Suomalan tuomio: Auto, joka loi tilan!

01.10.2014 | Timo Suomala

Viimeistään Pariisin autonäyttelyn lähestyminen herättää syksyyn. Lokakuun toisena päivänä aukeava näyttely tarjoaa taas uutta ja ihanaa autoista kiinnostuneelle yleisölle. Runsauden joukosta löytyy yksi malli, jonka harteille lankeaa legendaarisen automallin maineen ylläpitäminen: uusi Renault Espace!

Kaikkien tila-autojen äiti uudistuu vihdoinkin. Uutuuden muotoilu on varsin lojaali vuosi sitten Frankfurtin näyttelyssä esitellylle Initial Paris -konseptille. Konepelti ja tuulilasi eivät ole enää tila-automaisesti samassa linjassa. Konseptikikkailu on väistynyt toiminnallisuuden edessä ja korin vauhdikas virtaviivaisuus on saanut pykälän pystymmän ilmeen. Kattolinja on takaosassa vaakasuorempi, minkä ilmeisenä tavoitteena on tarjota kolmannen istuinrivin kyytiläisille siedettävä pääntila. Mutta ikkunalinjan hilpeä, kaareva kapeneminen D- pilariin on tuotanto- Espacessa säilynyt. Tuotantomallin mittasuhteet eivät kalpene massiivisen konseptiauton 4,85 metrin mitan rinnalla. Tämä antaa luva odottaa tältä perhesukkulalta oikeaa tilantuntua. Kuumottavaa on tehtaan pressikuvissa komeilevan Espacen rengastus: kuvien perusteella näyttää lähes siltä kuin konseptimallin 22 tuuman vannekoko olisi siirtynyt tuotantolinjalle! Onko Renault keksinyt jälleen uuden autoluokan, crossoverin, joka yhdistää tila- auton traktoriin?

Jep, tiedän; Moni hymähtää Espacen nimen kuullessaan ja mutisee naama virneessä jotain rapeasta ranskalaisesta patongista. Toisaalta joku herää kaiholla muistelemaan omakohtaista tilallistakokemusta ja hahmottaa Espacen pioneeriroolin tila- autojen synnyssä.

Renault Espacea on monesti hehkutettu ensimmäiseksi tila- autoksi. Noh... Vuonna 1956 Fiat keksi bodata 600- malliaan miehen mittoihin. Omalaatuisen näköinen, ankarasti etunojaa ottava Fiat 600 Multipla kurvasi kompakteilla ulkomitoilla rohkeasti kohti tilavampaa autoilua. Kuusi vuotta Multipla:ta aiemmin esitellyn Volkswagen Type 2:n Kombi- version matkustamosta ei sieltäkään tilaa puuttunut. Aiempiakin esimerkkejä löytyy kaivamalla. Ehdottomasti tutustumisen arvoinen esimerkki on amerikkalainen Stout Scarab vuodelta 1936! Scarabin sympaattisesta keulanilmeestä kasvaa lentokonemainen ohjaamo, joka jatkuu pitkänä puikulana auton perään asti. Hervoton akseliväli ja lyhyet ylitykset luovat Scarabille armottoman tehokkaan kuljettimen ilmeen. VAU! Automaailman puolijumalan Lee Iacoccan ideoimaa Plymouth Voyageria ei sovi myöskään unohtaa tila- autoilun kirkkainta kruunua jaettaessa. Voyger esiteltiin samana vuonna kuin Renault Espace:1984.

Ensimmäisen Espacen synty oli monitahoinen prosessi. Lyhyen oppimäärän mukaan auton muotoili brittiläinen Fergus Pollock työskennellessään Chrysler UK:lle. Ranskalainen Matra ja sen muotoilija Antonis Volanis tulivat mukaan kuvioihin Simca- yhteistyön myötä. Simca oli puolestaan Chryslerin tytäryhtiö. Matralla edelleen kehiteltyä P17- projektia oltiin ensin tuomassa markkinoille Talbot- merkkisenä korvaamaan Matra Ranchoa.

Vuonna 1978  Chrysler UK ja Simca myytiin kuitenkin PSA- yhtymälle (Peugeot ja Citroën). PSA puolestaan heivasi projektin liian kalliina ja epävarmana kokonaan Matralle.

