Ensituntuma: Volkswagen Golf R – liukkauden torjuntaan

28.01.2014 | Yrjö Lyytikäinen
Ensituntuma: Volkswagen Golf R – liukkauden torjuntaan

Arvidsjaur, Ruotsin Lappi -23 C, neljännen sukupolven Golf R ja jäärata.

Uusin Golf R käyttää Golf GTI:stä tuttua kaksilitraista TSI-moottoria, josta muutoksien jälkeen irtoaa tasan 300 hevosvoimaa. Saman tehoisena moottori löytyy myös Audi S3:n pellin alta.

Edelliseen ärrään verrattuna teho on kasvanut 30 heppaa ja vääntö 30 Nm, mutta kulutus on parhaimmillaan laskenut 18 prosenttia. Pitävällä pinnalla matka sataseen onnistuu 5,1 sekunnissa ja DSG-automaatilla 4,9 sekunnissa launch controlin turvin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Driftausharjoituksissa autoa on helppo viedä sivuluisussa, vaikka ajonvakautus onkin Sport-asennossa.  Auto tanssii mutkasta toiseen vastaheitolla kuin ajatus. ESP:n saa nyt ensimmäistä kertaa kokonaan poiskin.

Race-moodissa pakoputkisto soittaa jykevämpää musiikkia ja moottori reagoi hätäisemmin. Ohjaus on  vakio-Golfia nopeampi ja sporttipenkit pitävät otteessaan.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.