Koeajo: Nissan Pathfinder Hybrid

13.11.2013 | Vesa Eskola
Koeajo: Nissan Pathfinder Hybrid

Sähköautoja kohti edettäessä ei unohdeta hybridejäkään.

USA:ssa Nissan Pathfinderin kaltaisia SUV-malleja ajavat usein kotiäidit, joten valtaosa kilometreistä syntyy taajamissa kodin, koulujen ja ostoskeskusten välimaastossa. Tällaisessa ajossa hybridi on parhaimmillaan. Sähkömoottori avittaa liikkeellelähtöjä, mikä laskee kulutusta. Samalla myös huoltamokäynnit harvenevat.

Entistä henkilöautomaisemmat linjat

Yhdysvalloissa juuri myyntiin tullut Pathfinder on ensimmäinen Nissan, joka hyödyntää merkin uutta hybridijärjestelmää. Perusversion bensa-V6 on korvattu 15-kilowattisella sähkömoottorilla ja mekaanisesti ahdetulla 2,5-litraisella bensiinimoottorilla. Vaihteistona on portaaton CVT.

Hybridin teho ja vääntö ovat käytännössä identtiset V6-version kanssa, mutta autolle ilmoitettu yhdistetty kulutus on yli kaksi litraa pienempi sataa kilometriä kohti. Hybridin omistajan on kuitenkin tingittävä jostakin: jarrullisen perävaunun vetokyky on laskenut vajaasta 2,3 tonnista vajaaseen 1,6 tonniin. Kotiäitejä tämä toki tuskin haittaa.

Ulkoisesti hybridiversio ei juuri eroa viime vuonna myyntiin tulleesta tavallisesta Pathfinderista. Suurin ero on takavalojen toteutus ledeillä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Pathfinderin ulkomuoto muuttui viime vuonna selvästi pehmeämmäksi, ja nyt sen linjat ovat entistä henkilöautomaisemmat. Auton voi valita myös etuvetoisena.

Iso auto, iso säästö

Sähkömoottori sijaitsee moottorin ja vaihteiston välissä. Se saa voimansa litiumioniakuilta, jotka keräävät energiaa talteen autoa jarrutettaessa. Akut on sijoitettu kolmannen rivin istuinten alle niin, että penkit voidaan yhä kaataa piiloon tavaratilan tasaiseksi lattiaksi. Tavaratilan koko on sama kuin pelkällä polttomoottorilla kulkevassa versiossa.

Nissan sanoo hioneensa CVT-vaihteistoa entistä sulavatoimisemmaksi. Koeajon perusteella vaihtonopeudessa, mukavuudessa ja melun määrässä hävitään kuitenkin yhä selvästi eurooppalaismerkkien moderneille kaksoiskytkinautomaateille.

Muuten hybridijärjestelmä pelaa hienosti, ja suorituskyky on auton ajo-ominaisuuksiin nähden aivan riittävä.

Mittaristolta ja kojelaudan kosketusnäytöltä voi seurata hybridijärjestelmän toimintaa. Tämä auttaa mahdollisimman taloudellisen ajotavan opettelussa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.