Ensituntuma: Mazda CX-3 – edessä hymyilyttää, takana ahdistaa

20.03.2015 | Max Lange

Pienempien crossovereiden luokka jyrää tällä hetkellä ympäri maailman. Mazdan CX-3 tuleekin markkinoille juuri oikeaan saumaan.

B-segmentin crossovereiden myynti on noussut viime vuosina järisyttävää vauhtia ja vetänyt samalla koko Euroopan automyyntiä plussan puolelle. Ennustuksissa kerrotaan, että crossovereiden suosio jatkuu vain entisestään. CX-3:n kilpailijoita ovat mm. Opel Mokka ja Renault Capturi ja Nissan Juke.

Mazda kertoo omissa lausunnoissaan, etteivät he halunneet katsoa, mitä muut tekivät, vaan loivat CX-3:n omien lähtökohtiensa pohjalta. Auton muotoilu on tärkeä osa nykypäivän autonhankintaprosessia, ja Mazdan henkilöstö on syystäkin ylpeä CX-3:n muodoista.

Ulkoisesti auton ilme noudattaa Mazdan Kodo-muotoilukieltä. Rohkean ulkokuoren jatkeeksi myös ohjaamon sisäilmeeseen panostettu. Tärkeimmät hallintalaitteet on tuotu nimenomaan kuljettajan ympärille.

Ohjaamon materiaalit ja laatutaso ovat ottaneet aimo harppauksen eteenpäin ja b-segmentin autoksi sisustus on suorastaan ylellinen. Tosin nätimmät kilkkeet tulevat vasta korkeimmilla varustetasoilla.

Teknisesti CX-3 jakaa lähes 80 prosenttia komponenteistaan Mazda 2:n kanssa. Moottorivalikoima on tosin hieman erilainen verrattuna kakkoseen, sillä CX-3 bensiinipadat ovat 2-litraisia (120 hv ja 150 hv). Ahdettuja bensiiniturbomoottoreita ei Mazdaan saa. Uutukaisen keulalle saa myös 105-konisen turbodieselin.

CX-3 on valittavissa joko etu- tai nelivedolla. Jälkimmäinen on saatavissa sekä bensa- että dieselmoottorin pariksi. Tarjolla on kuusilovisen manuaalin lisäksi myös momentinmuuntimella varustettu kuusipykäläinen automaatti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ajoltansa CX-3 vakuutti Barcelonan lähialueiden vuoristoteillä. Vaikka kyseessä on crossover, voi CX-3:lla kanttailla mutkiin yllättävänkin kovaa. Kytkin ja vaihteisto eivät myöskään kurvailua liiammin rajoita. Ohjaus palauttaa terhakkaasti.

Auton alusta ei kuitenkaan ole turhan kova. Espanjan hyväkuntoisten teiden takia jousitusmukavuudesta ja äänieristyksestä ei tässä vaiheessa voi kuitenkaan suurempia johtopäätöksiä vetää.

Etupenkkiläisillä olot ovat siis erinomaiset, mutta takana tulee aikuiselle ahdasta. Polvet ottavat ensimmäisenä kiinni etupenkkiin. Tämä on käytännössä ainoa kohta, jossa auton kokoluokka tulee ilmi. Tavaratila on luokkansa keskitasoa 350 litrallaan.

Mazda itse sanoo, että CX-3:n moottorit ovat ”oikean kokoisia”. Suorituskyky riittää sekä bensiinissä että dieselissä kaikkiin arkiajon tarpeisiin, mutta ei sen enempään. Toisaalta ei CX-3:a voi millään voimanlähdevaihtoehdolla alitehoiseksi moittia.

Mazda CX-3:n hinnat starttaavat 21 547 eurosta. Halvin diesel lähtee 25 600 eurolla. CX-3 rantautuu Suomeen kesäkuussa.

Autossa on potentiaalia menestysmalliksi.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.