Ensikoeajo: Uusi Kia Optima

08.12.2015 | Timo Suomala

Kian lippulaiva Optima uudistuu täysin. Uutuus luottaa vahvasti edeltäjänsä hyväksi havaittuun reseptiin niin tekniikassa kuin muotoilussakin.

Edeltävän, vuonna 2010 esitellyn kolmannen sukupolven Optiman moderni muotoilu kiinnitti huomiota ja mallilla oli merkittävä rooli Kian muotoilu-uudistuksessa. Suomessa linjakas Optima esiteltiin vuonna 2012.

Nyt esiteltävä uusi neljännen sukupolven Optima on huomattavan yhdennäköinen edeltäjänsä kanssa. Uutuutta on vaikea erottaa tarkemmallakaan vilkaisulla vanhasta Optimasta. Vasta mallien rinnakkaisvertailu paljastaa erot. Selkein muotoilullinen ero on takasivuikkunan jatkuminen C-pilariin. Keulan ilme ja ajovalojen uusi muotoilu korostavat auton leveyttä. Ledein toteutetut takavalot ovat myös muotoiltu uudelleen. Takaluukun pintaa on nostettu hivenen ylöspäin parantaen korin aerodynamiikka. Optiman sivuprofiili toistaa lähes identtisesti edellisen mallin linjakkaan profiilin. Jopa sivuikkunakaaresta C-pilariin laskeutuvat kromilistat ovat säilyneet Optiman muotoilun muuttumattomana tunnuspiirteenä.

Yhdennäköisyys on hämmentävää, vaikkakaan uuden Optiman muotoilussa ei ole mitään häiritseviä piirteitä. Yhdellä sentillä kasvanut akseliväli paljastaa Optiman kuitenkin täysin uudeksi malliksi. Uusi Optima on samalla 2,5 senttiä aiempaa leveämpi ja sentin korkeampi.

Optiman moottorivalikoiman muodostavat edeltäjämallista tutut, päivitetyt nelisylinteriset moottorit: kaksilitrainen, 163-hevosvoimainen CVVL- bensiinimoottori ja 1,7-litrainen, 141-hevosvoimainen CRDi-dieselmoottori. Dieselmoottorin teho on kasvanut viidellä hevosvoimalla 141 hevosvoimaan. Vääntölukema on kasvanut 15 Nm yhteensä 340 Nm:iin.

Molempien moottorien vakiovaihteistona on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Bensiinimoottorin pariksi on saatavilla kuusivaihteinen, perinteinen automaattilaatikko. Dieselin yhteydessä tarjolla on uusi seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, joka on tuttu uudistuneesta Cee´d-mallista.

Bensiinimoottorille luvataan 7,4 litran keskikulutus automaatin viedessä desin enemmän. Dieselin keskikulutus kirjataan käsivaihteistolla lukemaan 4,2 l/100km. Kaksoiskytkinautomaatilla kulutukseksi luvataan 4,4 litraa sadalla. Uudella kaksoiskytknautomaatilla varustetun dieselmoottorisen Optiman CO2- arvo on pudonnut peräti 25 % edeltävän mallin perinteisen automaatin ja dieselin yhdistelmään verrattuna.

Ensityypeille lähdettiin Frankfurtissa Kian Euroopan pääkonttorin pääovelta. Koeajoautona oli uudella kaksoiskytkin automaatilla varustettu dieselmalli.

Kuljettajan paikalle asettuessa istuimen viiisuuntaisilla sähkösäädöillä ja ohjauspyörän reilulla syvyyssäädöllä ajoasennon saa muokattua hyväksi. Kasvanut leveys takaa etupenkillä hyvät tilat. Takapenkillä jalkatila on kiitettävää tasoa. Keskimittaiselle pääntilakin riittää hyvin, mutta pidempi kyytiläinen voi ryhdikkäästi istuessaan sotkea jakauksensa katon laskevaan takaosaan. Etuistuimet on saatavilla lämmitettyinä ja ilmastoituina versioina.  Takapenkin reunapaikoilla matkustaville löytyy omat istuinlämmittimet. Käsijarru on sähköinen.

