Ensikoeajo: BMW 1- ja 6-sarjat – moottoreita, kauneutta ja varustelua

24.03.2015 | Markku Juntunen

Pienin BMW eli 1-sarja uudistuu enemmän kuin 6-sarjan urheiluautot. Yhteistä molemmille on ulkonäön tarkistus ja varustevalikoiman päivitys.

Ykkössarjan merkittävin uutuus on kolmisylinterinen puolitoistalitrainen dieselmoottori, jonka suurin teho on sama kuin edellisen vastaavan mallin nelisylinterisen 1,6-litraisen dieselin: 85 kW (116 hv). Vääntöä on nyt kymmenen Nm enemmän, 270. Yhdistetty kulutus on 3,4 l/100 km ja vastaavasti CO2-päästöt 89 g/km. Edellä mainituilla arvoilla malli on nimeltään 116d EfficientDynamics Edition, joka on tehty 1-sarjan talouskoneeksi.

Edelliseen vastaavaan versioon nähden uutuus on 0,4 l/100 km säästeliäämpi – nyt 3,4 l/100 km - ja tupruttaa 10 grammaa vähemmän – nyt 89 g/km - hiilidioksidia. Valmistaja lupaa huippunopeutta samat 195 km/h kuin ennenkin ja satasen kiihdytyksestä sekunnin kymmenyksen pois. Samat arvot pätevät sekä kolme- että viisioviselle versiolle. Harmiksemme säästöpossu ei ollut mukana lehdistötilaisuudessa, vaan siellä tarjottiin kokeiltavaksi pelkästään 120d:tä ja M135i:tä.

Suurin osa muistakin moottoreista on vaihdettu, vaikka mallikoodit ovat säilyneet ennallaan. Bensiinimalleista vähäväkisin, 116i on muuttunut säästeliäämmäksi: Myös sen 1,6-litrainen pata on tehnyt tilaa puolitoistalitraiselle kolmisylinteriselle. Suoritusarvot ovat säyseämmät kuin aikaisemmin, mutta bensaakin palaa 0,4 l/100 km vähemmän.

118i:n suurin teho on nyt 136 hevosvoimaa ja vääntö 220 Nm. Edellisen 118i:n arvot pätevät suurin piirtein sellaisenaan 120i- malliin, joka on uusi vaihtoehto ykkössarjan sortimentissa. Malliston porrastusta on siis ikään kuin tihennetty. Kaksilitraisella moottorilla varustettu 125i jatkaa feisliftin jälkeen tekniikaltaan entisenlaisena. Niin myös kolmilitrainen erikoisvauhtipakkaus M135i muuten mutta seitsemän heppaa virkeämpänä.

Dieselosastoa on säädetty vastaavalla tavalla. 116d:n kaksilitrainen moottori on vaihdettu alussa mainittuun kolmipyttyiseen pataan. Suorituskykyä on säädetty edellisen mallin tasolle nopeammalla perävälityksellä kuin alussa mainitussa ED Edition –mallissa. Uusilla ratkaisuilla kulutus on pudonnut 0,4 l ja vastaavasti päästöt 97 grammaan kilometrillä.

118d jatkaa entisin eväin kaksilitraisella 150-heppaisella dieselillä. Saman moottorin 120d-versiota on säädetty hieman taloudellisemmaksi suoritusarvojen kärsimättä. Edelleen sama moottori 125d-säädöissä kuluttaa nyt 0,6 l/100 km vähemmän. Sen CO2-päästöt ovat vastaavasti nyt 114 grammaa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kuusiportaisen käsivalintavaihteiston sijaan saa osaan malleista kahdeksanvaihteisen automaatin, joka on vakiona 125d-, 120d xDrive- ja M135i xDrive-malleissa.

Ulkonäössä on puututtu keulaan ja takavaloihin. Molemmat ovat nyt BMW:n uusimman sukunäön mukaisia. Päivävaloiksi ledit ovat nyt vakiona ja lisähintaan saa koko valovarustuksen led-tekniikalla.

Kaiken edellä mainitun perusteella ykkössarjalainen on moottorista riippumatta ajamisen kannalta ennallaan, semminkin kun koeajettavissa olleet mallit olivat niitä vähimmin muuttuneita. Toisin sanoen Ykkönen on yhtä hauska ajaa kuin ennenkin.

Kuutossarja edustaa vahvasti BMW:n malliston toista päätä, vaikka se ei suurinumeroisin olekaan. Sarjan kokoonpano ja valikoima on selkeä: kolme koria, kolme moottoria ja pitkä lista lisävarusteita personointia varten.

Korivaihtoehdot ovat Coupé, Gran Coupé ja Cabrio. Gran Coupé on neliovinen, tilavampi sovellus urheiluautoteemasta. Moottoreina on 4,4-litrainen V8 (650i), kolmelitrainen rivikuutonen (640i) ja kolmelitrainen diesel (640d). Lisäksi on kaikkiin kolmeen koriin ratahenkinen M6-versio peräti 560-heppaisena. Onpa tehtaalta tulossa myös urheiluautosarjoihin sopiva M6 GT3 –kilpa-auto.

Tässä mallipäivityksessä 6-sarjaan on tullut uutta muotoa, uusia vakio- ja lisävarusteita sekä varustepaketteja. Ne eivät vaikuta ajamiseen, mutta joka tapauksessa ajolenkki 650i Coupélla on urheilullisen ylellinen kokemus. Nopea ohjaus, ajatuksen lailla toimiva vaihteisto ja ison coupén tanakat ajo-ominaisuudet muodostavat nautinnollisen paketin kaikenlaisilla teillä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.