Suomalan tuomio: 107 000 euron käytetty auto on halpa!

10.05.2014 | Timo Suomala
Suomalan tuomio: 107 000 euron käytetty auto on halpa!

Lahden Classic Motor Showssa oli viime lauantaina tarjolla todellista herkkua!

Klassikko- ja harrasteajoneuvoyritys Triangle Motorin järjestämässä huutokaupassa oli myytävänä vuoden 1977-mallia oleva Maserati Bora. Bora on sinänsä jo innostuneen bensapään päiväuni, mutta tämä kyseinen yksilö saa ihon innostuksesta kananlihalle. Auto on täydellisessä alkuperäiskunnossa ja ajokilometrit ovat vain uskomattomat 10 000 km! Auton esittelyssä mainitaan mahtipontisesti sen olevan mahdollisesti maailman parhaiten säilynyt Bora. Kuulostaa pullistelulta, mutta tällä kertaa ylisanat ovat kohdallaan. Nuija lyötiin pöytään 107 000 euron kohdalla. Halpa!

Klassikkoautoissa voi olla välillä vaikea määrittää kohteen todellista rahallista arvoa. Eikä sillä usein olekaan mitään merkitystä. Jos kohde on oma unelma, ei hinnasta puhuminen ole relevanttia!

Yli sata tonnia euroja on paljon rahaa kenellä tahansa, mutta kun kyseessä on uudenkarhea, kaunis ja suorituskykyinen italialainen superauto, jolla on tuhat tarinaa kerrottavanaan, on ostohinta halpa. Tai vähintääkin edullinen!

Maserati Boraa valmistettiin vuosien 1971-78 välillä yhteensä 524 kappaletta ja se oli tehtaan ensimmäinen sarjavalmisteinen keskimoottorimalli. Veto on luonnollisesti taka- akselilla. Nyt myydyn yksilön ohjaamon takana pauhaa 4,7- litrainen V8- moottori, joka tuottaa hulppeat 310 hv. Koko lauman laukatessa Boran huippunopeudeksi kirjataan 275 km/h! Vuodesta 1974 tuotannossa oli myös 4,9- litrainen kahdeksikko. Bora täyttää kiistatta kaikki suorituskyvyn vaatimukset ansaitakseen nimityksen aikansa superautona.

Idea Borasta syntyi 60-luvun lopussa, kun Maseratin kilpailijoilla Lamborghinilla ja De Tomasolla oli jo keskimoottorimallit ja Ferrarinkin suunnitteluosastolla puuhailtiin ahkerasti. Citroën oli hankkinut Maseratin hallintaansa vuonna 1968 ja tehtaalla oli tarve ja mahdollisuus tuottaa uusia malleja. Uusi Bora ensiesitelttin Geneven autonäyttelyssä keväällä 1971.

Maserati Bora on niitä klassikkoja, joiden muotoilu saa haukkomaan henkeä tänäkin päivänä. Malli on yhdessä mm. Lamborghini Miuran kanssa luonut muotoilullisen perustan modernin keksimoottoriauton evoluutiolle.  Boran muodoissa urheilullinen voima yhdistyy korumaiseen sirouteen. Kokonaisuuteen ei kyllästy koskaan! Korimuodot ovat italialaisen Giorgetto Giugiaron käsialaa.

Citroënin hydrauliikkaosaaminen näkyy Boran ohjaamossa. Mm. kaasu-, kytkin- ja jarrupoljinpaketti liikkuu hydraulisesti oikean ajoasennon mahdollistamiseksi. Kuljettajan penkissä ei ole pituussäätöä, mutta korkeus säätyy sekin hydraulisesti. Ohjauspyörässä on modernisti sekä korkeus- että syvyyssäätö.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Huutokaupattu Bora yksilö on alunperin ostettu uutena Italiassa. Sieltä se on maltillisen käytön jälkeen siirtynyt Belgiaan, josta Triangle Motorin Risto Paunonen sen löysi. Nyt auto myytiin huutokaupassa puhelintarjouksella Ranskaan.

Kysyttäessä Paunoselta Borasta hän vastaa lyhyen hiljaisuuden jälkeen: ”Harvoin olen 25 vuoden aikana kohdannut toista keskimoottorista autoa, joka olisi yhtä tasapainoinen ajettava kuin Maserati Bora. Auto on tehnyt kokonaisuutena vaikutuksen, joka ei haalistu koskaa.”

Tutustuessaan Bora- mallin historiaan oli Paunosen eteen osunut myös luettelo Boran uutena ostaneista. Tarkemman tarkastelun jälkeen listalta oli löytynyt peräti kahdeksan astronauttia!

”Ehkä pojat olivat porukalla huomanneet, että hauskaa voi pitää myös maan pinnalla!”

Lisää aiheesta:

Automuotoilija Timo Suomala ruotii Tuulilasin blogissaan niin autouutuuksien kuin vanhempienkin mallien muotoilua. Oletko samaa mieltä?

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.