Koeajo: Opel Astra ja Zafira Tourer

03.10.2013 | Markku Juntunen
Koeajo: Opel Astra ja Zafira Tourer

Pääsimme kokeilemaan Opelin moottoriuutuuksia aidossa ympäristössä.

Opelin uudet 1,6-litraiset moottorit julkaistiin viime keväänä testikeskusympäristössä. Nyt ensimmäiset tuotantoautot uusin moottorein olivat koeajettavina moottori- ja maanteillä. Paikkana oli Itävalta, tarkemmin sanottuna Wienin länsipuolen kumpareiset pikkutiet.

Melun ja värähtelyjen vaimennus on onnistunut

1.6 CDTI -dieselmoottori tulee tänä syksynä 136-hevosvoimaisena ja 320 Nm vääntävänä versiona ensin Zafira Toureriin. Myöhemmin se korvaa Opelin muussakin nykymallistossa 1,7-litraisen ja 2,0-litraisten dieselien vähäväkisimmät versiot.

Zafiran kuorissa ja kuusivaihteinen manuaalivaihteisto parinaan 1.6 CDTI kuluttaa yhdistetyn normilukeman mukaan 4,1 l/100 km, josta syntyy hiilidioksidia 109 g/km. Opelin insinöörit pitävät mahdollisena, että Zafiraa pienemmissä malleissa normikulutus menee alle neljän litran ja CO2-päästöt alle sadan gramman.

1.6 CDTI:ssä käytetään Opelin uutta moottoriohjausyksikköä, joka palvelee myös myöhemmin tulevia tehokkaampia versioita.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Opelin mukaan suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota melun ja värähtelyjen hallintaan. Ajolenkillä Zafirassa sen huomasi ensi metreiltä alkaen. Poissa oli kaikki käynnin karheus, eikä moottorin ääni erottunut käyttökelpoisimmalla käyntinopeusalueella muusta ajohuminasta mainittavasti. Täristämistäkään ei ilmennyt, vaikka kokeilimme vedättämistä vain hiukan yli 1 000 r/min -käyntinopeudella. Vetovoima tuhannen kierroksen pinnassa oli tosin aika vaatimatonta, mutta noin 1 300 r/min -nopeudesta alkaen elonmerkit vahvistuivat.

Molemmat koneet käyvät pehmeästi

Uusi 170-hevosvoimainen 1.6 SIDI Turbo -bensiinimoottori syrjäyttää Zafiran mallistosta 1,8-litraisen 155-heppaisen sekä 120- ja 140-hevosvoimaiset 1,4-litraiset turbot. Uusi turbokone on saatavissa tänä syksynä myös kaikkiin Astran korimalleihin ja Cascadaan. Ensi vuoden alussa moottori tulee myyntiin 200-hevosvoimaisena versiona.

Turhaan ei Opel kehu uuden bensiinimoottorinsa ominaisuuksia. Se käy Astrassa erittäin kauniisti, hiljaa ja värinättömästi. Huippuvääntö löytyy bensiinimoottoriksi laajalla alueella 1 650–4 100 r/min.

Kokeilimme SIDIä myös automaattivaihteiston kera. Moottorin käyntinopeus pysyi tasanopeudella 1 500 r/min paikkeilla, mikä lupaa melko taloudellisia kilometrejä. On selvää, että meluhaittoja ei nykyaikaisen auton moottorissa noilla kierroksilla ole. Urheilullisesti suuntautuneen autoilijan korva toisaalta kiittää sivistynyttä pörinää, joka syntyy käyntinopeusalueen yläpäätä tavoiteltaessa.

Molemmat moottorit tekivät ajossa vaikutuksen laaja-alaisella vääntövoiman tarjonnallaan, jossa luonnollisesti diesel on vahvemmilla. Huomiota kiinnitti myös niiden kakistelematon käynti hyvin pienillä kierrosluvuilla.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.