Suomalan tuomio: Eurooppalainen muotoilu ei tee Kiinan ihmeestä eurooppalaista!

22.05.2014 | Timo Suomala
Suomalan tuomio: Eurooppalainen muotoilu ei tee Kiinan ihmeestä eurooppalaista!

Kiinalainen autovalmistaja Qoros on rynnimässä Eurooppaan.

Huolellisesti rakennetusta brändistään huolimatta Qoroksessa on vahva kiinalaisuuden leima. Se ei helpota merkin Eurooppaan tuloa. Autoteollisuudessa kiinalaisuus kun ei ole tähän asti kulkenut käsikkäin turvallisuuden ja laadun kanssa. Jos niissä tingitään, jää yritys todennäköisesti melko lyhyeksi. Epäluulo nostaa päätään. Näitä virityksiä on nähty ennenkin...

Qoros on kiinalaisen autovalmistajan Chery Automobilen ja Israelin valtion omistaman holdingyhtiön, Israel Corporationin vuonna 2007 perustama yhteisyritys. Israelin valtion into investoida miljardeja autovalmistukseen voi herättää kirjavia, aseteollisuuden värittämiä salataliittoteorioita, mutta pyrimme jättämään ne taka-alalle.

Lisäväriä saadaan muotoilusta, joka on saksalaista. Qoroksen muotoilujohtajana kynäilee Gert Hildebrand, joka on tehnyt pitkän uran mm. Opelilla, Volkswagenilla. Viimeisin, ja ehkä merkittävin sulka muotoilijan hattuun tuli Minin muotoilupäällikkönä. Hän oli merkittävässä roolissa luomassa uutta Miniä, jonka menestys lienee jo kaikille tuttua. Qoroksen muotoilustudiot löytyvät sekä Münchenistä että Shanghaista.

Vuonna 2011 Qoros julkisti kuvia ensimmäisestä C- segmentin prototyypistään.

Qoroksen muotoilu on tarkkaa ja harkittua. Mittasuhteet ovat kohdallaan ilman kulttuurieroilla perusteltuja yliampumisia. Muotoilu on kuitenkin tehty kieli keskellä suuta. Aivan kuin olisi käsketty olla yrittämättä liikaa. Lopputulos ei tuo mitään uutta. Uuden brändin tarkkaa laskelmointia vaiko ylivarovaisuutta?

Qoros Design on kehittänyt kaavan kuvaamaan muotokieltään. Kaava ilmentää hienosti saksalaista, teoriaa painottavaa toteutusta, mutta ei se kuitenkaan lukion laajalla matematiikalla ihan aukene.

Ensikosiskelu Euroopan kamaralla tapahtui viime vuoden Geneven autonäyttelyssä, jonne Qoros rymisteli ensimmäisen tuotantomallinsa, Qoros 3 Sedanilla sekä kahdella konseptiksi nimetyllä mallilla: Qoros 3 Estate farmarilla ja Qoros 3 Cross Hybrid viistoperällä. Sedanin myynti alkoi Kiinassa viime vuoden joulukuussa. Myös tänä keväänä Geneven näyttelyhallissa kimalteli iso Q- kirjain. Vuorossa oli toisen tuotantomallin, viistoperäisen Qoros 3 Hatchin (kuvassa) esittely. Sen myynti Kiinassa alkaa kesän aikana.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Qoroksen muotoilu flirttailee vahvasti Euroopan suuntaan, mutta se ei tee autosta vielä eurooppalaisille valmiiksi pureskeltua. Kokonaisuuteen tarvitaan laatu ja turvallisuus. Jälkimmäisessä Qoros on petrannut aiempiin kiinalaisiin valmistajiin verrattuna selvästi. Muistissa on vielä Brilliance- merkin totaalinen murskautuminen Euro NCAP:n testeissä. Qoros 3 Sedan on nyt ensimmäinen kiinalainen malli, joka on saanut testeissä täydet viisi tähteä.

Euroopan myynti käynnistyy mahdollisesti ensi vuoden aikana. Tosin valmistajan tiedotus suunnitelmistaan on mystisen sumuista. Se muistuttaa lähinnä sosiaalisen median hehkutuskampaniaa; Annettu tiedon murunen kehutaan pilviin ja sitten jäädään odottamaan toivottua lumipalloefektiä. Markkinointi kuitenkin alkanee Itä-Euroopan suunnalta ja Suomikin kiinnostaa. Pienet markkina-alueet ovat oivaa maastoa markkinointistrategioiden hiomiseen.

Suomessa maahantuonnista on neuvotellut ainakin Renaultia, Hyundaita ja Daciaa maahantuova Simetron. Sillä on jo näyttöä menestyksestä halpamerkki Dacian kanssa.

Myös Qoros asettuu Euroopassa lähtökohtaisesti halpa- autojen ryhmään. Silloin sen kromilistoin koristeltu perusautomainen ilme voi osoittautua hyväksi työkaluksi ostajan huomion keräämisessä. Toisaalta Qoroksen brändin laatua on jo ehditty hehkuttaa. Vaikkakaan kiinalaislehdistö ei ole ehkä se kaikkein objektiivisin taho.

Jos Qoros pyrkisi Euroopassa C-segmentin tasavertaiseksi kilpakumppaniksi, tulisi odotukset täyttävä laatuvaikutelma maustaa agressiivisella hinnoittelulla.

Automuotoilija Timo Suomala ruotii Tuulilasin blogissaan niin autouutuuksien kuin vanhempienkin mallien muotoilua. Oletko samaa mieltä?

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.