Ensituntuma: Uuden Kia Cee’din pellin alla on nyt litran verran pörisevää pippuria

03.09.2015 | Max Lange

Faceliftatun Kia Cee’din koeajot tapahtuivat poikkeuksellisesti Slovakiassa, jossa myös kyseistä automallia valmistetaan. Ensikoeajon perusteella onnistuneet päivitykset ovat Cee’distä taas ajankohtaisen.

Ulkoisesti perusmallinen Kia Cee’d ei ole muuttunut paljoakaan faceliftin yhteydessä, ja muutoksien bongaamiseksi tarvitaan todellista asiantuntijaa. Uudistus on tosin tuonut mukanaan uuden Gt-Line varustetason, joka piristää Cee’din ulkoasua merkittävästikin.

Auton ulkopuolella GT-line on helposti erotettavissa perusmallia sporttisemmista puskureista, joissa on neljän pisteen muotoiset led-päiväajovalot ja lisäksi matalammista sivuhelmoista. GT-Line on lähinnä vain kosmeettinen varustetaso, joka ei tuo mukanaan teknisiä päivityksiä.

Auton sisällä tarjolla on muutamia uusia pikkukoristeita ja uusia värikuoseja. Lisäksi autoon on saatavilla uusi 7-tuumainen kosketusnäyttö, joka mahdollistaa erilaisten viihdetoimintojen hyödyntämisen. Muutoin asiat ovat ennallaan.

Pellin alla tärkeimmät uudistukset

Faceliftin ylivoimaisesti tärkein uudistus on kuitenkin moottoripuolella, sillä nyt myös Kia on saanut valikoimaansa pienen kolmisylinterisen bensiiniturbomoottorin. Kian itse kehittämän pikkupadan tunnus 1.0 T-GDi, ja siitä tarjotaan kahta eri tehoversiota: 100 hv ja 120 hv. Vääntöä kummassakin on 171 Nm, joka on tarjolla laajalla vääntöalueella. Yhdistetyksi kulutukseksi luvataan pienempitehoiselle 4,7 l/100 km ja 109 g/km hiilidioksidipäästöjä.

Lyhyen testilenkin perusteella 120-hevosvoimainen T-GDi vaikutti erittäin piristävältä tapaukselta. Moottorilta ei sovi odottaa urheiluautomaista suorituskykyä, mutta arkiajoon moottorin laaja vääntö tuo helppoutta. Pata kuulostaa pörisevältä kolmisylinteriseltä tyhjäkäynnillä, mutta ajossa sen äänimaisema ei häiritse. Itse asiassa pikkukone tuo persoonallisuutta Cee’diin hauskalla äänimaisemallaan, ja moottorin värinät eivät myöskään tunnu ajossa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Toinen tärkeä uutuus on Kian itse kehittämä täysin uusi 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko, joka on toistaiseksi tarjolla vain 1,6-litraisen dieselin yhteyteen. Kian edustajat kuitenkin kertoivat, että on suuri mahdollisuus, että kaksoiskytkinvaihteisto nähdään jatkossa myös uuden kolmisylinterisen moottorin parina.

Kian kaksoiskytkinvaihteisto oli myös miellyttävä tapaus, eikä vaihteistotyypille ominaista nykimistä liikkeellelähdöissä esiintynyt. Ajossa vaihdot tapahtuivat huomaamattomasti, eivätkä häirinneet. Erillistä sport-asetusta ei ole tarjolla, mutta vaihteita voi vaihtaa itse ratin takana olevilla läpsyttimillä.

Kia Cee’din ajokokemukset jättivät kuvan autosta, jossa mikään ominaisuus ei suuremmin ärsytä, ja perusasiat ovat erittäin hyvin kunnossa. Tarkempiin ajokokemuksiin palataan myöhemmin, kun auto saadaan Suomessa Tuulilasin koeajoon.

Päivitetyn Kia Cee’din hinnat ovat jo tiedossa, ja edullisin auto lähtee 19 390 eurolla. Tärkein malliversio, eli uusi 1-litrainen pikkuturbo starttaa 20 350 eurosta viisiovisena mallina. Uutuusmoottorin markkinaosuudeksi maahantuoja kaavailee jopa 60 prosenttia.

Kia Cee’d on jatkossa erittäin varteenotettava vaihtoehto konstailemattoman auton ostajalle, jonka ominaisuudet ovat kuitenkin aivan tätä päivää. Esimerkiksi Toyota Auriksen on oltava nyt varuillaan.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.