Suomalan tuomio: Ralliratti pitää olla!

18.06.2014 | Timo Suomala

Kaikki autoista ja ajamisesta kiinnostuneet ovat tai ainakin joskus olleet haltioissaan rallirateista. Pikkupoikana auton ylivertaisuuden todisti ainoastaan nopeusmittarin maksimilukema ja tuhti, kolmipuolainen ralliratti.

Allekirjoittaneella on kuitenkin iän myötä vahvistunut käsitys, että puolivillaisen turbotuunauksen sijaan autossa tulee olla sen alkuperäinen ohjauspyörä. Ralliratti on oikeutettu vain aidosti urheilullisessa kurvikoneessa.

BMW tarjoaa ratahenkisille varustepurinisteille vaihtoehdon. Tehtaan omalta M Performance- lisävarustelistalta löytyy katu-uskottava kolmipuolainen paholaisen kehä.

Ohjauspyörä on tietysti kauttaaltaan verhoiltu pehmeällä, kylmää hikeä imevällä harmaalla alcantaralla. Paksu kehä on voimakkaasti muotoiltu ja siitä saa mainion otteen. Kehän yläosassa on leveä näyttöpinta, jonka toimintoja ohjataan kahdella kehään integroidulla napilla.

Pienessä näytössä selattavia asetus-, kulutus- sekä nopeusarvoja enemmän kiinnostaa tietysti Sport- ja Race- moodit. Näistä ensimmäisessä voi ajanoton lisäksi tarkkailla pitkittäis- ja sivuttaiskiihtyvyyksien G- voimia, tallettaa niitä todisteeksi muistiin tai tarkkailla varmuuden välttämiseksi veden ja öljyn lämpötiloja.

Race- asetuksilla mittaillaan kierros- ja sektoriaikoja omalla lempiradalla tai suoritetaan varttimailin lähtöjä. Näytön molemmin puolin oleva puna- vihreä led- rivistö kertoo iloisella tuikinnallaan vaihteenvaihdoista ja ajonvakautuksen ollessa päällä, sen toiminnasta ajolinjan säilyttämiseksi.

Tavoitellusta asenteesta kertonee jotain, että ratin manuaalissa käytetään esimerkkeinä mm. Hockenheimin lyhyttä rataa sekä tietysti Nürburgringin pohjoislenkkiä. Tätä kaikkea tarvitaan perheautossa arkiliikenteessä...

Jotta rouhea ratti ei olisi yksinään ihan orvon näköinen, täytyy autoa päivittää muiltakin osin. Perusautona on järkevä perhekyyditin BMW 320d. Pohjaksi auto maustetaan M Sport- paketilla. Tehtaan Power Kitillä dieselmyllyä piristetään 16:lla yksiköllä 200 hevosen tasalukemaan.

Samalla ravitallin kokonaisvääntö nousee 40 Nm:llä 420:een. Alusta madalletaan 20 millillä kurvikireäksi ja jarrut vaihdetaan tartuntakykyisemmiksi; edessä 370 ja takana 345 millisiksi. Punaiset jarrusatulat kehystetään näppärästi 20 tuuman kevytmetallilla. Kumikoko on edessä 225/35 ja takana 255/30.

Jotta viesti menee naapurillekin perille, tulee ratakakku koristella myös päältä. Keula saa härskin irvistyksen ja kuumottavan matalan etusiiven, joka tarjoaa ylityshaasteita kaikilla kaistamaalausta korkeammilla esteillä. Kyljet koristellaan matalalla viistävillä helmoilla ja perää koristaa raastinrautaa muistuttava diffuusoriteema.

Takaluukku saa korrektin hiilikuitusiiven. Myös peilikotelot saavat osansa hiilarikäsittelyssä. Perusauton runsaan 45 tonnin hintaan kohdistuu paineita ja loppusumma jää niukasti alle 75 000 euron. Kun koko komeus sivellään vielä paniikin punaisella, tarvitaan ralliratin taakse keskivertoa enemmän itsetuntoa tuijotusta ja valokuvausta kestämään.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ja sitten mutkaan!

Kori ei kallistele tuumaakaan ja ohut kumikerros pysyy mystisesti vanteella. Ralliratin led- sirkus antaa sokaisevan valoshow:n ja G- voiman lukemat juoksevat mittarilla kuin Ritari Ässän Trans Amin kojetaulussa.

Muutaman rutistuksen jälkeen alkaa hahmottamaan, mitä yksi kokonainen Gee tarkoittaa käytännössä (Maan painovoiman tuottama kiihtyvyys, n. 9,81 m/s²). Fysiikka avartaa arkea. Kun sivuttaiskiihtyvyys liikkuu 0,9–1,0 välillä, ja pitkittäiskiihtyvyys ylittää samanaikaisesti 0,8 lukeman, toivoo, ettei ohjaamon lokeroihin ole jäänyt irtosälää.

Niin, se dieselmoottori

Voimaa on, mutta äänet eivät tässä iloittelussa ole missään roolissa. Höh. Aidon murinan puute ärsyttää. Toisaalta nyt ollaan ajo- ominaisuuksissa siinä urheilullisuuden ytimessä, mitä liian monen automallin yhteydessä hehkutetaan surutta vailla minkäänlaista vastinetta.

Pari päivää M Performancen urheilujakkaroilla täristäminen karsii sohvaperunat tosiurheilijoista. Mukavuus on uhrattu kurvialttarille ensimmäisenä.

Mutkajumppa jatkuu ja ralliratti koukuttaa kuin silloin joskus... Herää selittämätön tarve seurata G- lukemia. Ai mitä järkeä? Noh, varmaan yhtä paljon kuin siinä, että autoon saa esim. kahdeksan laitteen langattoman verkon tai että some- profiilia voi päivittää autosta ajon aikana. Tosin niin paljon hauskempaa.  

Lisää tietoa Mperformance lisävarusteista.

Automuotoilija Timo Suomala ruotii Tuulilasin blogissaan niin autouutuuksien kuin vanhempienkin mallien muotoilua. Oletko samaa mieltä?

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.