Koeajo: BMW i3

13.11.2013 | Pasi Piironen
Koeajo: BMW i3

MW:n ensimmäinen sähköauto i3 on pitkällisen kehitystyön jälkeen tuotantovalmis. Sähköautomyönteisissä maissa i3:n ennakkomyynti on jo alkanut, mutta Suomeen i3 saadaan näillä näkymin vasta keväällä 2015.

BMW:n sähköautoprojekti alkoi kirjaimellisesti puhtaalta pöydältä vuonna 2007. Alkumetreiltä asti oli selvää, ettei tulevan sähköauton lähtökohdaksi otettaisi jotakin olemassa olevaa bemarimallia, vaan tarkoituksena oli suunnitella perusrakenteita myöten täysin uusi auto.

Päätös oli näin jälkikäteen arvioituna oikea. Markkinoilla on jo esimerkkejä siitä, ettei alun perin polttomoottoriautoksi suunniteltujen mallien muuntaminen sähköllä kulkeviksi johda optimaaliseen lopputulokseen. Erityisesti ison ja painavan korkeajänniteakuston sijoittaminen järkevästi auton rakenteisiin on jälkikäteen haastavaa.

i3:n perusrakennetta kutsutaan Lifedrive-arkkitehtuuriksi. Yksinomaan i3-mallia varten suunniteltu rakenne koostuu alumiinisesta erillisrungosta ja hiilikuitulujitetusta muovista valmistetusta matkustamokehikosta. Lujan hiilikuitukehikon ansiosta sähkö-BMW:ssä ei tarvita B-pilareita lainkaan, joten tavanomaiset takaovet on korvattu matkustajien sisään ja uloskäyntiä helpottavilla kaappariovilla.

Koripelleiltäänkään i3 ei suostu asettumaan tavisauton muottiin. Kaikki ulkopaneelit hiilikuitukattoa lukuun ottamatta ovat kestomuovia.

Nelipaikkaisen BMW:n matkustamossa jatkuu suunnittelufilosofian ja korirakenteen mukainen ultrakeveä linja. Esimerkiksi istuimet ja ovipaneelit ovat tavanomaista kevyempirakenteisia ja kojelaudan kiinnikkeet magnesiumisia. Lisäksi auton kaikki pultit ja mutterit on valmistettu alumiinista.

Mukavuus- ja turvallisuusvarusteista ei ole tingitty

Keveistä materiaaleista huolimatta i3:n ohjaamosta huokuu merkille ominainen korkea laatuvaikutelma. Filosofinen ero esimerkiksi japanilaisiin kilpailijoihin näkyy i3:n mukavuus- ja turvallisuusvarusteissa, joista ei ole tingitty edes ekohenkisyyden nimissä.

Sähköbemarin vakiovarusteisiin kuuluvat ilmastoinnin ja muiden perusherkkujen lisäksi parkkitutkat taakse, iDrivemonitoimiohjain sekä 10,2 tuuman näytöllä varustettu navigointijärjestelmä. Lisähintaan saa mm. aktiivisen vakionopeudensäätimen, Harman/Kardon-hifijärjestelmän ja led-ajovalot eli lähes kaiken, mitä valmistajan muihinkin malleihin on tarjolla.

Pitkittäin runkoon asennetun korkeajänniteakuston painoa (230 kg) on onnistuttu kompensoimaan kevyellä Lifedrive- rakenteella sekä muilla materiaalioptimoinneilla. Auton omamassa ilman kuljettajaa on 1 195 kg, ja painonjakauma etu- ja taka-akselin välillä on 50:50.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Etujousitus on toteutettu joustintuin, kaksin poikittaisin alatukivarsin sekä kallistuksenvakaimen avulla. Takaa löytyy monivarsituenta, jossa kaikki tukivarret on pultattu suoraan Drive-moduliin. Takavetoisen auton rengaskoko on kulutuksen ja vierinvastuksen optimoinnin vuoksi varsin eksoottinen 155/70 R 19.

i3:n toimintamatka suotuisissa oloissa jopa 300km

BMW:n 360 voltin korkeajänniteakusto koostuu kahdeksasta erillisestä modulista, joissa kussakin on 12 kennoa. Akuston kokonaiskapasiteetti on 22 kWh, josta ilmoituksen mukaan on käytettävissä 18,8 kWh. Yksittäinen moduli on vikatilanteissa uusittavissa. BMW myöntää akustolle kahdeksan vuoden tai 100 000 km:n takuun.

Autoa kuljettavan sähkömoottorin suurin teho on 125 kW (170 hv). Maksimivääntö 250 Nm on sähkömoottorille ominaiseen tapaan täysimääräisesti mukana heti liikkeelle lähdettäessä. Suorituskykyarvojen lyömiseen vaaditaankin urheilulliseksi luokiteltava menopeli. Nelimetrinen sähkökiitäjä ampaisee sataseen 7,2 sekunnissa, ja nopeusväliin 80–120 km/h tuhraantuu aikaa vain 4,9 sekuntia. Huippunopeus on rajoitettu 150 km/h tasolle.

Viidenkymmenen kilon painoisen, maksimissaan 11 400 r/min kiertävän sähkömoottorin ominaiskulutus on virallisen EU-syklin mukaan 12,9 kWh/100 km. Valmistaja ilmoittaa i3:n toimintamatkaksi normaalilla Comfortasetuksella ajettaessa 130–160 km ja taloudellisimmalla asetuksella (Eco Pro+) yli 200 km. Jos nämä toimintamatkat eivät tunnu riittäviltä, i3:n voi tilata Range Extender -mallina. Siinä akuston lataukseen valjastetaan BMW:n moottoripyöräpuolelta tuttu kaksisylinterinen 650-kuutioinen ja 25 kW (34 hv) -tehoinen voimanlähde. Taka-akselille sähkömoottorin viereen asennettu polttomoottori ei vaikuta tavaratilan tilavuuteen, sillä yhdeksän litran vetoinen polttoainetankki on sijoitettu auton etuosaan. Latausgeneraattoria pyörittävän polttomoottorin voimin i3:n toimintamatka kasvaa suotuisissa oloissa noin 300 kilometriin.

i3 nostaa sähköautoilun uudelle tasolle

Korkeajänniteakusto on mahdollista ladata normaalin pistorasian lisäksi asiakkaan kotiin asennettavalla BMW i Wallboxilla (32 A) tai julkisten latausasemien 50 kW:n pikalataustoiminnolla, jolla akun saattaminen 80-prosenttiseen varaukseen kestää ainoastaan 30 minuuttia.

Matkan katkeaminen kesken kaiken on tehty lähes mahdottomaksi. Navigaattorin i3:lle räätälöity Connecteddrive- palvelu ottaa reittisuunnittelussa huomioon akun varaustason lisäksi ajotavan, liikenneruuhkat ja reittivaihtoehtojen korkeuserot. Jos akun potku ei riitä perille asti, järjestelmä näyttää kartalla automaattisesti reitin varrella olevat pikalatauspisteet.

Suurkaupungin ruuhkatilanteita varten navi osaa laskea myös julkisia liikennevälineitä sisältäviä vaihtoehtoja. Tällöin kuljettaja opastetaan asianmukaisten aikataulutietojen kera esimerkiksi lähimmälle metroasemalle, josta matkaa voi jatkaa alkuperäistä reittisuunnitelmaa nopeammin. Lähes kaikkia lataukseen ja navigointiin liittyviä toimintoja voi ohjata älypuhelimella.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.