Potkaise pedaalia – Tesla P85D potkaisee silmämunat sisään

Perheauton ei tarvitse olla tylsä. 3,3 sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä Tesla tarjoaa hupia ja hyötyä koko rahan edestä.

Parkkipaikalta ulos pääseminen vaatii yhden lisäperuutuksen, kun Tesla P85D ei taitukaan ajoluiskalle mistä tavallinen pikkuauto solahti kuin käsi hanskaan. Tesla on pitkä ja leveä, ja keulan muotoilu vielä lisää tätä mielikuvaa.

Kauan odotettu hetki koittaa välittömästi, kun potkaisen kiihdytyspolkimen lattiaan ja kahden tonnin painoinen hirviö hyökkää eteenpäin kuin… niin, sopivan kielikuvan löytäminen on vaikeaa. Lopulta keksin sen: Tesla kiihtyy kuin avaruussukkulan rakettimoottorilla varustettu junanvaunu. Vatsan sisältö menee uusiksi etenkin pahaa-aavistamattomilla matkustajilla ja kuljettajan likinäkö saattaa hieman parantua tilapäisesti, kun silmämunat tuntuvat puristuvan lyttyyn.

Siinä missä perinteinen kuusinumeroisella hintalapulla varustettu urheiluauto lähtee tottumattoman kuljettajan käsistä, räjähtävästä kiihtyvyydestä huolimatta auto menee eteenpäin vakaasti kuin kiskoilla. Junamaista on myös äänettömyys – jos unohdetaan hetkeksi se mielikuva rakettimoottorista. Tuulensuhinan ja nopeasti yltyvän rengasmelun lisäksi matkaa säestää vain taajuusmuuttajan modulointitaajuus.

Kaksi oikosulkumoottoria tuottaa tautisen 930 newtonmetrin väännön (tai enemmän), joka on käytössä heti nollakierroksilta lähtien ja jatkuu tasaisena.

Kuten kirjoitin eilen, Teslasta on tehty hauska ja uusiin kohderyhmiin vetoava. Tästä kertovat jo valittavissa olevat ajotila-asetukset: sport sekä insane, eli suomeksi mielipuolinen. Kollegani sanoin, jälkimmäistä sanavalintaa hieroneessa suunnittelukokouksessa olisi ollut hauska olla läsnä.

Alustan korkeus ja jäykkyys ovat säädettävissä. Korkeus säätyy myös nopeuden mukaan ja on kytketty navigointijärjestelmään: auto muistaa kohdan, jossa maavaraa on nostettu vaikkapa pihatiessa olevan kuopan takia ja tekee säädön automaattisesti. Autossa on panostettu käyttöliittymäsuunnitteluun: säädöt löytyvät kosketusnäytöltä intuitiivisesti, käyttöohjeita ei tarvitse kaivella - tosin nekin löytyisivät sieltä kosketusnäytöstä.

Tavaratilaakin on riittävästi: edessä ja takana. Teslasta saa 3300 euron lisämaksusta 7-henkisen perheauton, kun takatavaratilaan asennetaan kaksi enintään 36-kiloisille lapsille hyväksyttyä istuinta. Autolla taittuvat siis isommankin perheen reissut, kunnes nuorimmaiset siirtyvät alakoulun loppupuoliskolle. Toimitus suosittelee oksennuspussien varaamista tai hillittyä kiihdytyspolkimen käyttöä ainakin alkuvaiheessa: lapset istuvat lisäistuimissa selkä menosuuntaan.        

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Järeimmän mallin 85 kilowattitunnin akuston lataaminen tavallisesta pistorasiasta tyhjästä täyteen kestää 36 tuntia. Voimavirtapistorasiasta akku täyttyy 8-10 tunnissa. Pikalataus onnistuu ABC-asemilla adapterin kanssa, kuten myös Teslan omilla Supercharger-latauspisteillä, joita rakennetaan parhaillaan Suomeen.

36 tunnin latausaikaa ei kannata tavallisen työmatka-autoilijan pelästyä: tavanomaiseen muutaman kymmenen kilometrin työmatkaan riittää, että autoa latailee peruspistorasiasta yön yli kotona. Jos työ ei edellytä ajelemista, saattaa pelkkä työpäivän aikainenkin lataus riittää.

Onko autossa jotain negatiivista? Auto maksaa ison kasan rahaa, mutta on suorastaan naurettavan halpa ottaen huomioon, mitä sillä saa käyttöönsä. Ajaminenkin on puoli-ilmaista. Akuston kestävyyteen liittyviä myyttejä ja pelkoja Tesla ampuu alas 8 vuoden akkutakuulla ilman kilometrirajaa. Rengasmelu pistää korvaan korostetusti, kun polttomoottorin murina puuttuu. Varsinkin takapenkillä jää vaikutelma, että äänieristykseen olisi voinut panostaa hieman enemmän. Onko kyse mielikuvasta vai oikeasta meluisuudesta, selviäisi vain mittaamalla ja vertaamalla muihin saman hintaluokan autoihin.

Teslasta on tehty haluttava tuote ja varsinaisia pettymyksiä se ei tuota – tuntuu että kaikki on otettu huomioon, jopa tavaratilaan vangiksi jääminen. Sisällä on pimeässä hohtava nappula, josta etuluukun saa auki:

Tämä ominaisuus jäi testaamatta koehenkilön vastahakoisuuden takia.

Paljon muutakin jäi lyhyellä koeajolla kokeilematta, niihin palataan myöhemmin.

 

Kommentit

Kommentointi suljettu