Koeajo: Kia Soul

16.04.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: Kia Soul

Korealainen musiikki kaikuu entistä kuuluvampana. Sävellaji on yhä soulia, mutta sovitusta on hiottu.

Soul ei koskaan ole ollut Suomessa suurten joukkojen musiikkia. Ehkä musiikkimaku muuttuu vähitellen; ainakin maailmalla korealainen sielukkuus on miellyttänyt kohtuullisesti. Urbaaniajokki Soulia on nimittäin myyty vuonna 2008 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen noin 700 000. Suomen myyntiluvut ovat olleet vaatimattomampia; viime vuonna mallia rekisteröitiin vain 55 yksilöä. Ainakaan persoonallisuuden puutteen takia Soulin kauppa ei kangertele, sillä auto on selvästi keskimääräistä rohkeammin muotoiltu. Pinnan alla – varsinkin konehuoneessa – on perinteisempiä ratkaisuja, mikä ehkä onkin ollut osasyy suosion maltillisuuteen.

Erikoisuuden salliva ja sitä korostava nykyaika voi tehdä Soulin kaltaisille ajokeille hyvää. Suomessa esimerkiksi Nissan Juke on saanut kunnon myyntituulta alleen, ja markkinasiivun jakajia on koko ajan ilmaantumassa lisää. Esimerkiksi Volkswagenin suunnitelmat tuoda markkinoille Tiguanin pikkuveli tähtäävät samanhenkisten lifestyle-autoilijoiden joukkoon.

Kian maahantuojan mukaan toisen sukupolven Soulin kilpailijoita ovat mm. Mini Countryman, Opel Mokka ja Peugeot 2008. Näitä vastaan Soul lähtee hieman ensimmäisestä sukupolvestaan kasvaneena. Auton pituus ja akseliväli ovat nyt 20 mm edeltäjää isommat, ja leveyttä on 15 mm enemmän. Miinusta on tullut korkeudessa, sillä uusi Soul on 10 mm matalampi kuin ykkössukupolven versionsa.

Kulmikas perusmuoto ennallaan

Soulin ulkomuodon tarkkailu paljastaa, että nuorekas luonne on tallella. Valmistajan mukaan kaikki koripaneelit on kuitenkin pantu uusiksi. Keula on nyt hiukan massiivisempi kuin ennen. Auton alta alleajosuojan tyyppisesti nouseva maski antaa ilmeeseen vähän rouheutta, ja alakulmiin sijoitetut sumuvalot viimeistelevät persoonallisen ilmeen. Tarjolla oleva kaksivärimaalaus tehostevärisine pyöräholvinkaarineen antaa sekin Soulille särmää.

Matkustamossa tyyli on hitusen konservatiivisempi kuin ulkokuoressa. Käytettävyys on pidetty mielessä, ja Soulin hallintalaitteet onkin helppo omaksua nopeasti. Mittaristo on selkeä ja kytkimet riittävän kokoisia. Koeajoautojen lisävarusteluun kuului monitoiminäyttö, jonka halkaisija on peräti kahdeksan tuumaa. Yleisilme ja materiaalien laatu tuntuu yllättäen jopa hiukan korkeatasoisemmalta kuin kevyemmän uudistuksen saaneessa Sportagessa. 

Ulkomittojen lailla sisätilojenkin kerrotaan paisuneen hieman edeltäjä-Soulista. Etuistuimella pään-, jalka- ja hartiatila on muutamia millejä isompi, ja takana on niin ikään muutama milli lisää jalkatilaa. Autoon käydään ja siellä istutaan kuitenkin hieman aiempaa matalammalla.

Ensituntuma tiloista on selkeästi positiivinen. Takaistuimella on pääntilaa reilusti, ja keskimittaiselle aikuiselle myös polvitilaa on mukavasti. Istumakorkeudestakaan ei ole tingitty liiaksi. Takaoven alareuna voisi olla hieman leveämpi, mutta nytkin autoon ja sieltä pois siirtyminen käy melko sujuvasti.

Tavaratilan peruskoko on kasvanut 14 litralla. Ruuman pohjalevy voidaan säätää kahdelle korkeudelle. Tosin levy on mitoitettu melkoisen tiukasti tilaansa nähden, joten sen asettaminen ala-asentoon on työlästä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kaksi moottorivaihtoehtoa

Moottorivaihtoehtoina ovat ykkössukupolvesta tutut 1,6-litraiset bensiini- ja dieselmoottori. Molemmissa voimanlähteissä polttoaine syötetään suoraan sylintereihin, ja dieselissä on tietysti turboahdin. Lyhyen koeajon perusteella kumpikin moottori antaa Soulille kohtuullisen kulun, mutta varsinaisesta riuskuudesta ei voi puhua. Diesel on vääntönsä ansiosta hieman puhdikkaamman tuntuinen maltillisilla kierroksilla ajettaessa, mutta sen maksimivääntö alkaa jonkin verran korkeammalta kuin useissa nykydieseleissä, mikä tuntuu pienenä nuhaisuutena liikkeelle lähdöissä ja kiihdytysten aluissa.

Koeajotilaisuudessa paikalla ollut Kian viestintä- ja markkinatutkimusjohtaja Panu Väinämö lupaili moottoritilanteeseen päivitystä pikapuoliin. Väinämön mukaan Kia kehittää parhaillaan sekä ensiinimoottorien ahtamista sekä hybriditekniikkaa, jota voidaan soveltaa sekä bensiini- että dieselmoottoreihin. Konkreettisia uutisia lienee luvassa viimeistään ensi vuonna.

Vaikka koeajoautojen rengastus oli vaihtoehdoista radikaalein 235/45 R 18, meno ei yllättäen ollut kovin kovapintaista. Terävät epätasaisuudet toki tuntuivat selvästi, mutta pieni kimmoisuus ja mukavuus olivat koko ajan ajotuntumassa mukana. Tunnokkuutta ja ryhdikkyyttä tuonee ultralujien teräslaatujen entistä laajempi käyttö, minkä ansiosta korin vääntöjäykkyyden sanotaan olevan 29 % aiempaa suurempi.

Souliin saa nyt Kiasta jo tutun kolmeasentoisen ohjaustehostuksen valinnan, mutta aiempien kokemusten lailla perusasento tuntui parhaalta.

Varustelistaa on muutenkin kasvatettu ansiokkaasti. Soulin lisävarustelistalta voi nyt poimia mm. ksenonajovalot, avaimettoman sisäänkäynnin ja nappistartin, etuistuinten tuuletuksen, takaistuimen lämmityksen, pysäköintiavustimen sekä kaistavahdin, joka ilmoittaa keski- tai reunaviivan ylityksestä äänimerkillä ja symbolilla mittaristossa.

Lisää uusia malleja lähitulevaisuudessa

Kian väen mukaan Soul ei jää lähiaikojen ainoaksi Kia-uutuudeksi. Esittelytilaisuudessa kerrotun mukaan vilkkain jakso ovat vuodet 2016–2018, jolloin almanakassa on kuusi uutta mallia.

Uuden Soulin hinnasto on vielä viimeistelyhionnassa, mutta maahantuojan mukaan hinnat alkavat noin 21 000 eurosta. Suomeen tullaan tuomaan kolmea varusteversiota, joista edullisimmassakin on mm. vakionopeudensäädin ja 16-tuumaiset kevytmetallivanteet. Seuraava taso tuo mukanaan mm. automaatti- ilmastoinnin ja peruutuskameran. Mallin ensiesittely on toukokuussa.

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.