Koeajo: Audi A8 facelift

13.11.2013 | Yrjö Lyytikäinen
Koeajo: Audi A8 facelift

Audin luksusmalli A8 päivitettiin vastaamaan kilpailijoiden haasteeseen.

Aakasin tunnetuin haastaja on tietenkin S-Mercedes, jota testatessaan toimittajamme Juuso Kallioinen yltyi kesällä (TL 12/13) kehumaan miltei runollisin sävyin. Muita kilpailijoita ovat mm. BMW:n 7-sarja, Jaguar XJ, Lexus LS sekä Porsche Panameran Executive-versio.

Ulkoa uuden A8:n tunnistaa kulmikkaammasta keulan ja perän muotoilusta sekä Suomessa vakiona olevista uusista Matrix-ajovaloista.

Sisätiloissa on keskitytty materiaaliparannuksiin. Sisustuksessa löytyy valinnanvaraa, ja laajempaan personointiin on tarjolla Audi Exclusive -ohjelma. Autoon saa myös pimeänäköavustimen kaltaisia edistyksellisiä turvajärjestelmiä.

Neliveto kaikissa tuontimalleissa

Kaikki Suomeen tuotavat versiot ovat nelivetoisia, valmistuksessa on myös etuvetoinen nelisylinterinen bensahybridi. Kaikki moottorit täyttävät EU6-normin. Kulutus on pudonnut jopa kymmenyksellä, vaikka tehot ovat nousseet kaikissa meille tuotavissa A8-versioissa.

Dieselit jylläävät edustusautomarkkinoilla. Audi A8:n myynnistä Euroopassa 3.0 TDI:n osuus on puolet ja V8 TDI:n viidesosa, kertoi Julian Renz Audi A8:n tuotemarkkinoinnista. Kolmellatoista sentillä pidennettyjen Langversioiden osuus Euroopassa on vain 25 %, mutta USAssa peräti 75 %. Kiinalaiset puolestaan hyväksyvät vain Langmallit, Renz paljasti.

Bensakasissa on edelleen tyyliä, kuten 4.0 V8 TFSI (435 hv) osoitti. Teho takasi vaivattoman kulun ja sivistyneen äänimaailman. Vakiona oleva ilmajousitus suodatti epätasaisuudet hyvin, vaikka alla pyörivät peräti 20-tuumaiset pyörät. Suomessa A8:n rengastus on vakiona 18-tuumainen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Bensakasin lähtöhinta (noin 155 000 euroa) on seitsemisen tonnia 4.2 TDIdieselkasia korkeampi, vaikka bensiiniversio häviää sekä väännössä että todennäköisesti myös jälleenmyyntiarvossa. Voiton se vie käynnin tasaisuudessa ja 50 hv suuremmassa tehossa.

Sivistynyttä käyntiä eniten arvostavat valitkoot 6,3-litraisen W12-mallin. Sen 500 hv tarjoavat vanhan maailman tyyliä. Järkevin moottori on kuitenkin 3.0 TDI, jonka 258 hv:n teho riittää hyvän väännön vuoksi mainiosti. Maksimivääntö on miltei heti käytössä, ja vasta ylemmillä kierroksilla huomaa, ettei voimaa riitä isompien lailla.

Dieselkammoisille vaihtoehtona on noin 130 000 euroa maksava mekaanisesti ahdettu 3.0 V6 TFSI, jonka 310 hv tarjoavat sivistyneen ajokokemuksen. Vaihteistona on kahdeksanportainen tiptronic, joka toimii eleettömästi.

Harvinaisen eleetön matka-auto

Audin mukaan A8 on luokkansa urheilullisin ja nelivetoisia kilpailijoitaan kevyempi vaihtoehto. Urheilullisuus ei konservatiivisen oloisessa autossa kuitenkaan nouse erityisesti pintaan.

Asiaa auttaa S8, jossa V8-bensaturbon teho on 520 heppaa. Ohjaus, ilmajousitus, vaihteisto ja takatasauspyörästö on säädetty ajettavuuden ehdoilla. Paketti on kuorrutettu erilaisella keulalla sekä helmoilla, ja pakokaasut purkautuvat tuplaputkista. Äänimaailma on herkullinen, ja vakiona ovat 20 tuuman pyörät.

Suomeen uudet A8-mallit saadaan marras-joulukuussa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.