Suomalan tuomio: Das Auto tulee sittenkin Stuttgartista!

29.05.2014 | Timo Suomala

Voiko 35 vuotta tauotta tuotannossa ollut auto vaikuttaa vielä tänäkin päivänä uudelta? Voiko se tarjota ominaisuuksillaan mitään vastetta nykyajan vaatimuksille? Vastaus on kyllä, kun puhumme Mercedes-Benz G- sarjasta! G-sarja on oman alansa todellinen johtotähti ja autojen auto, Das Auto.

Jokainen G-sarjalaisen nähnyt tietää, ettei auton erilaisuutta tarvitse erikseen alleviivata. Iso ja kulmikas ovat ensimmäiset mieleen juolahtavat adjektiivit. Vaikutelma on lähes arkkitehtoninen. Jokainen, joka on puolestaan ajanut Geellä ja kenties jopa vienyt sen haastavalle luontopolulle, tietää, että pelkkä outo ulkomuoto ei tee G- sarjalaisesta elossa olevaa legendaa.

Sen maasto-ominaisuudet hakevat vertaistaan ja todennäköisin syy matkan mahdolliseen keskeytymiseen on kuljettajan kokemattomuus ja pelkotila. Kolme tasauspyörästön lukkoa takaavat osaavissa käsissä korkeammankin huipun saavuttamisen.

Alunperin sotilasajoneuvoksi kehitelty Geländewagen (vapaasti suomennettuna: maastoauto) onkin ennen kaikkea ominaisuuksiensa summa. Sen korimuotojen kulmikkuudesta on muodostunut automuotoilun hiomaton timantti. Vaikka jättiläisen mittasuhteet ovatkin kohdallaan, ei Geetä voi kuvailla klassisen kauniiksi. Muotoilussa viehättää sekä sotilaallinen suoraviivaisuus että muotojen funktionaalisuus. Todennäköisesti muotoilu ei ole edes ollut kovin tärkeä kriteeri ankarien olosuhteiden maastoautoa suunniteltaessa. Työkalumuotoilun parina on lähes rajaton etenemiskyky. Kaikki muu on toteutettu sen ehdoilla. Tämä ehdottomuus erottaa G-sarjan edelleen sen nykyajan kilpasisarista.

G-sarja kuuluu tekniikan ihmeellisiin ja aikaa hyvin kestäneisiin saavutuksiin. Vertaisryhmään voidaan nostaa esim. yliäänikone Concorde ja Avaruussukkula. Concorde ehti liikennöidä peräti 27 vuotta ennen eläköitymistä vuonna 2003. Avaruussukkulaohjelman toteutetut 135 laukaisua suoritettiin vuosina 1981-2011. G-sarjan siviiilimalli näki päivänvalon vuonna 1979. Magna Steyrin tehdas Itävallan Grazissa tuottaa mallia edelleen. Kokoonpano tehdään käsityönä, mikä selittää maltillisen 4000-6000 kappaleen vuosituotannon. Rajallinen tuotantomäärä on varmistanut myös tasaisen kysynnän. Edes mahtipontisen GL-mallin esittely vuonna 2006 ei horjuttanut G-sarjan asemaa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Geländewagenin ajattomuus on hämmentävällä tasolla. Tämä korostuu, kun hyppää uuden karhean G 350 BlueTecin ohjaamoon: ikä ei näy missään. Toisen ikonin, Land Rover Defenderin tuotantohistoria on vielä G-sarjaakin mittavampi, mutta esimerkiksi sen ohjaamon nykyhetkeen päivitys ei ole lähelläkään sitä tasoa, mihin Stuttgartin maastojyrässä on päästy. Geen laatuvaikutelma tukee sitä päällikkötunnetta, minkä esteetön etunäkyvyys tarjoaa.

Kun Bulevardit ja pakolliset rantareitit on koeajolla pyöritty, houkuttelee Iso G jo puskapuuhiin. ”Luuletko, että nousee tosta? Ha, ai että nouseeko! Kokeillaan!” Lukitaan keskilukko ja kumitassut tarttuvat hanakasti savimassaan kiinni. Eleetön voima työntää vajaat 2600 kiloa rautaa sivistyneesti kukkulan harjalle juurakkojen paukkuessa auton alla. Mieltä ylentävä voittajan olo täyttää rintakehän ja ilta-aurinko häikäisee silmiä. Takaisin luontoon Gertrud!

Automuotoilija Timo Suomala ruotii Tuulilasin blogissaan niin autouutuuksien kuin vanhempienkin mallien muotoilua. Oletko samaa mieltä?

 

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.