Lämmitystolpan puolustusasianajaja tässä päivää

Sähköauton voi ladata turvallisesti lämmitystolpasta, kun muistaa muutaman perussäännön.

Moottori-lehti julkaisi viime perjantaina uutisen otsikolla Motiva: sähköautoa ei ladata lämpötolpasta. Juttu kirvoitti - varsin ymmärrettävästi - aika tiukkasanaistakin kritiikkiä sekä uutisen omassa kommenttilaatikossa että sähköautoilijoiden Facebook-ryhmässä.

Kun jutun lukee rauhallisesti läpi, se on ihan asiallinen. Otsikointi vai meni pahasti pieleen (ja valitettavasti moni lukee uutisesta vain otsikon joka sitten jää elämään totuutena) ja tätä sitten saa taas olla korjailemassa kun joku sähköurakoitsija tai isännöitsijä taas soittelee mielipidettäni asiaan. 

Ensinnäkin, Motiva ei sano kuten otsikossa seisoo, että "sähköautoa ei ladata lämpötolpasta". Sanamuoto antaisi ymmärtää, että se on kiellettyä tai että Motiva olisi sitä kieltämässä (mihin sillä ei edes ole valtuuksia).

Toiseksi, ingressinä seisoo kotitalouspistorasia voi jopa sulaa sähköautoa ladatessa. Niin voi. Kotitalouspistorasia on kulutustavaraa, ja se voi sulaa ja myös sulaakin kun sillä niin sanotusti käyttöikä loppuu, ja tämä tapahtuu olipa siihen kytketty pölynimuri, pesukonetta tai polttomoottoriauto moottorin- ja sisätilalämmittimineen lämmitettäessä. Pistorasia kuluu käytössä: kun pistoketta irrotetaan ja kiinnitetään riittävän monta tuhatta kertaa, liittimet löystyvät ja lopulta ottavat niin kehnosti pistotulpan liittimiin kiinni, että ylimenoresistanssi on niin suuri että laitteen ottama virta kuumentaa pistokytkintä (eli pistotulpan ja -rasian yhdistelmää) niin että jompikumpi tai molemmat (yleensä se rasia ensin) sulavat.

Pesukoneen pistorasia harvoin sauhuaa, koska pesukoneen johto irrotetaan yleensä korkeintaan muuton yhteydessä, ja todennäköisesti koko talo puretaan tai siihen tehdään sähköremontti ennen kuin pistorasia on elinkaarensa loppupäässä. Pölynimuria taas käytetään kerrallaan niin vähän aikaa, että sulamisvahinkoa ei ehdi tapahtua, vaikka rasia olisikin huonokuntoinen. Kännykän laturien ja valaisimien ottama virta taas on niin pieni, että kuumenemisriski on käytännössä olematon. Lisäksi pölynimuria ei jätetä yksinään pörisemään, toisin kuin pesukonetta tai ladattavaa tai lämmitettävää autoa.

Ulkopistorasioissa on lisäksi riesana kosteuden, ilmansaasteiden ja kaikenmaailman pistorasiaan päätyvän möhnän kiihdyttämä korroosio sekä yksinkertaisesti se, että pistorasiaan päätyvä lika heikentää sekin kontaktia. Ei ole ollenkaan tavatonta, että moottorin- ja sisätilanlämmitintä käytettäessä lämppäritolpan pistorasiasta nousee sauhu ja pistorasian kansilevy on sulanut siihen kuntoon että on aika pirauttaa isännöitsijälle tai huoltoyhtiön vakisähkärille.

Moottorinlämmitin ja sisätilalämmitin itse asiassa yleensä ottavat yhdessä enemmän virtaa (500 W + 2100 W = 2600 W => 2600 W / 230 V = 11,3 A) kuin sähköauto, joiden ottama virta on yleensä rajoitettu 10 tai 8 ampeeriin. Tietenkin on otettava huomioon, että sähköautoa ladataan myös kesähelteellä auringon paistaessa lämppärintolppaan, kun taas kahden kilowatin sisätilalämmitystä tarvitaan yleensä vain kunnon pakkasella.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Useissa (muttei valitettavasti kaikissa) sähköautojen latausjohdoissa on pistotulppaan integroitu lämpötila-anturi, joka rajoittaa auton ottamaa virtaa ja tarvittaessa puhaltaa pelin poikki kokonaan, mikäli pistotulppa kuumenee.

Itse uutinen on sitten loppujen lopuksi asiallinen. Lämpötolppa ei ole paras väline sähköauton tai ladattavan hybridin lataamiseen. Ei olekaan, mutta se on ihan toimiva. Ja näin eri sähkömenopelejä työn puolesta koeajavana sukopistorasia on ainoa mihin sopii kulkine Renault Twizystä Teslaan. 

"Motivan johtava asiantuntija Vesa Peltola varoittaa, että latauksen katkaisu Schuko-pistokkeen irrottamalla saattaa aiheuttaa valokaaren." Tätä hieman ihmettelin, koska ihan samanlainen pieni valokaari tulee sen lohko+sisätilalämppärin kanssa ja sähköautosta yleensä irrotetaan johto ensin auton päästä ja sitten vasta seinästä (jos irrotetaan). Itse valokaari (tai puhuisin mieluummin kipinästä) ei ole vaarallinen mutta moinen kipinöinti kyllä jouduttaa pistorasian kulumista sulamiskuntoon, joten ei Peltola väärässäkään ole.

Muuten: sähköauton latausjohdon voi jättää siihen pistorasiaan ihan turvallisesti kiinni, koska latausjohdon elektroniikka pitää huolen siitä, että siihen autoon tulevaan päähän kytketään jännite vasta kun siellä on auto kiinni - toisin kuin moottorinlämmittimen kanssa, jonka roikkumaan jätetty johto voi olla lapsille vaarallinen.

Näin tällä erää. Olen kirjoittanut sähköauton lataamisesta (lämmitystolpalla ja ilman) aiemminkin, tässä pari linkkiä:

Tiivistelmänä: sähköauton voi ladata siitä lämppäritolpastakin turvallisesti, mikäli taloyhtiössä on sallittu (= ei ole erikseen kielletty) sisätilalämmittimien käyttö ja kokeilet säännöllisesti, että pistotulppa ei ole kuuma latauksen jälkeen. Ja laskutuksesta pitää sopia, puolueettomin tapa on oma mittari. Kuvituskuvana sulanut pistorasia

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.