Koeajo: Ford Ecosport

26.02.2014 | Stefan Cerchez
Koeajo: Ford Ecosport

Euroopassa myytävä Ford Ecosport on kehitetty Brasiliassa ja valmistettu Intiassa. Ford tulee tällä maailmanautolla kompaktien SUVien kasvaville markkinoille.

Kun autonvalmistaja ylistää uusimman mallinsa esitteessä sen infotainment-lisävarusteita ennen ajo-ominaisuuksia ja esittelee auton ensimmäistä kertaa suurelle yleisölle kännykkämessuilla, autotoimittaja ärsyyntyy helposti.

Autostakin olisi paljon kerrottavaa, koska Ecosport toteuttaa globaalia ”One Ford” -strategiaa johdonmukaisemmin kuin mikään muu malli sitä ennen. Ecosport on nimittäin konsernin ensimmäinen maailmanlaajuisesti myytävä malli, joka on kehitetty kokonaan Etelä-Amerikassa. Ford sai auton ensimmäistä sukupolvea kaupaksi lähes 800 000 yksilöä. Brasilian lisäksi Thaimaassa ja Eurooppaa varten Intiassa valmistettavan seuraajamallin pitäisi jatkaa menestystä ja iskeä Opel Mokkan tai Skoda Yetin kaltaisia, jo asemansa vakiinnuttaneita kilpailijoita vastaan.

Tilaa niin matkustajille kuin tavaroillekin

Uutuusmallissa käytetään Fordin B-segmentin pohjalevyä, joka on käytössä Fiestassa ja B-Maxissa. Myös maski on muotoilultaan samankaltainen kuin auton eurooppalaisissa serkuissa.

Ecosportin kori on kuitenkin reilun kämmenenleveyden verran korkeammalla, ja sen maavara on noin 20 senttiä. Autoon ei tosin saa aluksi nelivetoa, mutta lähestymis- sekä jättökulmat (22/35 astetta) sekä kahluusyvyys (55 senttiä) mahdollistavat reissut myös huonoilla teillä. Sivulle aukeavaan peräoveen kiinnitetty varapyörä on tosinennemminkin muotoilujippo kuin tekninen välttämättömyys, mutta se tuo Ecosportiin maastofiilistä ja pidentää auton 4,27 metriin. Ilman varapyörää ja sen koteloa Ecosport on vain 4,01 metrin mittainen ja kompakteja kilpailijoitaan yli 20 senttiä lyhyempi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Lyhyys ei kuitenkaan merkitse kehnoja sisätiloja. Ecosportissa on 180-senttisen kuskin takana riittävästi tilaa isokokoisille eurooppalaisille, joilla ei ole pulaa pääntilastakaan. Takaniskatukien säätövara saisi kuitenkin olla laajempi.

Helppopääsyiseen tavaratilaan sopii 333 litraa tavaroita. Lukemaa voi laajentaa 1 238 litraan asti takaselkänojan kulmaa säätämällä tai takaistuin kaatamalla.

Ecosportin kojelaudan muodot ovat tyypillistä Fordia. Huomio kiinnittyy ensin tuttuun, grafiikaltaan karkeaan monitoiminäyttöön sekä matalalla oleviin ilmastoinnin säätimiin. Tarkemmin tutkittaessa huomaa, että autossa on käytetty laajalti kovaa muovia, ja myös työn laatu on eurooppalaisella mittapuulla vähän huolimattoman oloista. Euroopan markkinoilla myytävissä Ecosporteissa on sentään aina nahkaverhoillut ratti, vaihdekepin nuppi ja käsijarrukahva.

Kolme moottorivaihtoehtoa

Ecosportia tarjotaan Euroopassa aluksi kahdella bensiinikäyttöisellä moottorilla (112/125 hv) ja yhdellä dieselillä (90 hv). Ensimmäiseksi saimme ajoon jo moneen kertaan kehutulla kolmisylinterisellä ja iskutilavuudeltaan yksilitraisella Ecoboost-moottorilla varustetun version.

Kevyttoimiseen viisivaihteiseen manuaaliin yhdistetty kone kuljettaa kompaktiluokan SUVia ilahduttavan sitkeästi ja kierrosherkästi, vaikka meno ei ole ihan niin rivakkaa kuin kevyemmällä Fiestalla. Siihen verrattuna myös ketteryyden ja käsiteltävyyden suhteen joudutaan tekemään myönnytyksiä, ja auton korkeampi painopiste tuntuu voimakkaampana kallisteluna.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.