Ensikoeajossa Toyotan uusi Prius – vähintäänkin persoonallinen pioneeri

17.02.2016 | Timo Suomala

Toyota Prius uusiutuu kokonaan. Vaikka ilme on täysin uusi, ei Priuksen perusajatus ole ehtinyt vanhentumaan 19 vuodessa.

Toyota Prius on todellinen hybriditekniikan pioneeri. Prius merkitsee hybrideille samaa kuin Ferrari urheiluautoille. Nyt täysin uudistuva Toyota Prius edustaa mallin neljättä sukupolvea.

Vaikka Priuksella on vahva rooli hybridien kehityksessä, ehditiin malli kyseenalaistaa heti alkutaipaleella. Priuksen tuotannon alkaessa vuonna 1997, kahden moottorin järjestelmän toimivuuteen kohdistui vahva epäilys. Sittemmin hybriditekniikka on muodostunut merkittäväksi osaksi Toyotan mallitarjontaa. Suosituin hybridimallin on Auris, jonka Euroopan myynnistä hybridejä on 55 prosenttia. Myös Toyotan premiumhaara Lexus on vahva hybriditarjonnassaan. Sen Euroopan myynnistä hybriditekniikka edustaa jo 64 prosenttia.

Priuksen toinen sukupolvi ylsi vuonna 2004 globaalisti yli 100 000 kappaleen vuosimyyntiin. Kolmas sukupolvi rikkoi vuonna 2010 puolen miljoonan rajan. Kaiken kaikkiaan Priusta on maailmanlaajuisesti myyty 3,6 miljoonaa kappaletta. Suomen teillä Priuksia  liikkuu noin 2300 kpl.

Täysin uudistunut Prius on ensimmäinen Toyota, joka hyödyntää uutta TNGA- alusta-arkkitehtuuria (Toyota New Global Architecture). Uuden rakenteen myötä korijäykkyyden luvataan parantuneen 60% ja painon pudonneen 50kg. Matalemman rakenteen myötä keula on laskenut 90 mm. Pohjalevyn optimoinnin luvataan tarjoavan myös paremmat sisätilat.

Priuksen 1.8-litrainen VVT-i-moottori on tuttu edellisestä mallista, mutta se tarjoillaan nyt uuteen malliin päivitettynä versiona. Uusi nikkelimetallihybridiakku on kompaktimman kokoinen, minkä johdosta se on voitu sijoittaa tavaratilan pohjan sijaan takapenkin alle. Tämän seurauksena Priuksen tavaratila on kasvanut peräti 57 litralla yhteensä 502 litraan. Akun latauskyvyn luvataan parantuneen 28 prosenttia. Hybridijärjestelmän kokonaisteho on 122 hv.

Uusi voimansäätöyksikkö sallii järjestelmän hyödyntää enemmän sähkövoimaa. Monipuolinen koeajo ajettiinEspanjan Valencian kumpuilevassa ympäristössä. Koeajolla, joka sisälsi sekä kaupunki- että maantieajoa suurillakin nopeuksilla, sähköajon osuus pysyi melko korkealla 45-50 prosentissa. Toyota korostaakin, että yksittäistä sähköajon kilometrimäärä tärkeämpää on sähköisen liikkumisen osuus kokonaisajossa. Priuksesta löytyy kuitenkin myös pelkän sähkön voimalla ajamisen mahdollistava EV- moodi.

Uusi hybridijärjestelmä mahdollistaa reippaat säästöt kulutuksessa ja päästölukemissa. Tehdas lupaa yhdistetyn ajon kulutuksen pudoneen tasalukemaan 3,0 I/100km. Vastaava hiilidioksidipäästö on 70 g/km, jossa pudotusta on 21 prosenttia. Kulutukseen on pyritty vaikuttamaan myös aerodynamiikan hiomisella. Ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on parantuntut  sadasosan 0,24:ään.

