Suomalan tuomio: Kesäauto tekee kesän!

11.07.2014 | TL-verkkotoimitus

Automuotoilija Timo Suomala ruotii tämänviikkoisessa blogissaan unelmien kesäauton hankkimista Mercedesin klassikkoautohuutokaupasta.

Hyvää kesää kaikille!

Kelit ovat sittenkin hellineet ja mansikat maistuneet. Perustavan laatuinen elementti todellisen kesäfiiliksen saavuttamiseen on kuitenkin kesäauto. Kunnon kaara tekee kesän!

Jos omien fantasioiden ja unelmien nelipyöräinen ruumiillistuma vielä uupuu, on tulevana viikonloppuna lähes täydellinen mahdollisuus löytää juuri se oikea. Mercedes-Benz Classic järjestää arvostetun huutokauppatalo Bonhams:n kanssa huutokaupan, jossa myydään kaikkiaan 47 kappaletta mitä hienoimpia tähtikeuloja.

Tapahtuma järjestetään Stuttgartissa, Mercedes-Benz museolla. Myyntiluetteloa selatessa, voi kuvien perusteella vain hämmästellä autojen kuntoa. Näyttää siltä kuin tarjolla olisi täydellisiä Mersu- yksilöitä eri aikakausilta! 

Listalta löytyy superklassikkoja, kuten vuoden 1954 300SL, avoautoilun ystäville 300SL Roadster mallia 1958 sekä kaikkien tähtikeulojen ehdoton kuningatar 540 K Spezial Roadster vuodelta 1934. Arvokuljetuksia varten voi huudella useamman 600 Saloonin tai sen pidennetyn Pullman- perhemallin perään.

Jaa, että mitä maksaa? Noo... rahahan ei ole näissä hommissa tärkeintä. Myyntiluettelossa on jokaiselle autolle annettu oletettu hintahaarukka, mutta lopullisen hinnan määrittää huutajan halu toteuttaa omaa intohimoaan. Edellä mainituissa yksilöissä oston rima asetetaan kieltämättä haasteelliselle tasolle. 300SL:n hinta annetaan kysyttäessä. Tunnetusti, jos sitä pitää kysyä, ei siihen ole varaa.

Avoversio maineikkaasta SL:stä liikkuu 850 000- 1000 000 euron haarukassa. Sindelfingenin taikaa pääsee aistimaan 540 K:n muodossa, kun viimeisen nuijan lyönnin jälkeen löytyy 3,6- 5,8 miljoonaa. 600- sarjan hinnat vaihtelevat mallista riippuen 80 -260 tonnin hujakoilla.

Jep, menee tähtitieteen puolelle. Mutta tarjolla on muutakin. Omia ehdottomia suosikkeja ovat 60-70- lukujen SL Pagodet, joita on myynnissä useampikin; Maailman kaunein Mercedes. Coupé- helmi SLC  (1980) vetää puoleensa magneetin lailla. Ja jos puhutaan autoilun arvokkuudesta, tyylipisteet vie vuoden 1969 W111/ 112 Coupé.

Järkiratkaisua edustaa puolestaan viisipaikainen, vuoden -76 Unimog. Näyttö kastuu kuolasta tarkastellessa Unimogin loppuun asti täydellisesti toteutettua työkaluasennetta. Ja luonnollisesti moitteettomassa kunnossa. Niin ja tietysti -59 190 SL, joka mallina jää usein ja suotta mahtipontisemman Kolmesatasen varjoon.

Hilpeyttä herättää myös 300SEL 6.3 Replica Saloon (1970). Auto kopio legendaarisia Waxenberger- kisatykkejä, joita on maailmassa jäljellä tasan yksi kappale. Tämä ainokainen, aito ja oikea, kurvailee pitkin Suomen Hämeen mutka teitä! Tosin mistään kiinakopiosta ei nyt myytävän auton kohdalla ole kyse, sillä raaserin hinta kaartelee 160- 210 tuhannen euron korkeudella.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ja koska kesä on oivaa aikaa urheilulliselle jumpalle, on syytä pysyä hereillä myös 45. myyntikohteen kohdalla. Tyrkylle tulee190 E 2.5-16 Evolution. VAU! Ehta kuntolaite on vuodelta 1989. Hintataso liikkuu maltillisella 25 000- 30 000 euron tasolla.

Giganttiset mittasuhteet omaava, mustanpuhuva 500 K Cabriolet mykistää sanattomaksi. Saksalaiselle elokuvatuottajalle ja -ohjaajalle Rolf Meyerille kuuluneen auton kori on H J Mullinerin käsialaa.

Mutta paras viimeiseksi. Tai oikeammin päinvastoin, sillä huutokaupan ensimmäisenä kohteena myyntiin tulee auto, jonka kohdalla on vaikea perustella syitä, miksi en ole jo matkalla lentokentälle. Kyse on saksalaisen Ferbedon 1950- luvulla valmistamasta punaisesta polkuautosta.

Yrityksen valmistamat ajokit edustavat alansa ehdotonta kermaa, eikä nyt tarjolla oleva yksilö ole tässä poikkeus. Metallisen rungon päällä lepää muovikori mukailee aikansa 180-, 220- ja 300- mallien muotoja. Komeus seisoo valkeilla ilmarenkailla.

 Luonnollisesti menopeli on varustettu toimivilla etu- ja takavaloilla sekä sivuvilkuilla. Äänitorvi takaa kanssaliikkujien huomion. Tosin Bonhams huomauttaa, etteivät sen toimintaan tarvittavat paristot kuulu hintaan...

Oikeat ajolinjat otetaan tarkalla Mercedes- ratin kopiolla. Hyvä ajoasento löytynee säädettävän penkin ansiosta. Kuljettajan maksimipituutta ei valitettavasti mainita. Sitten ei muuta kuin eväät avattavaan takaluukkuun, teleskooppinen radioantenni ylös (KYLLÄ!!!) ja menoksi!

Kolmesta neljään tonniin olevan hintahaarukan luulisi ylittävyn reippaasti, sillä kyseessä on täydellinen kesäauto!

Myytävien autojen luettelo.

Automuotoilija Timo Suomala ruotii Tuulilasin blogissaan niin autouutuuksien kuin vanhempienkin mallien muotoilua. Oletko samaa mieltä?

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.