Ensituntuma: Honda Civic Tourer – tilasukkula

29.11.2013 | Timo Suomala
Ensituntuma: Honda Civic Tourer – tilasukkula

Honda Civic- mallisto laajenee Tourer- farmarilla ja samalla viisiovinen kokee kevyen päivityksen. Tourerissa tilantarve on otettu tosissaan.

Honda Civic Tourer on viisioviseen koriversioon nähden kasvanut pituutta 23,5 senttiä. Mitta on kokonaisuudessaan auton takaylityksessä tavaratilan hyödyksi. Civic Tourerin tavaratilan kokonaislitramäärä on kunnioitettavat 624 litraa. 60:40 suhteessa taittuvat takapenkit kaadettaessa kuljetuskapasiteettia on 1688 litran edestä. Näillä lukemilla Civic Tourer pureutuu uutena vakavasti otettavana haastajana C-segmentin farkkumarkkinoihin.

Laajennettuna tasaisen pohjan muodostava tavaratila on selkeän mallinen. Kiinnityslenkkejä löytyy nurkista neljä kappaletta. Voimakkaasta korimuotoilusta ja ulkonevista takavaloista huolimatta lastausaukko on selkeän mallinen ja leveyttä on 1032 mm. Nostokorkeutta on onnistuttu laskemaan 56,5 senttiin. Tämä on vajaat 14 senttiä vähemmän kuin viistoperä Civic:ssä.

Vaikka tavaratilan pohja on aiempaa matalemmalla, on Touresissa säilytetty viisiovisesta Civic:stä tuttu lokero tavaratilan pohjan alla. Farmarissa sitä on onnistuttu kasvattamaan 42 litralla 117 litraan. Lokeron ja takapuskurin välissä on oma kannellinen lokero tavaratilan suojapeitteelle. Kuten perus- Civicissä, myös Tourerissa polttoainetankki on sijoitettu etupenkkien alle. Tämä mahdollistaa takapenkkien istuinosan nostamisen selkänojaa vasten.

Tourerin korimuotoilu on uskollinen voimakkaasti muotoilulle viisioviselle, eikä siitä puutu persoonallisuutta. Farmarin mittoihin venyttäminen on lisännyt visuaalista massaa auton peräosassa. Sitä kevennetään ns. kelluvalla kattolinjalla, jossa takasivuikkuna jatkuu tummana alueena D- pilarin ympäri takalasiin asti. Voimakkaat lokasuojan muodot ja viisto keula luovat pitkän kattolinjan kanssa Civic Tourerille virtaviivaisen ilmeen.

Akseliväli on farmarikorissa pysynyt viisiovisen mitoissa ja Tourerin takapenkin tilat vastaavat viistoperää. Takaoven peltipinta on sekin lainattu suoraan viisiovisesta. Ikkunankarmi on takana 17 mm viistoperää korkeammalla. Korin sentillä kasvanut kokonaiskorkeus ja pidempi kattolinja lisäävät pääntilaan. Polvitilat ovat hyvät, jos etupenkkiä ei tarvitse siirtää taka-asentoon. Jalkaterät mahtuvat etupenkin alle. Takaistuimen syvyys on pieni istuinkorkeus matala, jolloin reisituki jää takakyytiläisille olemattomaksi. Kuljettajalla näkymät ovat perus-Civicistä tutut.

Tourerin varustelutasot ovat Comfort, Sport, Lifestyle Business ja Executive.

Tourerin esittelyn yhteydessä myös viisiovinen Civic käy läpi pienen päivityksen. Ulkoiset muutokset jäävät maltillisiksi. Näkyvimmät erot tapahtuvat puskuripinnoissa. Edessä ajovalojen välinen alue on muuttunut kiiltävän mustaksi. Takana takaluukun korinvärinen pinta on uutta. Takavalojen välinen, pienen takalasin alla oleva alue on muuttunut myös kiiltävän mustaksi. Puskurin helma on päivityksen myötä muuttunut mustaksi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Suurin muutos on tapahtunut alustassa, kun etu- ja takajousitusta sekä ohjausta päivitetty. Alustasuunnittelust avastannut Frank Zantner kertoo, että ominaisuuksia on pyritty muuttamaan kerätyn palautteen perusteella. ”Olemme pyrkineet lisäämään vakautta erityisesti suuremmilla nopeuksilla. Samalla muutokset ovat siirretty myös uuteen Toureriin.”

Civic Toureriin on saatavilla myös mukautuva taka- akselin jousitusjärjestelmä. Ajo- ohjelmia on kolme: Dynamic, Normal ja Comfort. Eri säädöt tuntuvat kuljettajalle ilman lastia selvästi. Koeajon perusteella Comfort näyttäytyy ehdottomasti mukavimmalta. Ajotilanteen vaatiessa automatiikka voi muuttaa säätöjä, mutta palauttaa ne sitten ennalleen.

Keväällä 2014 tuotantoon tulee myös ADAS- turvajärjestelmä, johon kuuluvat järjestelmät toimivat joko yhdessä tai erillään. Pakettiin sisältyy mm. liikennemerkkien tunnistus, automaattinen kaukovalojärjestelmä, kuolleen kulman varoitin sekä hälytin takaa ja sivusuunnasta tulevasta liikenteestä. Turvajärjestelmä on saatavilla Civicin molempiin korimalleihin.

Civic Tourer tarjoillaan joko 1,6 i-DTEC turbodieselillä tai 1,8 i-VTEC bensiinimoottorilla.

Bensakoneen yhteydessä kuusilovisen vakiovaihteiston voi korvata viisivaihteisella automaatilla. Dieselmoottorissa on aina kuusivaihteinen käsivalintainen.

Honda Civic Tourerin ennakkomyynti alkaa joulukuussa ja ensimmäiset autot saapuvat helmikuussa. Farmarin hinnat alkavat 23 640 eurosta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.