Sähkö-Volkkari ei säpsähdä pikkupakkasta

Lämmitettävä tuulilasi on ajokunnossa nopeasti, mutta sivulasien takia kannattaa käyttää ajastettua esilämmitystä.

Kirjoitin aiemmin kokemuksista e-Golfin kanssa lokakuun ensimmäisillä pakkasilla. Lähtöajastin piti silloin huolen siitä, että lasit olivat sulina aamulla, vaikka en osannut odottaa koko pakkasia.

Nyt kun kylmä ilta ja sääennuste lupasivat yöpakkasta, jätin tahallani kokeilumielessä lähtöajastimen pois. Aamukahdeksalta ikkunat olivatkin kunnolla huurteessa ja pakkasta oli 6 astetta. Autossa on lämmitettävä tuulilasi ja pikanäppäin jolla saa huurteenpoiston hönkimään täydellä teholla oikeaan paikkaan. Virrat päälle ja nappula pohjaan. Noin kahden minuutin odottelun jälkeen tuulilasi oli niin lämmin että huurteet lähtivät pyykäisemällä. Sivulasien kanssa piti odotella vielä toiset 2 minuuttia. Sivupeilit olivat sulia ja höyrysivät jo muutaman kymmenen sekunnnin jälkeen.

Normaalisti työmatkan kulutuslukemat nollakelin molemmin puolin ovat 15-16 kWh/100 km (lämmitys asetettuna 22 asteeseen), mutta neljän minuutin paikallaan odottelu lämmitys täysillä nosti lukemat 20 kWh:n satasella. 25-33 % kulutuksen kasvu vaikuttaa suurelta, mutta se selittyy sillä, että työmatka on lyhyt, vain 17 kilometriä, joten jokainen minuutti jonka lämmitysjärjestelmä puhkuu täysillä, tekee tuntuvan suhteellisen kulutuksen lisäyksen, vaikka absoluuttisesti energiaa lasien sulatteluun (ja auton lämmitykseen muutenkin) kului enintään vain (17 km / 100 km)* 5 kWh = 0,85 kWh. Suurin piirtein sama energiamäärä kulunee esilämmitykseenkin, mutta suuruusluokka selvisi näppärästi näin. Sähkölaskulla 0,85 kilowattituntia tarkoittaa alle kymmentä senttiä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mitä jäin kaipaamaan? Lämmitettävää ohjauspyörää ja Nissanin sähköautoista (Leaf ja Evalia) tuttua mobiilisovellusta*, jolla saa kytkettyä auton lämpenemään kännykän näyttöä hipaisemalla.

Vaikka ajastettu lämmitys jäisi välistä esimerkiksi etuajassa päättyneen kokouksen takia, auto on siis ajokunnossa alle viiden minuutin odottelulla, ilman jääskrabaan koskemista. Kovempia pakkasia odotellessa...

* KORJAUS: Ja kylläpäs Volkkarinkin saa lämpenemään kännykällä! Sovelluksen nimi on Car-Net ja se löytyy iPhonelle App Storesta. Koska auton omissa valikoissa mikään ei vihjaa tämän ominaisuuden suuntaan ja App Storen hakusanat Volkswagen ja e-Golf eivät tuottaneet tulosta, oletin että tämä ominaisuus puuttuu. No, asiasta mainitaan niinkin yllättävässä paikassa kuin auton myyntiesitteessä. Sovellus toimii ja on nyt ahkerassa käytössä. Kun viimeinen opiskelija poistuu Metropolian iltalabroista, sovelluksesta auto lämpenemään ja sitten hakemaan tavarat työhuoneesta ja keula kohti kotia lämpimällä ja huurteettomalla autolla.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.