Kojetaulun kytkimiä on pyritty vähentämään sisällyttämällä toimintoja 7-tuumaisen kosketusnäytön taakse. Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä yhteydessä infonäyttö muuttuu 8-tuumaiseksi. Hifi-järjestelmään kuuluu 10 kaiutinta, josta irtoaa tehoa 590 kW. Tavaratila on kasvanut maltillisesti viidellä litralla ja vetää nyt 510 litraa. Optimaan on saatavilla Hands free- takaluukun avaus.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Optiman dieselmallissa on vakiona uusi sähköisesti tehostettu ohjaus. Se on pysäköitäessä korostetun kevyt. Liikkeelle lähdettäessä ja nopeuden noustessa vaste kasvaa normaalille tasolle. Suuremmissa maantienopeuksissa ohjaus jää keskialueelta hiukan tunnottomaksi.

Ajossa Optiman ohjaamo pysyy hiljaisena ja dieselmoottorin äänet pysyvät erittäin vaimeina. Puheääntä ei tarvitse nostaa edes Optiman huippunopeutta lähestyttäessä. Taajamassa ajettaessa dieselin moottoriäänet ovat selvemmin kuultavissa, mutteivat muodostu häiriöksi.

Dieseliversion uusi seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii mainiosti. Vaihdot tapahtuvat ajallaan ja erittäin pehmeästi. Dieselmoottorin vääntö liikuttaa Optimaa arkiliikenteessä riittävästi, mutta ulkomuodon urheilullisuus ei kerro koko totuutta. Pienimuotoisesta tehonlisäyksestä huolimatta Optima ei ole raketti. Taajamassa ja maantiellä kuljetaan vaivatta muun liikennevirran mukana, mutta pidemmissä ohituksissa vaaditaan jo ennakointia.

Uutena ominaisuutena Optimaan on 1.7 CRDi- moottorin yhteydessä saatavilla sähköisesti ohjattu ECS- jousitus. Järjestelmä seuraa ohjausta, kaasunkäyttöä sekä esc-ajonvakautusta ja säätää jousituksen tienpinnan mukaan joko urheilullisemmaksi tai pehmeämmäksi. Kuljettajalla on valittavanaan kaksi ajo-ohjelmaa: Normal tai Sport. Bensamoottoriseen Optimaan ECS- jousituksen saa lisävarusteena.

Uuden Optiman turvallisuutta parantavien varusteiden listalta löytyy mm.: mukautuva vakionopeuden säädin, automaattinen hätäjarrutus, kaistavahtijärjestelmä, kaukovaloavustin, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä nopeusmerkkien ja kuolleen kulman tunnistusjärjestelmät. Turvatyynyjä on seitsemän kappaletta. Uuteen Optimaan on saatavilla lisävarusteena myös mm. puhelimen langaton lataus.

Euroopassa vuoden lopussa myyntiin tuleva uusi Optima esitellään Suomessa ensi vuoden tammikuussa. Ensi vuoden syksyllä Optima-mallisto laajenee myös farmariversiolla. Sillä Kia pyrkii vastaamaan D-segmentin farmarimallien kysyntään. Malli on tärkeä, sillä segmentissä farmarikoriset edustavat kokonaismyynnistä yli 60 prosenttia. Farkku-Optimasta odotetaankin tuntuvaa piristysruisketta Optiman myyntilukuihin. Farmarin muotoilusta antaa vihjeitä alkuvuoden Geneven näyttelyssä esitelty Sportspace-konsepti. Samanaikaisesti farkun kanssa tarjolla tulee myös Optiman ladattava PHEV- hybridimalli sekä urheilullisempi, 245-hevosvoimainen Optima GT.

Suomessa myynti painottuu CRDi-dieselmalliin. Uuden Optiman tarkkoja hintoja ei ole tätä kirjoitettaessa vielä selvillä, mutta maahantuojan arvion mukaan Optiman dieselversion hinnat alkavat noin 31 000 eurosta. Automaattivaihteiston lisähinta on noin 2000 euroa.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.