Ensituntuma: Peugeotin tykki ihastuttaa moottorillaan

27.11.2013 | Vesa Eskola

Litrateho 168 heppaa, ja nollasta sataan 5,9 sekunnissa. Peugeot RCZ R haastaa Audi TTS:n.

Peugeot on hyödyntänyt moottoriurheiluosastonsa osaamista RCZ:n kireän R-version valmistamisessa. Sporttiosaaminen on ollut tarpeen etenkin auton 1,6-litraisen bensaturbon virittämisessä 270-hevosvoimaiseksi.

Voimala onkin erinomainen. Paras vääntömomentti 330 Nm on rajattu laajalle kierrosalueelle 1900-5500. Se tekee autolla ajamisesta miellyttävän helppoa, kone jaksaa vetää sitkeästi liian isollakin vaihteella ajettaessa. Ja kun samaan aikaan maksimiteho löytyy kierrosluvulla 6000, kone on myös eloisan hauska käskettävä. Lisäksi makoisat pakoäänet täydentävät ajokokemuksen. Ääni on rehellinen ja yksi hauskimpia, mitä neloskoneesta olen kuullut.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tämä Jekyll ja Hyde -luonne on tyypillistä modernille ja hienolle pikkusportille. Käytös muuttuu kaasupolkimen avulla hyvinkin urheilulliseksi, mutta arkiliikenteessä voidaan ajaa joustavan normaalisti. Se näkyy myös RCZ R:n kulutuslukemissa, normikulutus on vain 6,3 litraa sadalla kilometrillä. Kasvaneita tehoja varten myös auton jousitusta ja jarruja parannettu. Alusta ei ole kuitenkaan niin paukkukova, että arkiajo kärsisi. Tässä tuntuu tietysti sekin, että RCZ rakentuu kuitenkin perheauton pohjalle. Menossa on tiettyä pehmeyttä. Melkoisen tehomäärän välittämisessä etupyörille helpottaa lisäksi vielä etuakselille lisätty Torsen-tyyppinen tasauspyörästön lukko.

Ensimmäiset RCZ Ärrät saadaan Suomeen talven aikana. Auton hinta painunee hieman 50 000 euron väärälle puolelle.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.