin vajaat kymmenen vuotta sitten Elcat Cityvanilla. Kauas on tultu niistä ajoista, jolloin suomalaisfirma teki pikkupakusta sähköversiota, mutta sama vanha virsi soi sitkeästi: yhden latauksen ajomatka olisi saatava nousemaan.

Toistan itseäni myös toisessa asiassa: sähköautojen myyntihinnat pitää saada matalammiksi. Nissan e-NV200 -pakettiautomalliston lähtöhinta on reilut 33 000 euroa.

Sähköautoilijan elämää -blogissa seurataan Nissan Leafin sopeutumista perhe-elämään, suomalaisen perusautoilijan tarpeisiin ja Suomen olosuhteisiin eri vuodenaikoina. Lisätietoja Leafista löydät Tuulilasi.fi:n mallisivulta sekä Nissanin omilta nettisivuilta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.