Riemua ja risoja latauspisteitä

Viime viikonloppuna ajelin e-Golfilla Lahteen ja Raumalle tavoitteena testata reitin jokainen pikalatauspiste. Ja olihan siellä ikäviä yllätyksiä. Sähköauto ei petä, mutta samaa ei voi sanoa pikalatausverkosta.

Perjantai-illan ohjelmassa oli käydä leffassa Lahdessa asuvan kaverin kanssa. Ei muuta e-Golfilla moottoritielle ja talla pohjaan lain sallimissa puitteissa. Lahteen voisi ajella varovaisesti ilman pikalataustakin, mutta koska pitämällä parinkymmenen minuutin lataustauon voi kaasujalkaa käyttää niin kuin pakokaasuautossakin, niin pidin lataustauon Mäntsälässä Virtapisteen laturilla.

Ensimmäinen latausyritys kaatui virheilmoitukseen (joka nosti kylmät väreet ja palautti mieleen erään maaliskuisen Lahden reissun) mutta toinen onnistui heittämällä. Sitten kahville ja vessaan viereisen kiinteistön Rossoon ja parinkymmenen minuutin päästä ja matka jatkui täydehköillä akuilla (19 minuutissa akkuun siirtyi 12,4 kWh, varaustaso 67 %).

Menomatka sujui hienosti, mutta paluu olikin toistaiseksi jännittävin kokemukseni sähköautoilusta: Fortumin pikalaturi Lahden Kivimaan ABC:llä kieltäytyi leikkimästä kanssani: lataus alkoi normaalisti, mutta sisälle päästyäni (eli noin minuutin päästä latauksen alkamisesta) kännykkään kilahti tekstiviesti: ”lataus on päättynyt”. Kävelin takaisin laturille, ja uusi yritys aloittaa lataus kompastui virheilmoitukseen COMBO 0x0008 – PWB1: 0x050C – CAN data error from CCU. Uudelleenyritys ei sitten enää onnistunutkaan, kun päävalikko näytti molempien piuhojen kohdalla ”DC Unavailable (Card in error)”.

Tällä kertaa en jaksanut ruveta soittelemaan mihinkään vaan päätin ottaa riskin ja ajella Mäntsälään, jossa oli tulomatkalla toimiva laturi. Ajelin vanhaa lahdentietä ensin seitsemääkymppiä, sitten kuuttakymppiä ja lopulta viittäkymppiä kunnes kunnes pääsin pihaan asti. Aika tiukalle se meni, akku oli nollassa prosentissa kun pistin laturin kiinni ja toimintasädemittari oli näyttänyt nollaa jo pari kilometriä sitten. Reissua pääsi lähes reaaliajassa jännittämään sähköautoryhmässä.

Entä oliko Mäntsälässä tylsää, niin kuin laulussa sanotaan? Ei, koska pikalatauspisteen viereisen linja-autoaseman julkisivupuolella oli perinteinen yögrilli. Se on auki aamuneljään viikonloppuisin. Tämä tiedoksi yösähköautoilijoille, itse huomasin grillin lähinnä sattumalta.

Opin viimeistään tästä erään – kokeneemmille sähköautoilijoille itsestäänselvähkön – asian: sähköautoa kannattaa ladata aina kun se on mahdollista. Jos auto olisi ollut Lahden energian konttorin hidaslatauksessa (eli olisin viitsinyt kävellä pari korttelinväliä) illanvieton ajan, akut olisivat olleet melkein täynnä aamuyöllä. Nyt laskin petollisen pikalaturin varaan.

Selvisin kotiin aamuyöstä ja lauantaina mitään akkumurheita ei ollut, kun ei pitänyt ajella kuin kaverien häihin Munkkiniemeen.

Sunnuntaina olikin sitten taas toinen juttu, kun lähdin kohti Raumaa. Viimeksi ajoin tuon välin mutkattomasti Leafilla, ladaten menomatkalla ABC:lla Piihovissa ja Raisiossa, perillä Kortelan ABC:llä ja paluumatkalla Turun linja-autoasemalla ja Piihovissa.

