Ensituntuma: Nissan Qashqai – suomalaisten suosikkiauto uudistui

29.01.2014 | Pasi Piironen

Vuonna 2007 kukaan ei uskonut uunituoreen Nissan Qashqain yltävän nykyisen kaltaiseen miljoonamenestykseen. Ei edes Nissan, joka arvioi vuosimyynnin asettuvan parhaimmillaan noin 100 000 kappaleen paikkeille.

Toisin kuitenkin kävi. Qashqai on noussut vaivihkaa Nissanin ylivoimaisesti suosituimmaksi malliksi. Keskikokoista katumaasturia on myyty tähän mennessä noin kaksi miljoona kappaletta. Qashqai on ollut erityisen menestyksekäs meillä Euroopassa, joka on rohmunnut itselleen kokonaissaldosta peräti 1,5 miljoonan auton osuuden. Suomessakin Qashqai on nihkeän alun jälkeen noussut kohisten Top 30 -listalla. Qashqai oli viime vuonna jo kolmanneksi myydyin automalli.

Koeajotilaisuudessa Madridissa oli testattavissa kaikki lanseerausvaiheen kolme eri moottorivaihtoehtoa. 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensanelonen jää sukupolven vaihdoksen myötä historiaan ja se korvataan uudella 1,2-litraisella turbonelosella. 1,2 DIG-T -moottorin huipputeho on 115 hv ja maksimivääntö 190 Nm. Asiallisista numeroarvoista huolimatta kulkupuoli on dieseleihin nähden vaisuhkoa. Etenkin mäkisessä maastossa vaihteita saa kelata taajaan. Kesällä moottoripaletti täydentyy suorituskykyisemmällä 1.6-bensaturbolla (150 hv/240 Nm).

Dieselpuolelle on tarjolla kaksi vaihtoehtoa: 110 hevosvoimainen kuudennen sukupolven 1,5 dCi ja toisen sukupolven 130 hv 1,6 dCi. Moottoreiden maksimiväännöt kirjataan 260 Nm ja 320 Nm tasoille. Näistä kahdesta 1.5-kone on sivistyneempi vaihtoehto värinöiden ja melun suhteen, eikä kulkupuolessakaan ole hävettävää isosiskoon verrattuna.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

1,6-litraisen dieselin yhteyteen saa lisämaksusta CVT-automaatin. Kyseiselle vaihteistotyypille ominaista kuminauhafiilistä on saatu varsin menestyksekkäästi häivytettyä pois, sillä Xtronic jäljittelee vaihdoissaan normaalin automaattivaihteiston toimintaa. Nelivetokin on saatavilla, mutta ainakin alkuvaiheessa vain 1.6 dCi:hin

Qashqain hinnat alkavat 22 691 eurosta ja päättyvät 34 991 euroon. Edullisin dieselversio kustantaa 24 690 ja nelivetomalli 28 491 euroa. Varustetasoja on neljä: Visia, Acenta Business 360 ja Tekna. Uudet turvallisuusvarusteet kuten esimerkiksi kaistavahti, automaattinen hätäjarrutus ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ovat vakiokamaa vasta kahdessa ylimmässä tasossa. 7-tuumaisen värinäytön ja peruutuskameran kanssa harjoitetaan samaa politiikkaa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.