Aurinko paistaa eli katto auki! – Koeajossa Renault Mégane CC TCe 130

26.04.2014 | Bernd Stegemann / AMS

Kasvoja on terävöitetty ja luonnetta vahvistettu: juuri uudistettu peltikattoavo vaikuttaa samaan aikaan sekä virkistävältä että rentouttavalta. Koeajoimme auton.

Ensimmäinen Mégane CC toi reilut kymmenen vuotta sitten nelipaikkaisten kovakattoisten avoautojen raikkaan tuulahduksen kompaktiluokkaan. Nyt sen seuraaja näyttää jäävän lajinsa viimeiseksi. Tämä on harmi, koska sekä ulkonäkö että avoautofiilis ovat nyt kunnossa.

Edessä on mukavan ilmavat oltavat kuudella sentillä eteenpäin siirtyneen tuulilasinkarmin myötä, ja takana niskatukien välissä oleva pieni levy estää sivulasit ylhäällä ajettaessa pahempia pyörteitä. Katon suuri, tummennettu lasipinta päästää talvellakin paljon valoa sisustaan, mutta sisään meno ja polvi- sekä pääntilat ovat takapenkillä mukavaa tasoa korkeintaan ekaluokkalaisille. 

Muuten autosta ei puutu mukavuutta. Epätasaisuudet hyvin suodattavan jousituksen ja synteettiseltä tuntuvan ohjauksen lisäksi ennen kaikkea uusi 1,2-litrainen bensaturbokone houkuttaa rentoon ajotapaan. Suorasuihkutteisessa koneessa on vähän enemmän tehoa ja vääntöä kuin aiemmassa 1,4-litraisessa moottorissa. Se ei saa mitään myrskyä aikaan 1,55 tonnin painoisessa autossa, mutta myöskään kulutus ei kasva kohtuuttomalle tasolle.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Plussat: Hyvä jousitusmukavuus ja mukavuus katto auki ajettaessa, miellyttävät etupenkit, turvalliset ajo-ominaisuudet, pirteä ja hienostunut turbomoottori.

Miinukset: Pienet taka- ja tavaratilat (katto auki ajettaessa), käytettävyys ja näkyvyys ulospäin ovat vain keskinkertaista tasoa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.