Miltä tuntuisi, jos kylän ainoa bensapumppu olisi motitettu kuudella sähköautolla?

Sähköauton pikalaturin kaapeli on yleensä niin lyhyt, että väärään paikkaan pysäköity polttomoottoriauto voi keskeyttää matkanteon. Fiksu ja huomaavainen polttomoottoriautoilija ei tuki sähköauton latauspaikkaa.

Ymmärrän tunteen: sinulla on kiire, tuossa näkyy vapaa ruutu, auto parkkiin, nouset ulos mahdollisesti lasten kanssa – ja hupsista, tuossa on jännän näköinen pömpeli paksuine kaapeleineen ja... pysäköintikielto lisäkilvellä: sähköauton lataaminen sallittu. Et jaksa ruveta pakkaamaan lapsia takaisin turvaistuimiin vaan jätät auton siihen, ei kai tähän sähköautoa juuri nyt tule, ja olen poissa vain puoli tuntia.

Teit ajattelemattomuuttasi tosi ikävän tempun. Miksikö?

  1. Koska sähköautoa voi ladata siinä – ja vain siinä – paikassa jonka juuri veit.
  2. Seuraava pikalaturi voi olla sadan kilometrin päässä ja sähköauton akut lähes tyhjänä. Väärinpysäköinti keskeyttää sähköautoilijan matkanteon: vartiksi, puoleksi tunniksi, tunniksi... miten kauan asiointisi kestääkin.

Tilanteeseen voi olla vaikea samaistua, koska sitä ei satu omalle kohdalle, jos liikkuu polttomoottoriautolla kuten ylivoimainen enemmistö suomalaisista (toistaiseksi). Myönnän itsekin ärsyyntyväni jos joku jättää ruuhkaisena hetkenä autonsa bensapumpulle ja menee sisälle maksamaan, mutta tällöinkin matkanteko viivästyy vain minuutin tai pari – ja aina voi kiertää pumpun toiselle puolelle. Huoltoaseman bensiinipumpun tukkiminen vaatisi karkeasti arvioiden ainakin kuusi ajattelematonta pysäköijää, mikä on jo tilastollinen mahdottomuus. Monella asemalla on useiden metrien pituinen letku ja pumpun molemmille puolille pääsee autolla, ja pumppuja on useita.

Sähköauton latauspiste on yleensä parkkipaikan laidalla, ja sähköautoille varattuja paikkoja on pahimmassa tapauksessa vain yksi. Jos siinä on polttomoottoriauto, sähköautoilija ei voi muuta kuin odotella tai koittaa selvittää rekisteritunnuksen perusteella omistajaa, jolle voisi soittaa ystävällisen puhelun auton siirtämiseksi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Siis: ethän pysäköi sähköautojen latauspaikalle. Ne on yleensä merkitty selvästi lisäkilvellisellä pysäköintikiellolla ja/tai vihreällä tai sinisellä ruudun värillä:

Pakko myöntää, että Helsingissä on yksi paikka, josta ei ota ainakaan ensivilkaisulla selvää millä ehdoilla siihen saa pysäköidä millaisen auton ja milloin:

Ilmeisesti kylttipläjäyksellä on ajettu takaa sitä, että sähköautoa saa ladata, mutta pysäköintilippu pitää ostaa jos lataa kyltissä mainittuna aikana. Kuvan polttomoottoriautoilijalle en kuitenkaan osaa olla vihainen, koska tuon voi ainakin maallikko tulkita niin, että jos maksaa pysäköintimaksun niin siihen saa pysäköidä auton kuin auton. Juridinen tulkinta menee niin, että lisäkilpiä luetaan ylhäältä alaspäin ja sähköautoilija joutuu päivällä maksamaan pysäköintimaksun kuten muutkin, ja yöllä ruutuun saa pysäköidä ainoastaan sähköauton latautumaan.

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.