Hautaustoimisto ja urheiluhalli ovat tylsiä paikkoja ladata sähköautoa

Maakunnissa pikalatauspisteet on sijoiteltu yleensä ABC-asemien yhteyteen, mikä on hieman tylsä mutta toimiva ratkaisu: kahvia ja sapuskaa saa 24 tuntia vuorokaudessa. Muutama pikalatauspiste on sijoiteltu todella mälsästi.

Pikalatausverkosto laajeni jälleen: Kuopion ABC:lle tuli Enston valmistama pikalaturi. DBT:n latureiden kanssa päätä seinään hakanneena (esimerkki 1, esimerkki 2esimerkki 3) olen enemmän kuin iloinen. Tosin minulla ei ole kavereita Kuopiossa joilla poiketa (Vai onko? Ei sitä näin Facebook-aikana tiedä...), mutta Itä-Suomessa julkinen latausinfra on aika harvaa, kuten kesällä Ylellä ja Talouselämässä kirjoitettiin, joten sikäli asema on tervetullut.

Latauspiste tuli ABC:n pihaan, mikä on hyvä juttu. ABC:t ovat vähän tylsiä "samasta puusta veistettyjä" paikkoja, mutta laatu on tasaista. Kyllä sitä kahvia juo ja pihviä syö.

ABC-asemat suhtautuvat positiivisesti latauspisteisiin varmaan senkin takia, että ne eivät ole öljy-yhtiöiden omistuksessa vaan bensanmyynti on lähinnä sisäänheittotuote. S-ryhmälle on lienee aivan sama, ostaako pihvittelijä tai kahvittelija polttoainetta vai lataako hän sähköautoaan. Sähköauton lataaja itse asiassa viivähtää asemalla pidempään, joten hän voi olla jopa parempi asiakas.

Osa pikalatauspisteistä sen sijaan on sijoitettu vähän ankeaan paikkaan. Esimerkiksi Laitilan pikalatauspiste on hautaustoimiston pihassa:

Melko tylsä paikka. Tien toiselta puolelta löytyy onneksi melko laajoilla aukioloajoilla varustettu R-Kioski, mutta tämänkin aseman olisi mieluummin voinut sijoittaa 24 h -huoltoaseman pihaan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Pääkaupunkiseudulla on vain kaksi CCS-(eli eurooppalaisiin autoihin kuten Volkkariin ja BMW:hen sopivaa) pikalatauspistettä. Toinen on Volkswagen Center Airportin pihalla ja käytettävissä vain autoliikkeen aukioloaikana. Latauksen aikana voi käydä rupattelemassa automyyjien kanssa, joten sijoittelu on ihan siedettävä, jos vain sattuu olemaan lataustarpeessa päiväsaikaan.

Toinen CCS-latauspiste taas on sijoitettu überankeaan paikkaan, Tikkurilan urheilupuiston pihaan. Vieressä on ainoastaan uimahallin kahvila, joka ei ainakaan kesäaikaan ollut auki:

Urheilupuiston pihassa riittäisi ihan hyvin tavallinen tai keskinopea latausasema, kun se pelireissu suihkuineen kestää yleensä vähintään tunnin. Ja pikalatauspisteen varaaminen reiluksi tunniksi on epäkohteliasta muille sähköautoilijoille.

Esitänkin pikalatausoperaattoreille pari toivetta: ensinnäkin, tänne Espooseenkin olisi kiva saada CCS-latauspiste. Eurooppalaisten sähköautojen maahantuojia kannattaa kysäistä mukaan kustannuksiin: esimerkiksi e-Golf on erittäin mukava auto, mutta latausinfran tökkiminen saa myös ostopäätöksen tökkimään (Tuomas Saulialakin on sähköautoblogissaan samoilla linjoilla).

Toiseksi: maakunnista löytyy (pääkaupunkiseudusta puhumattakaan) paljon viihtyisiä kahviloita tai legendaarisia grillikioskeja. Moni niistä ottaa varmasti mielellään pikalatausaseman pihaansa uusia asiakkaita tuomaan. Sähköautojen määrä lisääntyy koko ajan, joten asiakkaidenkin määrä kasvaa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.