Ensituntuma: Opel Adam Rocks – uusi moottori ja crossover-meininkiä

02.09.2014 | Markku Juntunen
Ensituntuma: Opel Adam Rocks – uusi moottori ja crossover-meininkiä

Yhden litran kolmipyttyinen turbomoottori alkaa olla pakollinen varuste pikkuautoissa. Nyt myös Opelissa.

Rocks-erikoismalli tulee Adam-hinnastoon parhaiten varustelluksi ja hitusen miehekästä katumaasturiutta henkiväksi huippumalliksi. Viime mainittua edustavat lähinnä 15 millin korotus maavaraan sekä pohjapanssarin näköiset muovilevyt etu- ja takapuskurien alla.

Varsinainen uutuus on kolmisylinterinen yhden litran bensiiniturbomoottori, josta on kaksi versiota: 90- ja 115-hevosvoimainen.

Eilen ajettiin tehokkaammalla painoksella. Moottori on tehty laajasti vääntäväksi ja sitä se totta vie on: Tasainen veto alkaa nöyrästi 1000 r/min kohdalta. Kuusipykäläisen manuaalivaihteiston välitykset suosivat taloudellisuutta ja kaupunkiajoa, jossa Aatami onkin omimmillaan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ohjauksen kaupunkiasetus keventää ratinvääntöä nurkka-ajossa ja pysäköinnissä, jossa hieman jää kaipaamaan tiukempaa kääntyvyyttä: Halkaisijaltaan lähes 11-metrinen kääntöympyrä synnyttää ahtailla kujilla ”vekslaamisen” tarvetta.

Varustepuoli ei jätä varsinkaan pikkuautoksi toivomisen varaa: Perushinnassa mukana ovat esimerkiksi sähköllä avautuva kangaskatto, osittainen nahkaverhoilu, automaatti-ilmastointi, bluetooth ja ratin sähkölämmitys. Lisähintaan saa vaikkapa lisäwatteja stereoihin, pysäköintiavustimen ja kaistavahdin.

Adam Rocksin hinnat alkavat Suomessa vuoden vaihteessa noin 20 000 eurosta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.