Suomalan tuomio: Väriä saa käyttää!

03.07.2014 | Timo Suomala

Tällä viikolla Timo Suomala ruotii blogissaan autojen värittömyyttä.

Valkoinen koriväri on tällä hetkellä suosituin. Aiemmat kestosuosikit punainen ja harmaa ovat vaalentuneet puhtaan valkoiseksi. Ja kun asiaan kiinnittää huomiota, valkoisia autoja näkyykin joka puolella. Melkein jo kyllästymiseen asti. Väriä elämään, kiitos!

Valkoisessa sävyssä ei sinänsä ole mitään vikaa. Mutta kun joku väri toistuu vuodesta toiseen, tulee väistämättä pohtineeksi, miksi autoilijat ovat niin hanakasti valinneet puhtaan valkoisen.

Vielä 2000-luvun alussa valkoinen miellettiin vain ambulanssien väriksi ja pahimmillaan sitä on haukuttu ”varaston valkoiseksi”. Ja vaikka autotehtaiden välinen kilpailu on täyttänyt värikartastot mitä ihmeellisimmillä värisävyillä, ovat ne jääneet harvinaisuuksiksi ja uusien autojen pinnat hohtavat... noh, valkoisina.

Käyttäytymistieteilijöillä olisi varmasti esittää vedenpitäviä teorioita selittämään autoilijoiden ihastusta tähän puhtautta, rauhaa ja antautumista symboloivaan väriin. Uskallan esittää ilmiöstä nyt kuitenkin oman käsitykseni.

Palautetaan itsemme muistoissa vuoden 2006 Pariisin autonäyttelyyn. Bienvenue! Marssitaan BMW:n näyttävälle, valon täyteiselle osastolle, jota hallitsee massiivinen paviljonkirakennelma. Kierretään rakennelman takaseinän ääreen, joka on omistettu kaikkein urheilullisimmille baijerilaisille: M-malleille.

Mitä me täällä teemme? No, ettekö huomaa, siistissä jonomuodostelmassa komeilevat nelipyörätykit ovat kaikki, ajalleen poikkeuksellisesti, valkoisia! Ei metallinhohtoisia värikikkailuja vastaväri- sisustuksineen, vaan puhtaan valkoisia koreja kokomustalla ohjaamoverhoilulla. Vau, trés chic! Kuinka konstailematonta ja tuoretta...

Tästä seurasi muutaman vuoden jakso, jonka aikana huomattava määrä eri valmistajien uusista konseptiautoista esiteltiin ”modernin” valkoisena. Valkoisen uusi tuleminen sinetöitiin, kun tyylitietoisimmat luksus- ja premiumautoilijat mieltyivät maidon valkeaan.

Loppu on puhdasta matkimista. Ensin valkoinen yleistyi kalliimpien ajokkien korivärinä. Näistä se on hiljalleen levinnyt värittämään, tai oikeammin valkaisemaan, myös arkiliikenteen perhesukkulat. Valkaisulta ovat säästyneet ainoastaan lastin arvokkuutta henkivät edustusautot. Kiiltävän mustan korin ja sisustuksen vaalean nahan yhdistelmään on kriittisimmänkään kyytiläisen vaikea kyllästyä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Aivan aukoton ei monikäyttöinen valkoinen kuitenkaan ole. Jos kiikarissa on uusi, voimakkaasti muotoiltu muotovalio, tulee värivalinnassa käyttää harkintaa. Perusvalkoinen väri kun tahtoo syödä koripinnan kaikki muotoilijoiden vaivalla piirtämät muotopokkaukset. Kauniista muodosta syntyy tasainen valkoinen massa. Ripaus väriä ja TSÄDÄM! Jo näyttää hyvältä.

Hieno esimerkki herkullisesti sävytetystä valkoisesta löytyy Minin värikartasta; Pepper White on sävyltää voimakkaan kermainen. Nuorekas Mini on muutenkin tarjonnut mallistossaan rohkeampia värejä ja niiden yhdistelmiä. Tuoreen malliuudistuksen myötä merkin väriluettelosta löytyy pirteä Volcanic Orange. Heleä oranssi on näyttävä, mutta sympaattinen piristysruiske.

Myös Minin emofirma BMW tarjoaa oman reseptinsä väriherkutteluun. Miten olisi perinteiset mielipiteet haastava, syvän merellinen, Midnight Blue tai verenkiertoa lisäävä Valencia Orange?

Myös saksansukuinen Seat osoittaa värioptioillaan välimerellistä rohkeutta. Jos tyylikäs Alor Blue ei riitä, voi silmäluomet räjäyttää auki Lima Green- sävyllä!

Väitteet ankaremman värityksen negatiivisesta vaikutuksesta jälleenmyyntiarvoon ovat nekin kumottu. Amerikkalaistutkimuksen mukaan harvinaisemmat värit säilyttävät auton arvon selvästi paremmin kuin yleisemmät värit.

Mutta jos kerta kaikkiaan on pakko olla valkoinen, on yksi varma vaihtoehto. Kaikkien valkoisten autojen kuningas löytyy 80- luvun Miami Vice- kulttisarjasta; Etsivä Sonny Crockett jahtaa parinsa Ricardo Tubbsin kanssa pröystäileviä pahiksia Miamin kuumilla kaduilla puhtaan valkoisella Ferrari Testarossalla. Olkoon tämä valkoinen ori säännön vahvistava poikkeus.

Automuotoilija Timo Suomala ruotii Tuulilasin blogissaan niin autouutuuksien kuin vanhempienkin mallien muotoilua. Oletko samaa mieltä?

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.