Sähköauton latausmahdollisuus parkkipaikalle: 163,30 €

Sähköauton kotilataukseen ei tarvita kallista latauslaitetta, vaan pelkkä tavallinen pistorasia riittää. Ratkaisu on edullinen ja riittää mainiosti niin tavalliseen sähköautoiluun kuin varsinkin ladattaville hybridiautoille.

Sähköautoblogi on pitänyt hiljaiseloa kesällä – pääsyyt lienevät sähköautokirjan julkaisemisesta seurannut kirjoituskrapula ja ennen kaikkea kiva kesäsää: mieluummin sitä puuhailee jotain ulkona perheen ja ystävien kanssa kuin istuu koneen ääressä kirjoittamassa. Mutta kesä lähenee loppuaan ja blogia voisi taas herätellä eloon. Tauon aikana on tullut mieleen paljon mielenkiintoisia aiheita, joista kirjoittaa. Aloitetaan sähköauton taloyhtiölatauksella.

Sähköauton latauksesta taloyhtiössä olen kirjoittanut aiemminkin: kirjoitin eri vaihtoehdoista, viimevuotisesta ratkaisusta ja annoin haastattelun aiheesta Kiinteistölehteen. Keväällä julkaistiin myös Motivan opas aiheesta - suosittelen lukemaan, jos et vielä ole ja aihe kiinnostaa.

Sähköauton kotilataamiseenhan on tarjolla monenlaisia vekottimia: jos sähköliittymän kapasiteetti riittää (meidän taloyhtiössä riittäisi), voisi autokatokseen laittaa täydet 22 kilowattia (= 3 x 32 ampeeria) antavan Type-2-latauspisteen, jollaisia esimerkiksi lähes kaikki julkiset latauspisteet ovat – sillä erotuksella, että kotikäyttöön kannattaa ottaa latauslaite jossa kaapeli on kiinteänä ja se tarvitsee vain tuikata auton kylkeen (julkisissa latauspisteissä on pelkkä pistorasia, ei kaapelia, koska Type-2-kaapeli ei sovi esim. Nissanin sähköautoihin - kaikkiin autoihin taas on saatavilla irtokaapeli joka sopii Type-2-pistorasiaan). Tämä edellyttäisi kuitenkin uuden järeämmän kaapelin kaivamista maahan ja olisi käytössäni täysin turha: ei minulla ole mitään tarvetta saada tyhjää akkua täpötäydeksi neljässä tunnissa. Tällainen ratkaisu maksaisi kaapelitöineen korkeintaan parituhatta euroa.

Sivuhuomiona todettakoon, että taloyhtiössämme on 200 ampeerin pääsulakkeet, ja jo miettimättä syvällisemmin yhtiön sähköverkon (asumme siis usean paritalon yhtiössä) mitoitusta voi jo sanoa, että hyvin varmasti toista ja missään tapauksessa ainakaan kolmatta 32 ampeerin sähköautopaikkaa yhtiöön ei voi laittaa ilman aktiivista kuormantasausta (= 32 ampeeria jaetaan sähköautojen kesken) tai sähköliittymän päivittämistä järeämpään.

Mielekäs vaihtoehto olisi ostaa mainitunlainen Type-2-latausasema kiinteällä kaapelilla, mutta pienemmällä teholla: arkikäyttöön riittää ihan hyvin yksivaiheisena 16 ampeeria syöttävä pömpeli. Tällöin latausteho on 230 V x 16 A = 3,7 kW eli edestakaisen työmatkan kuluttama reilu 6 kWh tulisi täyteltyä parissa tunnissa. Tällainen ratkaisu maksaa asennettuna noin tonnin (yli vai alle, riippuu asennusfirmasta ja asemasta). Maakaapelitöitä ei tarvita, vaan asema tulee normaalin lohkolämppäripaikan tilalle. Tätä ennen tulee varmistaa, että parkkipaikan kaapelointi kestää: nyrkkisääntönä voi sanoa, että jos taloyhtiössä on sisätilalämmittimien käyttö sallittu niin mitään ongelmia ei pitäisi olla.

Itse päädyin vielä halvempaan ratkaisuun – kytkinkello pois, tavallinen pistorasia tilalle ja sähkönkulutusmittari viereen: kokonaislasku 163,30 euroa:

 

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Nyt joku kysyy, että miksi säästää muutama satanen kun Tesla kuitenkin oli kallis, mutta haluan näyttää että ei tämä tämän kalliimpaa ole ja en yksinkertaisesti tarvitse sitä kalliimpaa. Asennuksen suoritti taloyhtiössämme aiemminkin sähkötöitä tehnyt Sähköhuoltopalvelu Merinen, ja laskussa seisoo (hinnat sis. alv.):

  • kWh-mittari (ABB:n C11) 83,-
  • DIN-kisko 3,-
  • Peltiruuvi 2 kpl 0,80
  • Johtimia 0,50
  • Työtunnit 1 h 60,-
  • Matkakulut 16 km 16,-

Loppusumma siis 163,30 euroa. Ja sähkö maksetaan todellisen kulutuksen mukaan taloyhtiölle. Sovimme myös, että maksan itse latauspaikan mahdolliset korjaukset ja jos muutan pois taloyhtiöstä ja seuraava asukas haluaa sen kellokytkinpistorasian takaisin, maksan muutostyöt takaisin vanhaan. 

Parkkipaikkavuokran (13 €) maksan kuten muutkin. (Joku voisi lähteä vääntämään vielä siitä että muut saavat parkkipaikkavuokraan sisältyvänä auton lämmityssähkönsä talvikautena ja että vastaava summa pitäisi sitten vähentää minulta, mutta a) en jaksa b) ei kiinnosta c) en halua. Olennaista on, että parkkipaikalla on täyteen ladattu auto joka aamulla, homma hoitui niin joustavasti yhtiön kanssa ettei haittaa että maksan talvikuukausina "muutaman euron liikaa". Ja koituuhan taloyhtiölle vaivaa tuon kulutuksen mukaan maksun käsittelystä.)

Loppuun vielä muutama lisähuomautus:

  • Tällaiselle kokeilunhaluiselle säätäjälle tämä ratkaisu sopii - tuosta samasta pistokkeesta lataa auton kuin auton koeajoraportteja varten. Tavalliselle sähköautonostajalle se kiinteällä kaapelilla varustettu pömpeli on todennäköisesti hintansa väärti investointi. Ei maassa pyörivää kaapelia, ajat auton parkkiin ja nostat piuhan kiinni.
  • Suko-pistorasia kuluu ulkokäytössä nopeasti. Jos tarjoat latauspalvelua muillekin (vaikkapa kioskin tai ruokakaupan pihassa), siihen kannattaa ehdottomasti laittaa Type-2 -pistorasia, joka kestää vuosikausia rajumpaakin kohtelua. 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.