Koeajo: Opel Meriva

26.02.2014 | Markku Juntunen
Koeajo: Opel Meriva

Opelin tila-autoon tulee uutta voimalinjaan ja varusteluun. Muotoiluakin on tarkistettu.

Ensimmäinen Opel Meriva yksitoista vuotta sitten oli melko yllätyksetön auto, lähinnä isomman tilamallin Zafiran pienennetty versio. Seitsemän vuotta myöhemmin malli uusiutui räväkämmin: Meriva sai huomattavasti lennokkaammat linjat ja takaoviksi näppärät kaappariovet. Vuoden 2010 mallimuutoksen ratkaisut ovat edelleen toimivia, joten päivitys on tällä kertaa maltillisempi. Se keskittyy kolmeen aiheeseen: voimalinjaan, info- ja viihdelaitteisiin sekä keulan muotoiluun.

Uusi diesel-moottori

Suurin uutuus on viime kesänä esitelty 1.6 CDTI -dieselmoottori, joka tuli ensin Zafiraan ja nyt Merivaan. Molemmissa malleissa se korvaa 1,3- ja 1,7-litraiset dieselit. Tosin isompi niistä (81 kW/110 hv) jatkaa mallistossa edelleen automaattivaihteiston parina. 1,6-litraisen vaihteisto on kuusiportainen käsivalintainen.

Bensiinimoottorina Merivassa on tästä lähin aina 1,4-litrainen turbokone. Teholtaan 88 kW (120 hv) -moottorin jatkeena on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Saman verran pykäliä sisältävän automaattivaihteiston kaverina on tehokkaampi (103 kW/140 hv) antava moottoriversio.

Päivitetyt info- ja viihdelaitteet

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Audiolaitteiden päivitys tuo Merivan pikemminkin monien muiden tasolle kuin varsinaiseksi edelläkävijäksi: kuusi kaiutinta, cd-radio usb-liittimellä varustettuna ja handsfree-toiminto alkavat olla jo normivarusteita uusissa tämänkin luokan autoissa. Keskellä kojelautoja ovat yleistymässä isot värinäytöt, jollainen nyt hallitsee seitsemäntuumaisena myös Merivan etunäkymää.

Tavanomaisten audio- ja navitoimintojen lisäksi ruudulta löytyy muutakin. Nokkela ja toimivalta kuulostava idea on muun muassa se, että auton käyttöohjekirja on sähköisessä muodossa osa tietojärjestelmää ja luettavissa näyttöruudulta.

Muotoilun uusimisessa Opel on keskittynyt aivan auton etuosaan. Keulan muotoja on päivitetty vastaamaan uusinta Opelin sukunäköä. Muotoilun tarkistus on onnistunut, mikä ei ole ollenkaan itsestään selvää. Vastaavissa tapauksissa tulee joskus toivoneeksi, että koko auto olisi muotoiltu uudestaan, kun uusi keula ei oikein istu muuhun vanhaan kokonaisuuteen. Siitä ei voi Merivan muotoilijoita moittia, sillä kokonaisuus näyttää sopusuhtaiselta.

Ajoltaan Meriva on entisenlainen, onhan tekniikka edellä mainittuja uudistuksia lukuun ottamatta ennallaan. Lisätyt perusvarusteet ja varsin kohtuullisesti hinnoitellut lisävarusteet antavat sentään ajamiseen uusia sävyjä.

Suppea mallisto aluksi

Uudistunut Meriva esitellään Suomen Opel-liikkeissä maaliskuun lopulla. Hinnasto on ainakin aluksi 4,3-metriselle tila-autolle kohtuullinen: hinnat alkavat manuaalivaihteisen bensamallin 21 394 eurosta ja päättyvät dieselautomaatin 25 994 euroon. Hinnastossa on aluksi vain neljä versiota.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.