Ensikoeajossa uusi hybridi-crossover Kia Niro – hybridisodan uusi ase

13.07.2016 | Max Lange

Tuulilasi kävi ajamassa Kian uuden hybridimallin Barcelonan lähellä Espanjassa. Uutuudesta jäi ensimaistiaisten perusteella erittäin positiivinen kuva. Kyseessä voi jopa olla tavalliselle ostajalle markkinoiden houkuttelevin hybridiauto.

Niro on täysin uusi auto Kian mallistossa, myös teknisesti se on täysin uusi auto eikä perustu mihinkään edeltävään malliin merkin mallivalikoimassa. Niro tosin jakaa perustekniikkansa sisarmerkki Hyundain Ioniqin kanssa, joka on muodoltaan eräänlainen Liftback, kun taas Niro on moderni crossover. Niron muotoilussa ei ole kikkailtu liikoja, joten se ei myöskään ärsytä silmää mistään kulmasta. Toisaalta Kian mallistossa on myös paljon näyttävämpiä autoja.

Kian paletissa Niro asettuu kooltaan Cee’din ja Sportagen väliin 4,35 metrin kokonaispituudellaan. Varsinkin auton akseliväli on pitkä, peräti 2,7 metriä. Tämä tarkoittaa, että auton takatilat ovat luokassaan erinomaiset. Esimerkiksi Niron käyttö taksina ei ainakaan jää jalka- ja pääntilasta kiinni. Toisaalta tavaratila on melko pieni crossoveriksi 427 litrallaan. Pelkästään hybridejä varten suunniteltu pohjarakenne mahdollistaa kuitenkin sen, että tavaratilan alle mahtuu myös varapyörä.

Niro on siitä mielenkiintoinen auto, että sillä ei ole alkuvaiheessa markkinoilla lainkaan suoraa kilpailijaa. Crossover-korin ja hybridin yhdistelmä on lajissaan ensimmäinen. Niro on kuitenkin lähtökohdiltaan tavallinen perheauto, joten lähin kilpailija sille lienee Priuksen sijaan farkkukorinen Toyota Auris Hybrid. Autojen hinnasto on varsin linjassa keskenään.

Teknisesti Niro on hyvin samankaltainen japanilaisiin kilpailijoihinsa verrattuna. Niron pellin alla sijaitsee 1,6-litrainen vapaasti hengittävä GDI-moottori, joka tuottaa 105 hv ja 147 Nm vääntöä. Pienitehoista säästöpossua avittaa 44 hevosvoimainen sähkömoottori. Järjestelmän yhteisteho on 141 hv ja kokonaisvääntömomentti on 265 Nm.

Suurin valttikortti Niron voimalinjassa verrattuna Toyotan hybrideihin on vaihteisto, joka on Kiassa 6-pykäläinen kaksoiskytkinlaatikko. Se vaihtaa vaihteita erittäin huomaamattomasti, mutta antaa toisaalta etenemiseen eräänlaista jouheutta, jota Toyotan portaattomat CVT-vaihteistot eivät tarjoa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ajossa Niro yllättää positiivisesti. Automaattivaihteiston takia liikkeellelähdöt kaupungissa tapahtuvat pehmeästi ja nykimättä. Kian on omien sanojensa mukaan panostanut erittäin paljon voimalinjan pehmeyteen ja saumattomuuteen ajon aikana. Polttomoottorin käynnistymiset tai sammumiset eivät toden totta tunnu ajossa lainkaan. Joitakin hybridejä vainoavat nykimiset ovat Nirossa tipotiessään. Äänieristys on myös erinomainen, eikä moottori voimakkaastikaan kiihdytettäessä huuda ikävästi ohjaamoon.

Kuten arvata saattaa, Niro on ekoauto eikä sporttiauto. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että maantievauhdissa Niro on varsin laiska. Toisaalta ekoauton luonteeseen sopii voimalinja, joka ei yritäkään olla liian urheilullinen. Niron jousitus on myös onnistunut kompromissi mukavuutta ja tukevuutta. Se ei ole liian löllö tai vaappuva mutta suodattaa tienpinnan pienet epätasaisuudet hyvin pois.

Kian Suomen maahantuojalla on kovat odotukset Suomeen syyskuussa saapuvaa Niroa kohtaan, sillä se yhdistää suosiossa olevan crossoverin taloudelliseen hybriditekniikkaan. Tehtaan ilmoittamien lukemien mukaan auton keskikulutus olisi 3,8 l/100 km ja CO2-päästöt 88 g/km. Niron hinnat starttaavat 27 990 eurosta. Niroon on tarjolla vain yksi voimalinjavaihtoehto, joten malliston hinta nousee varustetason mukaan. Kaikilla herkuilla kuorrutettu Niro kustantaa noin 34 000 euroa.

Kia on ymmärtänyt Niroa suunnitellessaan, minkälainen auto se on. Siitä on jätetty turhat kikkailut pois, kuten liian urheilullinen alusta tai liian erikoinen muotoilu. Niro onkin ensituntuman perusteella onnistunut perusperheauto, joka on sekä taloudellinen että matkustajien osalta myös tilava.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.