Koeajo: Citroën Grand C4 Picasso

13.11.2013 | Timo Suomala
Koeajo: Citroën Grand C4 Picasso

Citroënin tila-automallisto laajeni, kun viisipaikkaisen C4 Picasson rinnalle esiteltiin seitsemän hengen Grand-versio.

Citroën C4 Grand Picasson akseliväli on kasvatettu viisipaikkaisesta sisarmallista 11,2 cm. Uutuus käyttää silti samaa perusrakennetta. Pituutta on saman verran kuin edeltäjässä eli 4,59 metriä.

Muotoilussa on huomioitu kohderyhmiä

Ulkoisesti Grand Picasson mieltää heti viisipaikkaisen sisarmalliksi. Korin muotoilu poikkeaa kuitenkin täysin lyhyemmästä Picassosta.

– Yhteistä ovat vain alumiininen konepelti, tuulilasi sekä ajovaloumpiot, selvittää Stéphane Alibert, Grand Picasson pääinsinööri.

Viisi- ja seitsenpaikkaisten mallien toisistaan poikkeavat kohderyhmät on haluttu ottaa huomioon. Muotoiluerot näkyvät mittasuhteiden lisäksi selvimmin Grand Picasson perässä, jossa Ckirjaimen malliset takavalot luovat selvästi pienemmästä sisaresta erottuvan ilmeen. Kahtia jaetun A-pilarin etummainen, harmaa haara kiipeää katolle ja D-pilarin kautta takaisin ikkunalinjalle. Visuaalisesti vahva elementti korostaa pitkää akseliväliä ja saa perhesukkulan näyttämään matalammalta. Edeltäjään verrattuna auton korkeus on madaltunut neljä senttiä.

Reilut tavaratilat ei tunnu ratin takana

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Modulaarisen pohjalevyn ansiosta Grand-version taka-akselia on voitu siirtää 55 mm taaksepäin. Tällä on saatu lisätilaa toiselle istuinriville sekä mahdollistettu kolmas, lattiaan taittuva penkkirivi. Toisella rivillä on hyvät jalka- ja päätilat, ja selkänojan kulma on säädettävissä. Istuimille on viidentoista sentin pituussuuntainen säätövara. Kolmannella istuinrivillä tilat riittävät keskimittaiselle aikuiselle lyhyelle matkalle. Pidemmällä kyytiläisellä pääntila loppuu kesken, mutta lapsimatkustajille tilaa on sopivasti.

Selkeämuotoinen tavaratila on kasvanut edeltäjään verrattuna 69 litran verran. Keski-istuinrivi eteen siirrettynä tila kasvaa tasalukuun 700 l. Taitettaessa etumatkustajan selkänoja alas kuormatilan suurin pituus on 2,75 metriä. Kun sekä keski- että takaistuimet on taitettu kokoon, tavaratilan lattiasta muodostuu laaja tasainen pinta. Hattuhyllylle on oma säilytyspaikkansa toisen penkkirivin takana lattiassa. Sähköinen takaluukku kuuluu varusteluversioista kattavimpaan eli Exclusive- tasoon.

Nautittavaa ajamista

Grand Picasson varustetasot ja moottorivalikoima ovat samat kuin viisipaikkaisessa mallissa. Dieselmoottorivalikoima laajentuu uudella, Euro 6 -päästöstandardin täyttävällä kaksilitraisella Blue HDi -moottorilla. Tämän kokeilemamme voimanlähteen eväät riittävät mainiosti suuremman Picasson liikuttamiseen kaikissa ajotilanteissa. Suomessa uuden moottorin parina on aina kuusivaihteinen automaatti.

Matkustamo tuntui Baijerin sileillä teillä hiljaiselta. Kattoon asti jatkuva tuulilasi ja suuret sivuikkunat luovat avaruuden tuntua. Kojetaulu on yhtenäinen viisipaikkaisen sisaren kanssa.

Mukautuva ohjaustehostin vähentää tehostusta ajonopeuden kasvaessa. Maantiellä tukeva ohjaus ja pitkä akseliväli tekevät Grand Picassosta erittäin suuntavakaan ja ajamisesta nautittavaa. Kaupungissa ajettaessa ja parkkipaikalla pyöriteltäessä ohjaus on tuntuvasti kevyempi.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.