Koeajo: Nissan e-NV200

13.11.2013 | Vesa Eskola
Koeajo: Nissan e-NV200

Nissanin sähköautostrategia etenee hitaasti ja varmasti. Yhtiön sähköisen pakettiauton myynti maailmalla alkaa ensi vuonna.

Perinteisten polttomoottorikäyttöisten autojen käyttöä rajoitetaan tulevaisuudessa yhä useamman suurkaupungin keskustassa, joten sähkökäyttöisille pakettiautoille syntyy luontevasti kysyntää.

Puolen tunnin pikalatauksella akku 80 prosentin varaustasoon

Sähköistetty NV200 on Nissanin toinen sarjatuotantoon tuleva sähköauto. Leafilla on avattu latua, ja nyt on aika ottaa seuraava askel. Päästöttömän e-NV200 ZE:n tuotanto alkaa ensi vuoden alussa. Auton voimalinja perustuu Leafiin.

Aivan kylmiltään Nissan ei kisaan lähde. Se on testannut useissa kehitysvaiheissa olleita protoja isoissa firmoissa vuodesta 2011 alkaen; asiakkaana ovat olleet mm. DHL, FedEx ja Coca-Cola. Noiden kokemusten perusteella autoa on hiottu valmiimmaksi.

Sähköpakun toimintamatkaksi on jalostunut nykyisellään noin 160 kilometriä. Litiumioniakkujen täyttäminen vaatii kotipistokkeesta 12 tuntia tai omasta erillisestä pistokkeesta kahdeksan tuntia. Jälkimmäinen vaatii noin tuhat euroa maksavan liitännän. Jos autot ovat liikenteessä päivisin, niiden lataaminen on huokeaa yösähköllä.

Vielä nopeampi ratkaisu on noin puolen tunnin pikalataus. Se lisää auton käyttömahdollisuuksia, mutta lyhentää akun käyttöikää.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Fiksu ratkaisu ydinkeskustojen jakeluliikenteeseen

Polttomoottorin puuttuminen avaa uusia mahdollisuuksia jakeluauton käytölle. Sähköpakulla voi teoriassa ajaa esimerkiksi suoraan sisään isoon kauppakeskukseen, kun kaupat ovat kiinni. Tämä helpottaa jakelua. Sama pätee tietysti isoihin varastoihin ja niissä tapahtuvaan lastaukseen.

Toinen etu on se, että suuri osa kaupunkien jakeluliikenteestä tapahtuu aamuyön tunteina, joten sähkömoottori ei tuota myöskään melusaastetta ihmisten kiusaksi.

Seuraava kysymys on, mikä on oikea koko sähköpakulle? e-NV200 tarjoaa monille riittävän kokoisen ruuman, joskaan auton tarkkoja mittoja tai kantavuutta ei ole vielä ilmoitettu.

Seuraavaksi Nissan harkitsee sähköisen kevytkuorma-auton ottamista tuotantoon. NT400 Cabstariin perustuva sähköversio on jo kenttäkokeissa. Sen toimintamatka on tällä hetkellä noin 140 kilometriä.

Nissanin konsernikumppani Renautilta on puolestaan myynnissä e-NV200 ZE:tä pienempi Kangoon sähköversio. Näillä kolmella tuotteella katetaan jo kunnon siivu jakeluliikenteen tarpeista.

Nyt tarvitaan enää asiakkaita. Euroopan kiinnostusta lisännee se, että kaikki sähkö-NV200:t kootaan Espanjassa Nissanin Barcelonan tehtaalla.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.