AMG – eipäs kuin OMG!

17.02.2015 | Ossi Oikarinen

Mercedes-Benz GLA 45 AMG:tä lähestyttäessä huomio kiinnittyy auton korkeuteen. Kyseessä ei ole matala katuauto, muttei tavallinen katumaasturikaan. Jo tavallista GLA:ta voi kuvata madalletuksi katumaasturiksi, ja AMG:ssä tämä kontrasti vain korostuu.

Maasturin piirteitä lisäävät suuret 19 tuuman pyörät ja lokasuojien ympärillä olevat mattamustat muoviset levikkeet. Kilpailijoita tällä autolla on vähän: äkkiseltään mieleen tulee vain Audi RS Q3.

Auton sisään istuessa urheilullisuus sen kuin korostuu. Mittariston pohja on hiilikuitukuvioinen, ja penkit urheilullisen jämäkät. Vaihteenvalitsin ei ole Mercedes-tyyliin ohjauspyörän oikealla puolella viiksessä vaan se on siirretty keskikonsoliin. Ratkaisu ei välttämättä ole kaikkien mieleen, sillä vaihdekepillä valitaan vain kulkusuunta eteen tai taakse eikä sillä voi vaihtaa manuaalisesti. Turvavyöt ovat pirteän punaiset, mikä lisää ohjaamon kilpa-automaisuutta.

Viimeistään moottorin käynnistäminen terävöittää kuljettajan aistit. Kaksilitrainen bensaturbo pitää terävää ääntä heti tyhjäkäynnillä. Moottorista on puristettu huimat 360 hevosvoimaa, eli litratehoksi muodostuu peräti 180 hv. Kuivalla asfaltilla GLA AMG:n luvataan kiihtyvän nollasta sataan 4,8 sekunnissa. Sillä liikutaan jo Porsche 911 Carreran lukemissa.

Kun seitsenportainen kaksoiskytkinautomaatti on Comfort-asetuksella, Mersu tuntuu sivistyneeltä. Vaihdot sujuvat pehmeästi ja huomaamattomasti. Alustan jäykkyys kuitenkin paljastaa, ettei kyseessä ole tavallinen kauppakassi. Tien epätasaisuudet tulevat selvästi läpi, ja jos sivutiellä on nimismiehenkiharaa, matkustaminen käy jo pykälän verran liian epämukavaksi.

Kun vaihteisto ja ajonvakautus kytketään Sport-asetukselle, auton luonne muuttuu huomattavasti. Kaasua painettaessa moottori- ja pakoäänet ovat kilpa-automaisen äreät, ja kiihdytettäessä AMG saa aikaan OMG-fiiliksen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Nelivedosta ja nastarenkaista huolimatta luistonesto joutuu rajoittamaan tehoa lumipinnalla ensimmäisellä kahdella vaihteella. Jokaisen täyskaasuvaihdon aikana pakoputkistosta kantautuu juhlava pamaus. Valitettavasti tästä konsertista ei pääse nauttimaan kuin ensimmäisen kahden vaihdon ajan, sillä neloselle vaihdettaessa on nopeutta reilusti yli sallitun moottoritienopeuden. Äänimaailman nautintoa lisää vielä äänekäs hukkaportti. Autoa kehittäneet insinöörit ovat askarrelleet urakalla, jotta  äänimaailma on saatu kohdalleen.

Tällaisen auton ominaisuuksista pääsee nauttimaan toden teolla vasta suljetulla tiellä. GLA AMG:n saa mutkien ulos tuloissa näyttävään sivuluisuun rohkealla kaasun käytöllä, ja kiihtyvyys on pidon riittäessä huimaa. 450 Newtonmetrin huippuvääntö jaksaa kuljettaa 1 585-kiloista autoa kevyesti. Eteneminen mutkasta toiseen on jopa salakavalan nopeaa. Kuljettajan on syytä olla hereillä, etteivät pidon rajat tule vastaan.

Taloudellisuutta saksalaisilla moottoriteillä on ajateltu tekemällä suurimmasta vaihteesta ylipitkä. Valitettavasti vain kahdeksankympin alueella laatikko ei halua vaihtaa kuudetta vaihdetta suuremmalle, mikä osaltaan lisää kulutusta. Toisaalta jos on valmis sijoittamaan autoon yli 80 000 euroa, janoisuus tuskin on suurin ongelma.

Vakiovarusteena olevat 19 tuuman kevytmetallivanteet ovat näyttävät, mutta aiheuttavat murheita Suomen talvessa. Voimakkaassa lumisateessa vanteen sisäpintaan kerääntyy nopeasti useamman sentin lumikerros, mikä puolestaan aiheuttaa epätasapainoa ja sitä kautta vapinaa. Onneksi vanteen puolien väli on reilu, joten puhdistaminen onnistuu lumiharjalla. Ralliautoista tutut vanteiden sisäpintoja puhdistavat muoviset harjat eivät menisi hukkaan tässä autossa.

GLA AMG:tä on vaikea luokitella mihinkään lokeroon. Pakettiin on saatu mahdutettua tilat viidelle ihmiselle ja kohtuullinen tavaratila – ja tietenkin huima suorituskyky.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin. 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.