Sähköauton toimintasäde: teoria ja käytäntö

"Kuinka pitkälle tolla pääsee?" Kysymykseen ei ole lyhyttä vastausta. Parhaan vastauksen saa pyytämällä sähköauton koeajoon ja ajamalla muutamat arkiajot.

Kirjoitin toissapäivänä menomatkasta Raumalle: auto toimi jälleen hienosti, mutta yksi pikalatauspiste nikotteli. Paluumatkan päätin ajaa yhden pysähdyksen tekniikalla: Ensin 109 kilometriä Raumalta Paimioon, siellä akku täyteen ruokailun aikana ja siitä kotiin 136 kilometriä. Tuo 109 kilometriä ei ole ongelma, koska tie on tavallista valtatietä 80-100 km nopeusrajoituksilla, ja perään vajaa 10 km moottoritietä.

Sen sijaan 136 km Paimiosta Espooseen vaatii valintoja. 136 kilometriä 120 kilometrin tuntivauhdilla ei kertakaikkiaan onnistu. Eikä satasen vauhtiinkaan potku aivan riitä. Kun ajoin ensimmäiset 30 kilometriä 100 km/h hiljaisella moottoritiellä ja siitä 90 km/h vakionopeudensäätimellä rekan perässä, oli kotipihassa akkua jäljellä 8 %. Vilkkaalla moottoritiellä ei huomaavainen sähköautoilija halua olla tukkeena, joten päiväsaikaan olisin ajanut vanhaa 110-tietä, joka on muutaman kilometrin tarkkuudella vielä saman pituinenkin.

Tarkat toimintasäteet riippuvat autosta, mutta tässä muutama e-Golfilla arkikokeilemalla löytynyt sääntö:

  • 120 km/h kesä/kevät/syyssäällä, lämpötila yli 10 astetta: reilut 90 kilometriä. Eli karkeasti NEDC-toimintasäde (e-Golfilla 190 km) jaettuna kahdella.
  • 110 km/h samalla säällä: reilut 120 kilometriä.
  • 90 km/h samalla säällä: noin 150 kilometriä.
  • 80 km/h samalla säällä: noin 160 kilometriä.

Ilmastointi, lämmitys, jyrkän mäkinen maasto ja kylmä sää syövät toimintamatkaa edellä mainituista arvoista. Vastaavasti aivan vaakasuoralla tiellä sopivalla myötätuulella voi päästä pidemmällekin.

Sähköauton toimintasäde on ilmoitettu NEDC-sykliin perustuen, eli 190 km toimintamatka saavutetaan jos ajetaan ilman apulaitteita (sisätilapuhallin, ilmastointi ja lämmitys) kaupunkiajoa kiihdytyksineen ja pysähdyksineen. Syklissä on vain yksi lyhyt moottoritiepätkä, jonka painoarvo on olematon verrattuna kaupunkiajoon.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Käytännössä 190 kilometrin toimintamatkaan päästäneen ajamalla tasaisesti kuuttakymppiä.

Päivittäisiin ajoihin sähköauto soveltuu heittämällä varmasti yli 90 prosentille suomalaisista. Jos mökkireissu on parisataa kilometriä ja puolimatkassa on pikalaturi, kyllä siihen yhteen puolen tunnin taukoon tottunee.

Ennen ostopäätöstä sähköauto kannattaa pyytää koeajoon vuorokaudeksi, tai mielellään viikonlopuksi. Aja työmatkasi muutamaan kertaan. Kierrä läpi kaupunkisi julkiset latauspisteet. Tee mökki- tai mummolareissu toiseen kaupunkiin. Selvitä, onko taloyhtiösi hallitus yhteistyöhaluinen. Kysy, saako autoa ladata työpaikalla. Muista, että talvipakkasella kantosäde on lyhyempi (vaikka kärvistelisit takki päällä kylmässä) koska akun sisäinen resistanssi on kylmässä suurempi ja mekaaniset osat jäykempiä. Parasta on, jos pääset suorittamaan koeajon helmikuussa. Jos olet autoon tyytyväinen silloin, olet sitä muutenkin.

Rahalla saa tietenkin toimintamatkaa: Teslalla ajaa tuon Rauman reissun ilman mitään välipysähdyksiä. Tesla on myös esimerkillinen toimintasäteen ilmoittamisessa: vaivatta löytyvistä käyristä näkee lämpötilan vaikutuksen toimintasäteeseen ja tämän sivun alareunasta löytyy oikein interaktiivinen toimintamatkalaskurikin.

Teslasta puheen ollen: artikkelin alussa olevan kuvan nappasi ystävällinen Tesla-kuljettaja samalla kun puhuin Virtapisteen asiakaspalvelun kanssa: se Paimion laturi kun nikotteli paluumatkallakin! Vasta kymmenennellä kerralla sain virtaa. Syynä lienee likainen tai viallinen latauskaapelin liitin, koska loppujen lopuksi vika ensin melkeen korjaantui ja lopulta korjaantui kun kaapelia rynkytti ja heilutteli oikein kunnolla auton pistokkeessa. Kokeilimme viereistä CHAdeMO-liitintä kuvan ottajan Teslaan (joka muuten näkyy taustalla), jossa se toimi mainiosti, joka antoi lisäuskoa kokeilla vielä CCS-liitintä Volkkariin. Sitkeys palkittiin, mutta edelleen, kyllä nämä lastentaudit pitäisi saada korjattua.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.