Ensituntuma: BMW 6-sarja – "hyvästä paha tehdä parempaa"

18.03.2015 | Markku Juntunen
Ensituntuma: BMW 6-sarja – "hyvästä paha tehdä parempaa"

Kuutossarjan päivitykset ovat melko vähäisiä. Hyvästä on paha tehdä parempaa.

Vaikka tässä on tarkoitus kommentoida pienten mallimuutosten vaikutusta 6-sarjaan, ensituntumani siihen on kokemuksena vahvempi, koska en ole aikaisemmin tarttunut kuutosen rattiin.

Koeajettavaksi annetaan takavetoinen 650i Coupé 4,4-litraisella V8-moottorilla ja kahdeksanportaisella automaattivaihteistolla. Niiden avulla 1800-kiloisen urheiluauton luvataan kulkevan 250 km/h ja nollasta sataseen noin 4,5 s.

Sisustus on parasta mitä laajentuneelta vakio- ja lisävarustelistalta löytyy: paljon nahkaa kaksin värein, koristetikkauksia ja urheiluistuimet, joista ainakin 180-senttinen löytää haluamansa säädöt, kunhan jaksaa näpelöidä sähkösäätimiä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

V8 vastaa määrätietoisesti starttinapin kutsuun. Tunnelmaa voi lisätä avaamalla urheilupakoputkistosta ääniläpät, jotka antavat V8:n laulaa intensiivisemmin. Ilotikku D-asentoon ja liikkeelle. Lissabonin iltapäiväruuhkaan on parasta valita Comfort-ajoasetus. V8:ssa riittää vääntöä väkevät 650 Nm 2 000 kierroksesta alkaen. Automaattivaihteisto pitää voimanpesän kurissa kunnes pääsemme moottoritielle. Sitten ajoasetus Sportille ja kone laulamaan. Täälläkin on rajoitus 120 km/h jos kohta tyypillinen liikennevirta vie 130–140 km/h. 650:n voimavarat helpottavat näilläkin nopeuksilla turvallista ajoa, vaikka suorituskykyä ei varsinaisesti pääse kokeilemaan.

650i:n kyvyistä pääsee paremmin selville vähäliikenteisillä, kapeilla ja mutkaisilla sivuteillä, joilla on maan tavan mukaan 90 km/h:n rajoitus. Tuhdille nahkaratille riittää kaksi kierrosta laidasta laitaan, joten mutkatietä mennään aika pienillä liikkeillä – osa urheilullisuutta sekin. Meno on tarkkaa ja helppoa. Mutta koska ajamme pareittain, enemmän kuin nopeusrajoitus vauhtia suitsii kohtelias huolestuneisuus kollegan nauttiman lounaan pysymisestä siellä missä se on.

Hieno auto, enemmän kuin liikkumisväline – paljon enemmän. Autoilua sen jaloimmassa muodossa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin. 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.