Heti reissun alkuun tulikin sitten ikävä viive joka tietenkin johtui omasta typeryydestä: olin unohtanut – siis ihan rehellisesti unohtanut – laittaa auton lataukseen yöksi. Leafin kanssa tämä ei olisi ollut ongelma, koska tuossa 3 kilometrin päästä kotoa (vieläpä oikeassa suunnassa) on Nihtisillan ABC ilmaisine CHAdeMO-pikalatureineen. E-Golfin kanssa ainoa vaihtoehto oli ajella Tikkurilaan pikalataamaan, joka toi useamman kymmenen kilometrin turhan pidennyksen matkaan. Tästä ei sinänsä voi syyttää muuta kuin itseään, mutta saisi noita CCS-pistokkeella varustettuja pikalatureita olla täällä Espoossakin…

E-Golfin pikalatauksessa ei ole mitään kimuranttia: Tikkurilan uimahallin pikalaturi tarjoaa 120 ampeeria virtaa, jolla akun varaustaso kiipeää suurin piirtein vauhtia 6 minuuttia ja 20 prosenttia. Alun perin 19 prosentin varaustilassa oleva akku latautui 6 minuutissa 40 prosenttiin ja 23 minuutin jälkeen varaustaso oli jo 85 prosenttia. Koska tulossa oli pitkä matka, odottelin vielä vähän, että akut saadaan lähes täyteen. 31 minuutin latausrupeaman jälkeen akkuihin oli työnnetty 18 kilowattituntia ja kohti Salon Piihovia lähdettiin 94 prosenttisilla akuilla.

Piihoviin oli Tikkurilasta 119 kilometrin matka, johon tuo varaus riitti juuri nätisti: ensimmäiset 25 kilometriä Tuusulanväylää ja kehä-III:sta ajettiin rajoitusten mukaan 80-100 km/h ja moottoritietä… niin, 110 km/h, kunnes hiipuva akun varaus pakotti pelaamaan varman päälle ja ajamaan viimeiset 10 km ajelin rekan perässä reilua kahdeksaakymppiä.

Sataakahtakymppiä olisi (lähes koko matkan) todennäköisesti päässyt, jos olisin lähtenyt täysillä akuilla kotoa – tämäkin tullaan kokeilemaan kesän aikana.

Kilpikonnatila (joka aktivoituu kun akun varaus laskee lähelle nollaa ja rajoittaa auton nopeuden 80 km/h:n – moottoriteho rajoittuu 20 %:iin maksimitehosta jo ennen kilpikonnatilaa 5 prosentin varauksen kohdalla) meni päälle pari kilometriä ennen Piihovia, joten nopeusvalinta oli sangen onnistunut.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Huomasin, että Piihovin ABC:n pikalaturi antaa 120 ampeerin sijasta vain 110 ampeeria virtaa – jolla akku latautui nollasta 51 prosenttiin 17 minuutissa. Lopetin latauksen 27 minuutin jälkeen, jolloin varaustaso oli 79 % ja energiaa kulunut 17,9 kWh. Pikalataus ABC:n asemilla maksaa 20 senttiä minuutilta, eli hintaa tankkaukselle tuli 5,40 €.

Tällä kertaa valitsin toiseksi pysähdyspaikaksi Raision sijasta Laitilan, jossa on maksuton Virtapisteen pikalaturi. Tälle välille 79 prosentin varaus riitti kuin nakutettu: Laitilan laturille tultiin taas kilpikonnatilassa. Tästä laturista irtosi virtaa 112 ampeeria, joka nosti varaustilaa 20 prosenttia per 7 minuuttia. Raumalle on Laitilasta vain kolmisenkymmentä kilometriä, joten latailin akut vain 51 prosenttiin. Aikaa kului 18 minuuttia ja energiaa 11,6 kWh.

Perillä Raumalla tulikin sitten pettymys: Kortelan ABC:n pikalaturin CCS-lataus kieltäytyi toimimasta, ja sitä ei saatu toimimaan etätuen kautta. Kyseisen pömpelin hidaslatauspistoke kuitenkin toimi, joten Golffi sai jäädä nauttimaan 3,7 kilowatin lataustehosta tunniksi, joka kului hidasta lounasta syödessä ja kaupassa käydessä. Tämä riitti siihen, että autolla uskalsi lähteä Laitilaan toimivalle pikalaturille.

Paluumatkalla päätin uteliaisuudesta käydä läpi kaikki reitin pikalaturit. Laitila toimi edelleen komeasti, mutta Raision ABC:llä Fortumin laturilla tuli pettymys: lataus alkoi, mutta tyssäsi hetken päästä virheilmoitukseen COMBO: 0x0008. Kokeilin uudestaan pari kertaa, ja seurasin tarkemmin, miten vika kehittyy: lataus alkaa normaalisti, virta kasvaa koko ajan kunnes tyssää johonkin hätäkatkaisuun 122 ampeerin kohdalla: COMBO 0x0008 PWB1: 0x050C – CAN data error from CCU. Tämä oli todennäköisesti vikana siellä Lahdessakin, en vain ollut paikan päällä näkemässä tilanteen kehittymistä.

Seuraavana oli vuorossa Turun linja-autoaseman Virtapisteen latauspiste. Tilaa on kahdelle autolle ja maksuton pysäköinti neljäksi tunniksi. Pikalaturin (CCS ja CHAdeMO) lisäksi paikalta löytyy suko- ja Type 2 –hidaslatauspiste. Molemmat toimivat moitteetta.

