Ensituntuma: Seat Leon ST – omilla mausteilla

21.11.2013 | Timo Suomala

Seat Leon -mallisto täydentyy Leon ST- farmarilla. Kasvavaa tavarankuljetuskykyä maustetaan persoonallisella muotoilulla.

Viisi- ja kaksiovisen Seat Leonin rinnalle esitelty ST- farmariversio antaa uskottavan ensivaikutelman. Leonin kasvaessa omaksi mallistokseen, se on onnistuneesti siirtynyt laatuvaikutelmassaan yhä lähemmäksi VW- ryhmän emomerkkiä Volkswagenia. Leon ST ei kuitenkaan ole keulamerkin vaihdolla toteutettu suora kopio kilpasisarestaan Volkswagen Golf Variantista. Saksalaista laatuvaikutelmaa on maustettu Etelä- Euroopan persoonallisella ohjaamon ja korin muotoilulla ja maukkaalla ajettavuudella.

Seat Leon ST:n espanjalaisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta autossa on ensisilmäyksellä miellyttävää särmää. Korin muodoissa toistuvat viisiovisesta tutut terävät kyljen muotopokkaukset. Leon ST- farmari on 27 cm viisiovista pidempi ja kokonaismitta on venynyt 4535 milliin. Akseliväli on yhtenäinen viistoperän kanssa ja lisämitta on kokonaan takaylityksessä. Venymisellä Leon ST:n tavaratilan tilavuudeksi muodostuu 587 litraa. Takapenkkien selkänojat voidaan kaataa tavaratilan sivuilla olevista vivuista, jolloin tila laajenee 1470 litraan.

Tavaratilan pohja ei laajennettuna ole aivan tasainen, koska takaistuimen istuinosa pysyy paikallaan. Tavaratilan välipohjaa laskemalla saadaan korkeuteen muutama lisäsentti. Tavaratilan suojapeitteelle löytyy oma paikkansa välipohjan alta.

Kuljettajan näkymät ovat vastaavat viisiovisen kanssa. Takapenkillä kyytiläisen tilat ovat hyvät ja pääntila sallii hyvin ryhdikkään istuma-asennon. Takaistuimen matala etureuna ei tarjoa reisitukea.

Lastattaessa takaluukku aukeaa ilahduttavan ylös, eikä pidempikään lastaaja kolauta päälakeaan luukun lukkoon. Lastausaukon leveys on109 cm ja nostokorkeus on 65 cm. Takakeskipaikan suksiluukku mahdollistaa läpilastauksen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Seat Leon ST:n moottorivalikoima on yhtenäinen viisiovisen kanssa. Tarjolla on viisi TSI- ja viisi TDI- moottoria. TSI- bensakoneiden tehotarjonta on 86–180 hv ja TDI- dieseleiden 90–184 hv. DSG- kaksoiskytkinvaihteiston saa VW- tyyliin 1,2- ja 1,8-litraisten TSI- moottorien sekä 1,6- ja kaksilitraisten TDI- moottorien yhteyteen.

Uutena voimanlähteenä esitellään alkuvuonna tuotantoon tuleva 1.6 TDI Ecomotive -moottori, jolle luvataan 3,3 litran keskikulutusta. CO2- päästöt nipistetään arvoon 87 g/ km.

Leon ST- mallisto jämäköityy myöhemmin myös 4-Drive- nelivetomalleilla. Niistä 1.6 TDI esitellään alkuvuodesta ja 2.0 TDI loppukeväästä 2014.

Suomessa ensi vuoden tammikuussa esiteltävän Seat Leon ST:n hinnoittelu alkaa 19 990 eurosta. Farmarin hintalisä malliversiosta riippuen noin 1200 euroa. 

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.