Koeajo: Honda Civic Tourer

08.01.2014 | Timo Suomala
Koeajo: Honda Civic Tourer

Honda Civic -mallisto laajenee Tourer-farmarilla, jossa tiloihin on panostettu tosissaan.

Civic Tourer on 23,5 senttiä pidempi kuin viisiovinen Civic. Koko lisämitta on auton takaylityksessä. Tavaratilan koko on 624 litraa, ja takaistuin kokoon taiteltaessa tila yli kolminkertaistuu.

Tavaratilan pohja on laajennettunakin tasainen. Kiinnityslenkkejä on neljä, ja lastausaukko on käytännöllisen muotoinen. Nostokorkeus on 56,5 senttiä eli vajaat 14 senttiä vähemmän kuin viistoperä-Civicissä.

Tourerissa on säilytetty viisiovisesta Civicistä tuttu lokero tavaratilan pohjan alla. Sen koko on peräti 117 litraa. Lokeron ja takapuskurin välissä on kannellinen kolo tavaratilan suojapeitteelle.

Sentillä kasvanut korin korkeus ja pidempi kattolinja lisäävät hiukan pääntilaa takapenkillä. Polvitilat ovat hyvät, jos etupenkki ei ole taka-asennossaan. Jalkaterät mahtuvat etupenkin alle, mutta reisituki jää olemattomaksi.

Urheilullisempi alustarakenne

Toureriin on saatavana mukautuva taka-akselin jousitusjärjestelmä. Ajo-ohjelmat ovat Dynamic, Normal ja Comfort. Jousitusjärjestelmä on vakiona Lifestyle Business -tasosta lähtien. Tourerin muut varustelutasot ovat Comfort, Sport ja Executive.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Myös viisiovinen Civic käy läpi pienen päivityksen. Suurin muutos on etu- ja takajousituksen, iskunvaimennuksen sekä ohjauksen päivittäminen. Alustasuunnittelusta vastannut Frank Zantner kertoo, että ominaisuuksia on pyritty muuttamaan urheilullisemmiksi. Muutokset on otettu myös uuteen Toureriin, jossa on sama alustarakenne.

Ohjauksen vasteen lisääminen on ollut yksi keino suuntavakauden parantamiseen. Maantieajossa vaste onkin jämäkkä, mutta keskialueella ohjauksessa on lievää tunnottomuutta.

Uusi turvajärjestelmä

Ensi keväänä Civiciin tulee ADAS-turvajärjestelmä. Pakettiin sisältyy mm. liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman varoitin sekä hätäjarrutusavustus, joka kykenee pysäyttämään auton automaattisesti. Lisäksi paketti sisältää peruutettaessa taka- ja sivusuunnasta tulevasta liikenteestä varoittavan hälyttimen. Turvajärjestelmä on saatavilla Toureriin ja viistoperä-Civiciin, muttei sedaniin. Executive-tasolla se on vakiona, muilla varusteluilla lisähinta on 1 200 euroa.

Civic Tourer tarjoillaan moottoroituna 1.6 i-DTEC -turbodieselillä ja 1.8 i-VTEC -bensiinimoottorilla. Viisiovisessa on lisäksi hinnat alkaen -moottorina bensiinikäyttöinen 1.4 i-VTEC. Bensakoneen yhteydessä kuusilovisen vakiovaihteiston voi korvata viisivaihteisella automaatilla. Dieselmoottorin parina on aina kuusivaihteinen käsivalintainen.

Farmarin hintalisä viistoperään verrattuna on noin 1 100 euroa. Viisiovisen Civicin hinnat ovat nousseet noin 250 euroa lukuun ottamatta 1.4 i-VTEC:iä, jonka hinta on entisellään.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.