Koeajo: Opel Insignia Country Tourer

08.01.2014 | Juuso Kallioinen
Koeajo: Opel Insignia Country Tourer

Opel Insignian nelivetomallisto kasvaa. Nyt pullistellaan ja kuljetaan korkeammalla.

Kasvojenkohotuksen läpikäynyt Insignia esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa. Teimme autosta ensikoeajon jo viime vuoden puolella (TL 14/13), ja nyt autot ovat ehtineet Suomeenkin. Lisää on kuitenkin vielä tulossa.

Opel tuo Insigniasta markkinoille Country Tourer -nimellä kulkevan murtomaaversion. Resepti on jotakuinkin sama kuin esimerkiksi Volvo XC70, VW Passat Alltrack ja Audi Allroad -malleissa: otetaan farkkukorinen ja nelivetoinen henkilöauto, valitaan moottorivaihtoehdot malliston yläpäästä ja varustetaan komeus korkeammalla maavaralla, miehekkäämmillä lokasuojan levityksillä sekä 18-tuumaisella rengastuksella.

Lisäsenttejä maavaraan

Saimme ensimmäiset maistiaiset Country Tourerista Itävallassa. Uutuus eroaa Insignian normaalista nelivetoversiosta lähinnä ulkonäkönsä ja alustansa osalta. Country Tourerin perus- Insigniaa 20 mm korkeampi maavara on tehty käytännössä jousilla ja iskunvaimentimilla. Lisäksi auton pohja on suojattu normaalia kattavammin. Neliveto- ja ajonvakautusjärjestelmiä on hienosäädetty, mutta peruspalikat ovat tuttuja jo uudistusta edeltävältä ajalta.

Neliveto perustuu neljännen sukupolven Haldexiin eli sähköhydraulisesti ohjattuun monilevykytkimeen. Yksikkö sijaitsee taka-akselin yhteydessä. Kaikissa nelivetoversioissa on taka-akselilla lisäksi sähköinen tasauspyörästöjarru (eLSD), jonka avulla voimaa voidaan jakaa sivuttaissuunnassa paremmin pitävälle pyörälle. Lukkoperän toiminta perustuu Haldexin tapaan monilevykytkimeen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Hieman korotettu maavara on mukava, sillä jokaista pientä pattia ei tarvitse varoa, vaikka vauhtia olisi vähän enemmänkin. Kokonaisuutena nelivetoinen Insignia tuntui tasapainoiselta ajettavalta.

Ohjaus toimii nopeissakin suunnanmuutoksissa tarpeeksi tunnokkaasti ja kertoo kuljettajalle, mihin suuntaan pyörät ovat kääntyneenä. Vaikka kyseessä on ns. etuveto+lisätakaveto -tyyppinen ratkaisu, se toimii kiitettävän viiveettömästi. Auto myös yliohjautuu tarpeen vaatiessa miellyttävästi, missä eLSD epäilemättä auttaa.

Kokeilemamme autoyksilö oli varustettu bensiinimoottorilla, jota ei tulla näkemään Suomeen tuotavissa Country Tourereissa. Tämä 250-hevosvoimainen turbo on kuitenkin valittavissa normaaliin neliveto-Insigniaan.

Tarjolla ainoastaan kaksi mallia

Molemmat Suomeen tuotavat mallit ovat dieselin vauhdittamia. Manuaalivaihteistolla varustetun version moottori kehittää 163 hevosvoimaa ja automaattivaihteisen version biturbo -moottori 195 hummaa. Hiilidioksidipäästöt ovat samassa järjestyksessä 147 ja 174 g/km. Tarjolla on siis ainoastaan kaksi mallia.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.