Ensikoeajossa uudistunut Ford Ecosport – melkein maasturi

22.12.2015 | Timo Suomala

Ford EcoSport on erikoinen, pikkuautoa ja maasturihenkeä yhdistävä menopeli. Suomeen tulo on vielä kysymysmerkki, mutta fiilistelimme auton potentiaalia.

Kompakti, Fiestan pohjalevylle rakentuva Ford EcoSport on viimeisin todiste katumaasturi innostuksen leviämisestä pienimpiinkin autoluokkiin. SUV- ajoneuvojen myynnin odotetaan edelleen kasvavan Euroopassa. Ford suunnittelee myyvänsä vuoteen 2016 mennessä 200 000 katumaasturia. Kasvua vuoteen 2013 verrattuna on optimistiset 200 prosenttia. Samalla, kun Ford luottaa nelivetomalliensa myynnin kasvuun, tarjoaa se välietappina kompaktiin urbaanimaastoiluun EcoSportin kaltaisen auton.

EcoSport ei mallinimenä ole uuden karhea. Autoa on tuotettu Brasiliassa jo vuodesta 2004. Toisen sukupolven EcoSport esiteltiin vuonna 2013. Toinen sukupolvi oli suunnitteilla tuoda Suomen markkinoille, mutta suunnitelmat jäivät toteuttamatta kylmänalueenvarusteiden puutteiden vuoksi

Nyt EcoSport- mallia on uudistettu hiomalla muotoilua, ajodynamiikkaa sekä varustelua. Selvin muutos nyt päivitetyssä mallissa on varapyöräkotelon puuttuminen kookkaasta takaluukusta. Ja hyvä niin. Vaikka EcoSport vihjaileekin maasturifiilisten suuntaan, ampui törröttävä vararegas jo hiukan yli.

Muotoilultaan EcoSport toteuttaa puhtaasti nyky-Fordin melko runsasta muotokieltä. Kiinnostavaksi mallin tekee sen kompakti koko yhdistettynä korkeaan maavaraan. Veto tapahtuu kuitenkin vain etupyörillä. Nelivetoinenkin malliversio on tuotannossa, mutta vain Brasilian ja Venäjän markkinoille. EcoSportit valmistetaan Intiassa Fordin Chennain tehtaalla.

Pääsimme ajamaan EcoSportia Belgiassa, jossa mallin uusinta versiota on kehitetty Fordin tuotekehityskeskuksessa Lommelissa. Ajossa oli kolmisylinterisellä, yksilitraisella Ecoboost- moottorilla varustettu malli. Sen 125 hevosvoimaa vievät EcoSportia vaivatta kolmen miehen kuormallakin. Vaihteistona on viisivaihteinen manuaalilaatikko. Keskikulutukseksi ilmoitetaan 5,4 l/100km ja CO2- päästöiksi 125 g/km.

Tunnokas ohjaus on miellyttävän nopea, muttei liian herkkä. Ohjaamon tilat riittävät hyvin neljälle. Takajalkatilat yllättävät kohtuullisilla mitoillaan. Korkea kori takaa hyvät pääntilat.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tavaratila on korkea, muttei kovin syvä. Lyhyt takaylitys verottaa tilavuutta. Kontti nielee hyvin neljä lentolaukkua. EcoSportin takaluukku on hilpeä ilmestys. Kun ensikertalainen on ensin hetken ihmettelyn ja päivittelyn jälkeen löytänyt oikeaan takavaloon integroidun avauskahvan, aukeaa luukun mukana koko peräpinta. Kookas luukku saattaa olla haaste ahtaassa taskuparkissa, mutta avautuessaan täysin auki, se mahdollistaa helpon lastaamisen.

Kolmisylinterisestä moottorista tulee tarjolle myös 140-hevosvoimaien versio Titanium S- varustelulla. Sen kulutus ja päästölukemat ovat identtisen 125-heppaisen kanssa. 125- heppaisen ajokomukseen peilaten, moottori tarjoaa EcoSportille melko pirteää kyytiä.

Muita moottorivaihtoehtoja ovat 95-hevosvoimainen 1,5 litran TDCi- dieselmoottori, jonka kulutus kirjataan lukemaan 4,4 l/100km ja CO2-päästöjen ollessa 115 g/km. 1,5-litrainen Ti-VCT- moottori puolestaan kuluttaa 6,3 l/ 100km CO2- arvon ollessa 149 g/km.

Euroopassa EcoSportin myynti on tänä vuonna kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Suomen mallivalikoimaan EcoSport ei toistaiseksi kuulu, mutta maahantuojan mukaan sen mahdollisuuksia tutkitaan. Vaikka kompaktiautoluokka ei ole meidän markkinoilla se helpoin myytävä, toivoisi EcoSportin päätyvän meidänkin teille. Autossa piilee hauskalla tavalla arkiautoilun järkeä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.