Matra ei jäänyt tuleen makaamaan, vaan tarjosi vuonna 1982 projektia Renaultille. Valmis Renault Espace esiteltiin kaksi vuotta myöhemmin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Espacen nimi on ranskaa ja tarkoittaa luonnollisesti tilaa. Auton kulmikkaat muodot ja kiilamainen, suoraan tuulilasiksi jatkuva keula oli jotain uutta. Muodot tuovat mieleen ranskalaisen modernismin peruskiven, TGV- luotijunan. Keveyden vuoksi lasikuidulla toteutettua koria kannatteli teräsrunko. Mutta ennen kaikkea viisioviseen koriin mahtui kuljettajan lisäksi kuusi matkustajaa. Koska tuulilasi oli viety kauas eteen, oli ohjaamossa tavallista enemmän tilantuntua. Etumoottorinen Espace oli etuvetoinen, mutta autoa sai myös nelivetona. Matra huolehti tilaihmeen valmistuksesta omalla Romorantin tehtaallaan Ranskassa. Espacea valmistettiin samalla tuotantolinjalla keskimoottorisen ja kolmipaikkaisen (!) Matra Murenan kanssa. Espacen, aluksi tahmean myynnin piristyessä Murenan tuotanto keskeytettiin valmistajan valjastaessa kaiken tuotantokapasiteettinsa Espacen eduksi.

Espacen keulan kulmikkuus hiotui hivenen vuoden -88 faceliftissä. Toisen sukupolven Espace esiteltiin vuonna 1991. Vaikka muotoilu oli selvästi pyöreämpää, oli runko edellään sama.

Ja sitten! Renaultin markkinointiosaston oli jo onnistunut lanseeraamaan tila- auto- käsite, joka tuli jäädäkseen. Mutta vuoden 1995 Espace F1 –konsepti oli jo mestarillinen älynleimaus yhdistää tila- autoilu urheilullisuuteen. Ja ei, nyt ei puhuta GTI- raidoista ja aluvanteista, vaan ihan oikeasta, pelonsekaisesta urheiluhengestä. Espace F1 juhlisti tehtaan kymmenenvuotista Formula 1- uraa. Ankarasti levitetty kori oli lasikuidun sijaan kokonaan hiilikuitua, kuten myös runko. Vuoden -93 FW15C F1:stä lainattu V10- moottori oli sijoitettu paketin keskelle. Perhekokoa rajoitettiin seitsemästä neljään. Vauhdinnälkäiset kyytiläiset istuivat kuppijakkaroissa 3,5-litraisen ja 40-venttiilisen myllyn ympärillä voimaa palvoen. Espace F1:n kulkuhalut varmistettiin kutittamalla normaalisti 700- hevosvoimaisesta moottorista yhteensä 800 hv. Vaihteisto oli myös lainattu Williamsin FW15C:stä. Näillä työkaluilla neljän kimppakiva saavutti satasen nopeuden 2,8 sekunnissa! 6,9 sekunnissa neula oli kahdessa huntissa ja huippua tilatykki repi 312 km/h. Hidastamisesta huolehtivat hiili- keraamiset jarrut. Jotta ajokin ominaisuudet tulisi huolella koluttua, suoritti esittelyajot Ranskan oma poika Alain Prost. Tärise Audi RS6!

Kolmatta Espace- sukupolvea tuotettiin vuosina 1997-2003. Mallin erikoisuus oli tuolloin harvinainen digitaalinen nopeusmittari. 27 senttiä pidemmällä akselivälillä oleva Grand Espace esiteltiin -98. Espace III oli viimeinen Matran valmistama sukupolvi. Neljäs Espace oli kokonaan Renaultin oma projekti. Se kuvasti merkin uutta, radikaalimpaa muotokieltä, jonka hedelmiä olivat myös Vel Satis- ja Avantime- mallit. Avantime oli Espace- johdannainen, joka pyrki yhdistämään neljän hengen premiumtasoisen tila- autoilun coupé- henkeen. Cocktail jäi suurelta yleisöltä ymmärtämättä ja Avantimen valmistusmäärä jäi 8545 kappaleeseen. Tulevaisuuden klassikko ainesta siis!

Nyt Pariisissa julkistettava uusi, viides Espace juhlii mallin 30-vuotista uraa. Aikajana tuo Espacelle kuitenkin uusia haasteita. Se edustaa merkin uutta muotoilulinjaa. Tila-autoilun uutuusarvo on haihtunut jo kauan aikaa sitten ja eri autoluokkien crossover- sekoitukset sekä premium- trendit luovat paineita Espacen kaltaiselle kookkaalle autolle. Toisaalta tila on aina tervetullutta!

Palaamme pikapuoliin Espace:en ja muihin Pariisin uutuuksiin patongin murusia rinnalla.

Automuotoilija Timo Suomala ruotii Tuulilasin blogissaan niin autouutuuksien kuin vanhempienkin mallien muotoilua. Oletko samaa mieltä?

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.