Ensituntuma: Porsche Macan

24.03.2014 | Pasi Piironen
Ensituntuma: Porsche Macan

Huoli pois: Macan tuntuu aidolta Porschelta heti ensi metreistä lähtien.

Sisätiloihin valikoidut materiaalit ja komponentit ovat tutun korkealaatuisia. Viimeistään nahan viettelevä tuoksu siivittää ajatukset vahvasti muiden Porsche-mallien suuntaan. Macanin ajoasento poikkeaa edukseen useimmista katumaastureista, sillä istumakorkeuden saa henkilöautomaisen matalaksi. Etuistuin on erinomainen ja säädöiltään monipuolinen. Selkänojan ja istuintyynyn sivutukien tiukkuuskin on sähköllä säädettävissä.  

Ajossa Macan ei tunnu tyypilliseltä katumaasturilta. Porsche kutsuu Macania ensimmäiseksi urheiluautoksi kompaktien katumaasturien keskuudessa, eikä luonnehdinta ole kovin kaukana totuudesta. Ratakierrosten perusteella uutuus-Porschen alustaan ja ohjaukseen on onnistuttu loihtimaan urheiluautomaista tarkkuutta ja fiilistä, joita kilpailijoista ei löydy. Korotettu Cayman -nimitys on ehkä liioiteltua, mutta sen suuntaisia ajatuksia Macan ajettavuutensa puolesta synnyttää - etenkin 400 -hevosvoimaisen Turbon kohdalla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Korkeasta urheilullisuusasteesta huolimatta Macan on kiitettävän sivistynyt arkisissa ympyröissä. Etenkin ilmajousituksella varustettuna Macanin matkustusmukavuus on korkealuokkaista. Maastoajoakaan ei lyhyen kokeilun perusteella tarvitse pelätä. Maavaraa on reilusti ja auto sietää sivuttaiskallistumia sen verran, että useimmilta kuljettajilta loppuu ennemmin usko kuin autosta potentiaali.

Lue Porsche Macanin perusteellinen ensikoeajo Tuulilasin numerosta 4/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.