Koeajo: GMC Sierra 1500 4WD Crew CAB SLT

06.02.2014 | Vesa Eskola
Koeajo: GMC Sierra 1500 4WD Crew CAB SLT

Kasvun siemen. Katumaasturit ovat nosteessa ympäri maailmaa, mutta täysikokoinen avolava on urbaanin viljelijän ykkösvalinta.

USA:ssa myyntiin viime vuonna 15,6 miljoonaa autoa (henkilöautot 7,78, maasturit 5,64 ja avolavat 2,18). Pickupien osuus on siis yhä 14 prosenttia. Suosituin on Ford F-150, joita myytiin 763 402 kappaletta.

GMC:n täysikokoisella avolavalla on mittaa komeat 5,83 metriä. Akseleiden väli on 3,65 metriä. Lisäksi työjuhta on tarkoitettu kantamaan selässään 888 kilon kuormaa. Ja kun katto tulee vastaan vasta 1,88 metrin kohdalla, tarkoittaa se sitä, että ohjaamoon on pakko kiivetä. Se onnistuu toki helposti näyttävien astinlautojen avulla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ensimetrit paljastavat ohjauksen kevyeksi ja melko tunnottomaksi, mutta kyseessä ei olekaan kurvailulaite. Jousitus ei pompota edes tyhjänä, mikä on pieni ihme, sillä takana luotetaan perinteisesti jäykkään akseliin ja lehtijousiin. Edessä on sentään erillisjousitus.

Muutenkin kori tuntuu jämäkältä, mikä ei yllätä, sillä rakenteissa on käytetty suurlujuusterästä. Tämä tuntuu myös ajon aikana laatuna, sillä kori ei vello, eivätkä muoviosat natise sisällä röykkyiselläkään pinnalla edettäessä. GM:llä on oikeasti ymmärretty, että autojen laatu on pakko saada nykyaikaiselle tasolle. Stetsonin nosto heille siitä.Ohjaamo on yllättävän laadukas. Leveillä nahkajakkaroilla on mukava istua. Keskikonsolille mahtuisi vaikka pingispöytä. Auton sisätiloista löytyi yhteensä kuusi USB-liitäntää. Täysikokoisen ohjaamon takatilat riittävät perheen tai lisätyövoiman kuskaamiseen.

Sierraa saa kolmella moottorilla. Pienin näistä on V6, muut ovat oikean kokoisia eli kaseja. Ajoimme pienemmän 5,3-litraisen V8:n, jonka 385 etanolihevosta laukkaavat iloisesti, kunhan kaasupolkimen kanssa toimitaan riittävän määrätietoisesti. Kumi vinkuu helposti. 6,2-litrainen V8 ja sen 426 heppaa lienevät tarpeen vain todellisille heavy duty -sankareille. Auton kokoon nähden kulutus on joka tapauksessa varsin maltillinen, kiitos mm. sylintereiden lepuutuksen.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.