Kylmä sähköauton akku pikalatautuu kankeasti

Kylmä kangistaa – myös sähköauton akun. Kemialliset reaktiot hidastuvat kylmässä, joten kesäinen 125 ampeerin pikalataus ei kylmällä akulla onnistu. Normaalikäytössä tämä ei ole ongelma, koska pikalatausta tarvitaan vasta kun auton akut ovat lämmenneet ajon aikana.

Kirjoitin aiemmin pakkasen vaikutuksesta e-Golfin pikalatautumiseen. Puolen asteen pikkupakkanen sai aikaan sen, että auto ei pikalatautunut kesäisen ripeästi, vaan vaati pienen lämmittelylenkin.

Entä jos pakkasta on enemmän? Tein pari uutta kokeilua. Jouluviikolla -6 °C säässä ajoin pihalla seisoneen e-Golfin kotoa Konalan Hesburgeriin, johon avattiin pari päivää ennen jouluaattoa uusi pikalaturi. Kahdeksan kilometrin ajo ei akkua pahemmin lämmittänyt: normaalisti 125 ampeeria puskeva pikalaturi lataili vain 33 ampeerin virralla. Puolen tunnin latailun jälkeen virta oli noussut 36 ampeeriin – ja varaustaso noussut 35 prosentista 62 prosenttiin, eli mistään pikalatauksesta ei voi enää puhua.

Kävin ajamassa reilun parinkymmenen kilometrin lämmittelylenkin Kehä-III:n ja Turunväylän kautta, ja palasin laturille. Nyt latausvirta kipusi 63 ampeeriin, eli vain puoleen maksimista. Tarinan opetus: nollakelillä auton voi lämmittää pikalatauskuntoon ajamalla, mutta jos pakkasta on vähän enemmän, ei maksa vaivaa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tänään hain vastauksen vielä viimeiseen kysymykseen: olen tähän asti olettanut, että normaalikäytössä (lähdet kotoa täysillä akuilla ja pikalataat lähes tyhjät akut matkalla) akut lämpenevät sen verran, että pikalataus onnistuu maksimiteholla vaikka olisi kunnolla* pakkastakin, mutta pitäähän tämä varmistaa. Ajoin pihalla seisoneesta autosta (lämpötila -9 °C) täydet akut tyhjäksi moottoritiellä 105 km/h vauhdilla, otin 5 minuutin / 2,2 kilowattitunnin pikalatauksen Nihtisillan ABC:llä ja jatkoin siitä Konalan Hesburgerille.

Miksi en testannut saman tien Nihtisillassa? Koska siellä on ABB:n laturi, joka kertoo vain kuluneen ajan ja toimitetut kilowattitunnit. Hesburgerilla oleva Enston laturi näyttää reaaliajassa latausvirran, joten se soveltuu tämänkaltaiseen nörtteilyyn paremmin. No, auto kiinni Enston laturiin ja virta kipusi 97,1 ampeeriin. Menin syömään ja kun vartin päästä palasin takaisin, virta oli 125 ampeerissa ja varaustila noussut 9 %:sta 58 %:iin.

Eli hienosti toimi. Tosin oli vastoin ennakko-odotustani, että virta ei noussut heti tappiin asti, vaikka autolla oli ajettu sata kilometriä. Mutta nousi se aika pian kuitenkin. E-Golfissa ei ole erillistä akkujen lämmitystä, joten ainoa tapa lämmittää akkuja on lataaminen ja ajaminen. 

* Kunnolla pakkasta tarkoittaa tässä yhteydessä Etelä-Suomen olosuhteita :-). Pohjoisemmassa ilmaisu tarkoittanee sitä kun mennään miinus kolmenkymmenen alle. 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.