Suomalan tuomio: Kiva ei aina ole hauskaa!

12.06.2014 | Timo Suomala

Googlen itsestään ajava auto saa Suomalalta täystyrmäyksen.

Nyt se on täällä. Google on julkistanut kuva- ja videomateriaalia kehittelemästään itsenäisesti ajavasta kaksipaikkaisesta autosta. Ja silmiä kirvelee heti. Niin sanotun auton muotoilu hämmentää yksinkertaisen naivistisella kömpelyydellään.

Olisi loukkaus muotoiluopiskelijoita kohtaan verrata Googlen tuotosta ensimmäisen vuosikurssin muotoiluopiskelijan hätäisesti tekemään ensimmäiseen harjoitustyöhön. Ymmärrän kokemuksesta, että prototyyppivaihe vaatii veronsa useilla kehitystyön osa-alueilla, mutta Google- mobiili olisi kiinnostavampi jätesäkkiinkin käärittynä. Ihanan sympaattisen pyöreä munamuoto voi toimia puutarhatonttujen bajamajaa muotoiltaessa, mutta auton muotoilussa tarvitaan muutakin kuin kiva- kivaa. Hauskuus höyrystyy nanosekunnissa.

Luulisi, että Googlen kaltaisella, hillittömän kokoiseksi paisuneella teknologiajätillä olisi resursseja laadukkaan muotoiluosaamisen hankintaan. Tekniikkaa ainakin löytyy kirjaimellisesti enemmän kuin laki sallii.

Google ei tässä tapauksessa poikkea millään lailla autoilun lähihistorian aiemmista yrityksissä, jossa pyritään rakentamaan autoteollisuuteen uusi brändi tyhjästä ja myymään uutta mallia. Esimerkkeinä mainittakoon mm. Artega, Fisker, Tesla sekä Pagani. Tai ne lukemattomat pienet yritykset, joiden luvattu uusi urheiluauto ei ole koskaan nähnytkään päivänvaloa. Jep, haastava ala, joka vaatii korkeatasoista muotoilua, uskottavaa ja luotettavaa tekniikkaa sekä pettämättömän markkinointi- , myynti- ja huoltoverkoston. Se, että Googlelta ei rahat lopu yrittämälläkään, ei pitäisi olla lupa urpoilla.

Joku takarivistä möläyttää, että eihän Google ole autovalmistaja. Joo, ei ole ollut aiemmin, mutta pyrkii nyt omaa tuotetta suunnittelemalla sellaiseksi ryhtymään. Ai, että ei ole ”oikea” auto? Jep, jep; neljä pyörää, kulkee eteen, taakse ja jopa kääntyy. Auto se on. Auto, josta poistetaan kaikki se omaehtoisen liikkumisen intohimo, mikä on tehnyt autosta modernin menestystuotteen. Kuvitelkaa Akseli Gallén-Kallelan legendaarista Bil-Aktie-Bol- autojulistetta: mies kurvailee kuin pirun riivaamana tähtitaivaan alla renkaat liekeissä alaston ihanuus toisessa kainalossa. Googlen versiossa pönötetään isossa ämpärissä kädet polvien päällä ylänapit kiinni ja naamat sumennettuna, ettei kukaan vain tunnista.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Viimeinen niitti tulee Googlen koostamaa videopätkää katsoessa. Janet kömpii poikansa Ethanin kanssa Google- mobiilin lasikuitukuorien sisälle vilkuttamaan kaikelle mikä liikkuu. Jälkikäteen perustellaan nelipyöräisen olemassa oloa sillä, että jää aikaa lapsien tapaamisella ja kuulumisten kyselylle. (Huokaus) Vanha kunnon ostos-TV kommentointi perheajan maksimoinnista vihannesleikkurilla ei vanhene ikinä. Armoa! Kirvely ei helpota vaan muuttuu kivuksi.

Lisää Google- autosta: Onko pakko?

Tuulilasi.fi julkaisi uutisen Google tuotoksesta toukokuun lopulla.

Automuotoilija Timo Suomala ruotii Tuulilasin blogissaan niin autouutuuksien kuin vanhempienkin mallien muotoilua. Oletko samaa mieltä?

 

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.