Ensikoeajo: Mazda 2 – pienet perässä

05.11.2014 | Timo Suomala

Mazda tarjosi mahdollisuuden tutustua täysin uuteen Mazda 2:een. Uutuus poikkeaa selvästi edeltäjästään, mutta seuraa tarkasti nykymalliston toteuttamaan tyyliä.

Heti ensisilmäyksellä on selvää, että pakka on uutta Mazda 2:sta suunniteltaessa sekoitettu huolella. Sekä muotoilun että moottorien uudistamisen lisäksi kompakti B- segmenttiläinen on kerännyt terveellisen määrän uutta itsetuntoa.

Muotoilu seuraa odotetun tarkasti valmistajan Kodo- muotoilufilosofiaa. Kakkonen on uuden linjan neljäs edustaja ja sen ulkomuodoissa on panostettu sukunäköön suurempien CX-5- , 6- ja 3- mallien kanssa. Keulan ilmettä hallitsee massiivinen kromireunuksinen maski, jonka ylänurkkiin tuimasti tuijottavat ajovalot ovat kiinnittyneet. Etuvalot tulevat uudessa Kakkosessa optiona saataville myös led- versioina.

Korin kylkilinjaa hallitsee suuret lokasuojan aukkojen päällä kaareutuvat kaarimuodot. Keulassa muoto alkaa heti maskin nurkasta. Takana muotolinja jatkuu takaluukkuun asti rajaten samalla takavalot. Ratkaisu korostaa muotoilun kolmiulotteisuutta. Ja vaikka uusi Kakkonen on kasvanut mittaa runsaalla kymmenellä sentillä, täytyy muotoilijoille nostaa hattua voimakaslinjaisen muotoilun mahduttamisesta pikkuauton mittoihin. Kakkosen leveys ja korkeus ovat säilyneet lähes muuttumattomina.

Merkittävä muutos viisovisen Mazda 2:n ulkomuodossa on sen mittasuhteissa. Kodo- muotoilun hengessä auton kaareutuva keula on venytetty huomattavan pitkäksi. Tähän on päästy siirtämällä A- pilaria härskisti 80 mm taaksepäin! Mitta kuulostaa 406 sentin kokonaismitassa vähintäänkin reippaalta. Tilanteen pelastaa toiset kahdeksan senttiä, jotka on lisätty uuden Kakkosen akseliväliin. Mazda 2:n yhteydessä ei ole välttämättä syytä puhua urheilullisuudesta, mutta uutuuden muotoilu näyttäytyy selvästi aiempaa dynaamisempa.

Moottoripuolella tarjotaan neljää uutta 1.5-litraista Skyactive- moottoria. Näistä kolme on bensiini- ja yksi dieselversio. Kaikki moottorit on varusteltu sammutusautomatiikalla. Bensamyllyjen tehot ovat 75, 90 ja 115 hv. Kaksi ensimmäistä tarjoillaan viisivaihteisen manuaalivaihteiston kanssa. Tehokkain bensa ja diesel ovat kuusivaihteisia. 90- heppaisen bensan yhteydessä optiona on myös kuusivaihteinen automaattilaatikko. Näillä näkymin Suomen valikoima tulee olemaan bensavoittoinen.

Valtavirrasta poiketen Kakkosen moottorit ovat vapaasti hengittäviä ja nykymittapuun tilavuudeltaan muutaman desin totuttua suurempia. Luvatut kulutuslukemat ovat kuitenkin kilpailukykyisiä. Bensamoottoreilla lukemat ovat 4,5- 4,9 l/100km CO2- päästöjen ollessa vastaavasti 105-115 g/km. Dieselversio kuristaa kulutuksen 3,4 litraan ja CO2:n 89 grammaan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kakkosen keveys tuntuu ajossa ja auton pyörittäminen Barcelonan vilkkailla kaduilla oli vaivatonta. Keveimmillään paino jää 970 kiloon. Diesel kerää painavimpana 70 lisäkiloa. Koeajolla 90 hv toimi hyvin automaatin johdolla. Laatikko ei jää tuumailemaan turhia ja vedon tunne säilyy katkeamattomana kiireellisissäkin liikkeellelähdöissä. Teho riittää mainiosti kahden kyytiläisen painolla liikennevirran mukana liikkumiseen. Tehokkaimman bensan 25 hevosen lisätehot auttanevat suuremmassa lastissa. Vääntölukemat ovat näissä kahdessa bensakoneessa on samat: 148 Nm.

Ohjaus on kaupunkikurvailussa kevyt, mutta säilyttää maantiellä riittävän tunnon . Hyvä ajoasento löytyy ratin takana vaivattomasti. Etupenkit yllättävät positiivisesti riittävän pitkällä istuinosalla.

Ohjaamon ja mittariston ilme on tuttu suuremmasta 3- mallista. Kakkosessa kojetaulun muotoilu on kuljettajakeskeinen. Kytkimet ja ilmansuuttimet on kerätty tiiviisti ohjauspyörön ympärille. Etumatkustajan kojetaulunäkymä on selkeä.  Koeajoautojen runsas varustelu ja materiaalivalinnat loivat Kakkosen ohjaamosta miellyttävän vaikutelman. Krominkiiltoiset yksityiskohdat ja kaksivärinen verhoilu hakevat vaikutteita pykälää suuremmasta kokoluokasta. Pudotus muovisempaan perustasoon saattaakin tuntua radikaalilta muutokselta. Varustelutasot tulevat seuraamaan Mazda- tyyliin Active-, Premium-, Luxury- kaavaa.

Takapenkillä alle 180 senttinen kyytiläinen mahtuu vielä kohtuullisesti pidempi joutuu jo sovittamaan polvia etupenkin selkänojaa vasten. Pääntilaa riittää, eikä jakaus sotkeennu ilman yritystä. Tavaratilaa on 280 litran edestä. Takapenkit suhteessa 60:40 taittamalla kuljetyskyky laajenee 950 litraan.

Uusi Mazda 2 todentaa myös runsaan mukavuus- ja turvavarustelun yleistymisen pienemmissä autoluokissa. Tarjolla on varustelutasosta riippuen mm. mittariston päältä esiin taittuva Mazda3:sta tutttu heijastunäyttö sekä seitsemäntuumainen kosketusnäyttö median ohjailuun. Näytön toimintoja voi käyttä myös keskikonsolin kiekkokytkimellä tai äänikomennoilla. Tarjolle tulee myös kuolleen kulman varoitin, kaupunkihätäjarrutus sekä kaistavahti. Kuolleen kulman varoitin valvoo ja varoittaa peruutettaessa myös poikittain lähestyvästä liikenteestä.

Suomeen uusi Mazda 2 ensi vuoden alkupuolella. Hinnasto vahvistetaan vielä kuluvan vuoden puolella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.