Sitten ajoin Tammisillan ABC:lle Paimioon. Se on varsinainen latauskeskittymä: paikalta löytyy niin Teslan Supercharger –lataus kuin Fortumin pikalaturi sekä uutena myös Virtapisteen pikalaturi. Kokeilin sekä Fortumin hallinnoimaa DBT-laturia että Virtapisteen hallinnoimaa Enston laturia – nätisti toimivat molemmat. Tämä oli ensimmäinen kokemukseni Enston laturista ja pakko sanoa, että se päihittää DBT:n pömpelit jo ensivaikutelmaltaan: laite on jykevän oloinen ja sitä käskytetään kahden nappulan avulla. Tunnistautumiseen tarvittiin Virtapisteen postittama keltainen RFID-kortti – mikä hieman ihmetyttää, eikö tuota pömpeliä voinut saada käyttämään samaa pikkulätkää millä aukeavat Enston hidaslaturit ja DBT:n pikalaturit? No, kyllä tuo kortti autoon mahtuu.

Paimion ABC on muuten juuri sitä mitä toivonkin latausverkon kehittymiseltä: kun paikalla on kahden eri operaattorin laturit, jotka ovat vieläpä eri valmistajan, se nostaa luotettavuutta huomattavasti!

Viimeisenä reitillä oli vuorossa ABC Piihovi – eli sama laturi joka toimi tulomatkalla (mutta ei toiminut Volkswagen e-up!:n kanssa muutama viikko sitten). Lataus alkoi normaalisti, mutta kahvipöytään istuttuani kännykkään kilahti tekstiviesti päättyneestä latauksesta. ”Emergency stop detected – Contact the administrator” valisti laturi. Ei muuta kuin lataus käyntiin uudestaan, ja takaisin kahville. Tällä kertaa se toimi nätisti.

Latasin akun 89 % prosenttiin. Ensimmäiset viitisen kilometriä ajelin rajoituksen mukaista 120 km/h nopeutta, mutta pudotin sen 110 km/h nopeuteen, kun toimintasädearvio lähestyi uhkaavasti navigaattorin ilmoittamaa loppumatkan pituutta. Tällä nopeudella pääsinkin sitten kotiin asti. Kilpikonnavalo syttyi Tuomarilan kohdalla ja kotipihassa toimintamatkaa oli jäljellä enää kilometri.

Pikalatureista on sanottava, että ne tuntuvat olevan yksilöitä: esimerkiksi Virtapisteen Tikkurilan uimahallin laturi ei ole nikotellut kertaakaan. Tässä vielä yhteenveto viime viikonlopun latauspisteistä:

  • Mäntsälä (Virtapiste) – kunnossa.
  • Lahti ABC (Fortum) – ei toiminut.
  • Tikkurila (Virtapiste) – kunnossa.
  • Salo ABC (Fortum) – kunnossa.
  • Paimio ABC (Fortum sekä Virtapiste) – molemmat kunnossa.
  • Turku linja-autoasema (Virtapiste) – kunnossa.
  • Raisio ABC (Fortum) – ei toiminut.
  • Laitila (Virtapiste) – kunnossa.
  • Rauma ABC (Virtapiste) – ei toiminut.

Mitä toivon seuraavaksi?

Pikalatureita nousi viime kesänä vauhdikkaasti pääväylien varteen, ja toivon että sama tahti jatkuisi. Erityisesti toivon, että Fortum ja Virtapiste – ja mikä jottei uudetkin toimijat – rakentavat latureitaan vieri viereen samaan malliin kuin K- ja S-ruokakaupat myymälöitään ikään: jos toisen kirjautumisjärjestelmä tai itse laturi on rikki, saa toisesta silti sähköä.

Näin on käynyt jo Paimiossa, jossa on Teslan Superchargerin lisäksi sekä Fortumin että Virtapisteen laturit. Fortumilla on DBT:n pömpeli ja Virtapisteellä Enston. Jos siis DBT:n laturi kieltäytyy juttelemasta ajoneuvomallin X kanssa, on vielä mahdollisuus, että Enston laturi pelastaa tilanteen ja päinvastoin.

Pikalatausverkon soisi laajentuvankin. Laitoin Facebookin sähköautoryhmään kyselyäänestyksen siitä, mihin pitäisi saada seuraava pikalaturi. Kivihovin Teboil tuntuu saaneen viikon aikana eniten ääniä. Kuka ottaisi kopin pikalaturin saamisesta sinne? Latauspiste Kivihovissa mahdollistaisi sen, että Helsinki-Turku-välin voisi ajaa huolettomasti sataa kahtakymppiä (ja talvipakkasilla!) muillakin sähköautoilla kuin Teslalla - jolla muuten välin ajaa edestakaisin ilman latauspysähdyksiä...

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.