Säästöä haetaan myös ilmastoinnin toiminnan ohjaamisella. Järjestelmä tunnistaa pois nousevan etu- ja takamatkustajat ja kytkee ilmastoinnin näiltä alueilta pois. Toyotan mukaan tällä saavutetaan parhaimmillaan 2,4 prosentin polttoainesäästö.

Prius on luonteeltaan rauhallinen auto.  Se todentuu portaattoman e-CVT-vaihteiston vaihteensiirrossa ja maantiellä kiihdytettäessä. Prius pysyy ongelmitta liikennevirran mukana, mutta lastattuna dynaamisia ohituksia kannattaa suunnitella etukäteen. Vaihteenvalitsimen käyttämisessä ei sovi kiirehtiä. Nopeissa napsautuksissa se ei ehdi mukaan, vaan vaatii käyttäjältä rauhallisen päättäväisiä liikkeitä. B-jarrutusmoodi säilyttää alamäkiosuuksilla auton nopeuden ja lataa samalla tehokkaasti akkua.

Espanjan Valenciaa ympäröivillä sileillä tienpinnoilla rengasäänet pysyvät vaimeina ja ohjaamo pysyy hiljaisena. Karkeammalla pinnalle äänitaso kasvaa. Moottoriäänet pysyvät kaupunkikurvailussa vaimeina, parhaimmillaan olemattomina. Maantiellä moottori tekee kiihdytyksissä kaikkensa ja äänitaso kasvaa kiihdytyksen tahdissa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kaupunkiympäristössä Prius on parhaimmillaan. Taajamasukkuloinnissa ohjaustunto on kevyt ja ajaminen on vaivatonta. Maantiellä vaste kasvaa nopeuden mukana tuntuvasti, mikä tekee matka-ajosta mieluisaa. Toistuvat mutkat alleviivaavat Priuksen hidasta ja paikoin tunnotonta ohjausta. Onneksi Toyota ei ole sortunut hehkuttamaan Priusta urheilullisena. Sitä se ei ole.

Vaikka istuma-asento on uuden korirakenteen myötä madaltunut, on Priuksen ratin takaa hyvä näkyvyys. Apuna ovat madaltunut keula ja neljä senttiä leventynyt tuulilasi. Kaksiosainen takalasi auttaa huomattavasti takanäkyvyyttä. Leveä C-pilari rajoittaa näkymiä takaviistoon.  

Voimakkaasti laskeva kattolinja enteilee takapenkkiläisille niukkoja pääntiloja, mutta yli 190 senttinen kyytiläinen istuu takana vaivatta sotkematta jakaustaan kattopaneeliin.  Myös polvitilat ovat hyvät.

Priuksen vähintäänkin persoonallista muotoilua ei voi väittää tavanomaiseksi. Voimakkaalla muotokielellä Toyota pyrkii korostamaan Priusta merkin laajassa hybridimallistossa. Aerodynamiikan huomiointi näkyy vahvasti varsinkin perän leikatuissa muodoissa.

Uudistumisen myötä Priukseen on nyt saatavilla vetokoukku. Suurin sallittu vetomassa on 725 kg. Varusteisiin kuuluu muista Toyota- malleista tutut Toyota Safety Sense- turvallisuusvarusteet. Adaptiivinen vakionopeudensäädin ja Bi-led-ajovalot  kuuluvat kaikkiin varustasoihin. Lisäksi tarjolla on myös mm. pysäköintitilanteiden törmäyksenesto, älypuhelimen langaton lataus sekä värillinen tuulilasin heijastusnäyttö.

Kolmannen sukupolven Prius oli tarjolla myös ladattavana PHEV- pistokehybridinä. Uuteen Priukseen PHEV-malli on tehtaan mukaan myös tulossa, mutta sen aikataulusta ei ole vielä tietoa. Suomessa ladattava PHEV-mallin myynti on jäänyt yksittäiskappaleihin.

Uudet Toyota Priuksen saapuvat Suomeen maalis-huhtikuun vaihteessa. Hinnat alkavat 34 981,11 eurosta. Palaamme Priuksen ratin taakse lähiaikoina kotimaan teillä ja tutustumme uutuuteen tarkemmin.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.